Hluk a tma. Vlezli jsme do metra D. Pod Pankrácí se pracuje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu

  14:40
Nepříjemný pravidelný zvuk se rozléhá tunelem. Vydává ho couvající bagr. Kravál je to opravdu pronikavý. Musí být. V hlučném prostředí stavby metra to ani jinak nejde. Zvuk je varováním, že se mohutný stroj dal do pohybu, jde o standardní bezpečnostní prvek stavby. Bagr, který ho vydává, ale zase až tak běžný není. Zatímco klasický povrchový stroj má hydraulické pístnice uzpůsobené tak, aby mohl těžit směrem k sobě, důlní bagr je upravený naopak k rytí do čelby. Malá lžíce na jeho rameni má speciální hroty, které trhají masiv před ním. V cestě bagru stojí břidlice, křemence a další horniny. Oblast Pankráce je geologicky i stavebně komplikovaná. Společnost Subterra deníku Metro umožnila nahlédnout do tunelů budoucího metra D.
Stavba metra D

Stavba metra D | foto: Metro.cz

Dvouhodinová exkurze probíhala za provozu. Na vlastní oči jsme měli možnost sledovat ražbu jednoho z tunelů. O tu se v kabině stroje staral Tomáš Hora. Stavba nové linky metra je událost. Obsluha speciálního bagru v tom ale žádnou vědu nevidí. „Však už jsem v oboru přes třicet let,“ krčí rameny Hora. „Když jsem byl mladý, říkalo se ‚já jsem havíř, kdo je víc‘, a tak jsem se učil na horníka. Následně jsem přešel na ražbu tunelů,“ ohlíží se zaměstnanec společnosti Subterra. Kromě bagru ovládá i další stroje. Umí ale pomoci i s betonovou výztuží tunelů. Podobně to mají jeho kolegové. Většina z nich ovládá hned několik strojů. Ve směně se strojníci musí vykrývat i v době dovolených.

Staveniště PAD1b mají na starosti čtyři party. Střídají se ve dvou turnusech. Zatímco dva týmy se zhruba týden mění po dvanáctihodinových směnách, další dvě party mají volno. U náročné práce pod zemí je to logické. Stavba probíhá 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Stroje tu utichnou jen během Vánoc. Mimo jiné i proto, že nefungují betonárky a nebylo by odkud vozit materiál.

Tomáš Hora

Tomáš Hora si na práci v hluku, prachu a šeru nestěžuje. Tunelování je podle něj oproti hornictví „pohodička“. Navíc je na něm vidět, že ho práce baví. Od bagru nás vede k dalšímu stroji. U vrtacího vozu nás zve také do kabiny a ukazuje nám monitory. „Geodet nahraje do počítače program a já vidím, kde mám vrtat i pod jakým úhlem. Většinou to jde ale poznat od oka podle čelby,“ popisuje Hora a joystickem hýbe s ramenem soupravy. Identicky se na monitoru posouvá i křížek, který naznačuje, kde má rameno návrtný bod.

Dnešní ražba přístupové štoly je pro tuto chvíli hotová, bagr nahrazuje stroj, který stříká beton. Je nutné další část tunelu vyztužit a zabezpečit. Většinou se za směnu posunou práce zhruba o metr, za den pak o dva. Pořád je ale co dělat. Tomáš Hora proto přesedá do jiného bagru a nakládá odtěžený materiál z dalšího tunelu. Ten je o něco větší.

Stavba metra D

Uzavření stanice

Zatímco doteď jsme se pohybovali v přístupové štole a místech, kde v budoucnu vznikne strojovna vzduchotechniky, další část exkurze pokračuje už v samotném tunelu metra. Subterra má mimo jiné na starosti i tu část stavby, kde vzniknou obratové koleje. Tady mají v první fázi vlaky končit.

Jsme necelých 30 metrů pod kancelářskou budovou Enterprise. Několik desítek metrů od nás směrem na jih vznikne další stanice metra Pankrác. Tam budou po svém dokončení výstupy směrem k budově Gemini a Arkádám Pankrác. Pochopitelně se počítá i s přestupem na stávající stanici metra C. Práce si vyžádají zhruba roční uzavření stanice Pankrác C, kdy tudy budou vlaky jen projíždět. Přesný harmonogram má být znám zhruba letos v létě. Zatím se počítá s omezením provozu od začátku roku 2025.

Stavba metra D

Jde to podle plánu

Zpět ale do přítomnosti. Zatímco těžká technika odváží z tunelu zeminu, my kráčíme budoucím traťovým tunelem na sever. „Tady naše práce na této etapě skončí,“ ukazuje do tmy Petr Chamra. Ten ve společnosti Subterra zastává pozici vedoucího útvaru koordinace stavby. „V budoucnu do těchto míst přijedou razicí stroje od náměstí Bratří Synků,“ avizuje jednu z dalších etap stavby Chamra.

Je-li řeč o první etapě, tedy o úseku z Pankráce do Olbrachtovy ulice, odhaduje Chamra, že je vyraženo už 70 procent díla. „Všechno jde v termínech a podle plánu,“ pochvaluje si stavbu.

Pokud pojedete po magistrále směrem do centra, ještě před zmiňovanou budovou Enterprise budete mít po pravé ruce staveniště Subterry. Za plotem je tu obrovská jáma, kterou nás dnes do tunelů spustili. V současnosti slouží jáma k těžbě. Tudy byla spuštěna technika. Za provozu metra se z jámy pro změnu stane větrací šachta. Třetí funkci získá až za několik let, kdy bude využita během realizace napojení další etapy metra směrem do centra metropole.

Nejčtenější

KVÍZ: Večerníček už je dědeček. Pamatujete si dobře všechny jeho pohádky?

Malý kluk v papírové čepici, který každý večer přináší nejen dětem televizní pohádky, letos slaví šedesátiny. Večerníček se na obrazovkách objevuje už od roku 1965, kdy s jeho vysíláním začala...

Obří rekonstrukce za stovky milionů udělala z pražského planetária unikát. Dorazíte na zahajovací víkend?

Pražské planetárium se po rozsáhlé rekonstrukci znovu otevře veřejnosti. Technologicky bude patřit mezi nejmodernější na světě. Lepší vizuální zážitek lze zažít už jen na dvou místech v USA. Co...

Jak vypadalo pražské metro před 50 lety? Jeho historie sahá až do 19. století

Pražské metro brázdí podzemí našeho hlavního města už 51 let. Pojďme se vrátit zpět do minulosti, kdy se postupně budovaly tunely, řešila se otázka, jak podzemku vést pod Vltavou, a jak se postupně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

MS v hokeji 2025: program, kdy hrají Češi, aktuality, pavouk a kde sledovat?

Ve švédském Stockholmu a dánském Herningu v pátek začal 88. mistrovství světa v hokeji mužů. V roli úřadujících šampionů se na turnaji představí čeští reprezentanti, kteří před rokem v Praze získali...

Praha „rozdává“ slevy seniorům. Ušetří na MHD, kultuře, a dokonce i na pivu

Senioři v hlavním městě mají řadu výhod. Některé platí od 65 let, jiné zase až od sedmdesáti. Pro další slevy je zase potřeba bydlet v té „správné“ městské části. Znáte všechny slevy, na které máte...

Olomoucké ulice Schweitzerova a Na Letné projdou obnovou. Řidiče čekají objížďky

Od začátku června až do konce prázdnin se musejí řidiči v Olomouci připravit na omezení ve Schweitzerově ulici. Na tři týdny se kvůli opravám uzavře také část ulice Na Letné. Opravy vozovky, chodníků...

25. května 2025  7:12,  aktualizováno  7:12

Na přelomu května a června kapry nelovím, jen tiše sleduji jejich milostný koncert, říká rybář

Na přelomu května a června se příroda kolem vody proměňuje v živoucí scénu a rybáři čelí specifickým výzvám. Měnící se teplota, chování kaprů i podmínky u vody vyžadují přizpůsobení taktiky i...

25. května 2025

V Liberci při posunu vykolejil vlak, nikomu se nic nestalo

V Liberci dnes před polednem při posunu vykolejil vlak, nikomu se nic nestalo. Na síti X o tom informovala Správa železnic (SŽ). Událost zhruba na pět hodin...

24. května 2025  17:12,  aktualizováno  17:12

Návštěvníky Dne Jana Kubiše v Panenských Břežanech nejvíce lákal Heydrichův vůz

Návštěvníky Dne Jana Kubiše v Památníku národního útlaku a odboje v Panenských Břežanech nejvíce lákal jen pro dnešek vystavený opravený automobil říšského...

24. května 2025,  aktualizováno 

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

„Takhle voní beznaděj.“ Německé reportéry šokovala ústecká čtvrť Předlice

Ústecká čtvrť Předlice je místem bídy a diskriminace mnohých Romů, na sex se zde prodávají i desetileté dívky a mezi zájemci o mladé prostitutky nechybí ani Němci. V reportáži to uvedl deník Bild,...

24. května 2025  18:12

OBRAZEM: Hlavní nádraží v Praze. Jak vypadalo před 100 lety, dnes a jaké jsou plány?

Pražské hlavní nádraží odbaví denně přes 70 tisíc cestujících. Když před 154 lety vzniklo, přijelo do něj prvním vlakem jen 9 lidí! Takový rozmach nikdo nečekal. Příhodná poloha a také propojování...

24. května 2025  17:59

V Liberci při posunu vykolejil vlak. Regionální trať stála

V Liberci v sobotu před polednem při posunu vykolejil vlak, nikomu se nic nestalo. Na síti X o tom informovala Správa železnic (SŽ). Událost zhruba na pět hodin omezila železniční spojení mezi...

24. května 2025  14:12,  aktualizováno  17:15

Nákladní vlak srazil u Přerova člověka, na místě zemřel. Trať stála

U obce Horní Moštěnice na Přerovsku v sobotu nákladní vlak srazil a usmrtil člověka. Řekla to policejní mluvčí Ivana Skoupilová. Kvůli nehodě byl na trati mezi Břeclaví a Přerovem, která je součástí...

24. května 2025  15:32,  aktualizováno  16:20

Zámek Brtnice získal sedm velkých kopií gobelínů, které majitelům kdysi patřily

Zámek Brtnice získal sedm fotoreprodukcí gobelínů ze 17. století. Přibližují středověkou legendu o nenaplněné lásce rytíře Tristana irské princezny Isoldy....

24. května 2025  14:32,  aktualizováno  14:32

Arboretum Křtiny nachystalo novou šifrovací hru i nová zákoutí

Zájemci mohou dnes a v neděli zavítat do Arboreta Křtiny na Blanensku, které přichystalo den otevřených dveří. V plném květu jsou různobarevné rododendrony,...

24. května 2025  13:51,  aktualizováno  13:51

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čtvrtá série Odznaku Vysočina vyvrcholí v sanitce a na ledečské poliklinice

Napínavé a emotivní. Vrchol celé série. Tak o velkém finále čtvrté série oblíbeného detektivního seriálu televize Nova Odznak Vysočina hovoří jeden z jeho režisérů Jan Haluza. Scény filmaři natáčeli...

24. května 2025  15:22

Letiště Václava Havla Praha

Boeing 767-300ER dopravce Delta Air Lines na Letišti Václava Havla Praha po příletu z New Yorku-JFK dnes ráno .Celý let trval 7 hodin a 26 minut.Stroj má registraci N179DN.

vydáno 24. května 2025  14:28
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.