metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

Ďuriš je šéfem DPP. Neuspěje-li do půl roku, skončí. A s ním i celá firma

  18:14aktualizováno  30. září 11:25
Jaroslav Ďuriš byl zvolen do čela pražského dopravního podniku. Má šest měsíců na to, aby vyhrabal firmu z problémů. To, na čem ztroskotali poslední jeho předchůdci - tudíž vyvázat se z nevýhodné smlouvy na dodávku tramvají - má nový šéf dopravního podniku vyřešit za půl roku.
Dosavadní šéf českobudějovického dopravního podniku Jaroslav Ďuriš | foto: ČTK

Podle smlouvy z roku 2006 musí Praha odebrat 250 tramvají 15T ForCity za více než 19 miliard korun. Kontrakt přitom firmu ročně zadlužuje o 2,3 miliardy korun. Víc peněz od města ale Ďuriš čekat nemůže. Navýšení rozpočtu totiž chtěl už Křístek. A nepochodil. Jaroslav Ďuriš - dosavadní šéf dopravního podniku v Českých Budějovicích by ale uspět mohl. Minimálně proto, že fungování největší pražské firmy velmi dobře zná.

S řadovými zaměstnanci Ďuriš vycházel, ale co s radními?

Zmrazí mzdy

  • Ďuriš chce jednat s odbory o zmrazení mezd zaměstnanců. Velké propouštění nechystá.
  • Podle člena dozorčí rady podniku Oldřicha Schneidera zvoleného za zaměstnance je vyjednávání možné, odboráři ale byli vstřícní už při domlouvání kolektivní smlouvy.
  • Petr Pulec z Odborového sdružení pražských dopraváků zmrazení mezd absolutně odmítá.

Ostatně slova chvály si během svého angažmá v Budějovicích vysloužil i od odborářů. Podle předáka Davida Lataje Ďuriš dobře vycházel s lidmi. "Dokázal jít i za řadovými zaměstnanci a věci řešit," říká Lataj. Jak ale dodává, firmu firmou nedělá její ředitel, ale jeho podřízení.

"A samozřejmě musí mít hlavně důvěru radních, je to politická funkce. Bez ní se v Praze dlouho neohřeje," uzavírá odborář. A může mít pravdu. "V případě, že by pan Ďuriš neuspěl, otázka jiného generálního ředitele nebude vůbec na stole. Firma by pravděpodobně v podobě, jak ji známe dnes, přestala existovat," řekl deníku Metro primátor Tomáš Hudeček. 

Pokuty vzrostou. A co ceny jízdenek?

Ďuriš se chce podívat na současný systém slev na jízdném, který je podle něj neudržitelný. Souhlasí se záměrem zvýšit pokutu na jízdném z 1000 na 1500 korun. Ďuriš. Patří to podle něj ke krokům, které mohou vést ke stabilizaci organizace, jež zajišťuje v hlavním městě hromadnou dopravu.

Kde se vzal?

Od dubna loňského roku Jaroslav Ďuriš vede českobudějovický dopravní podnik, a podle odborářů ne špatně.

  • Předtím Ďuriš dlouho působil v pražském dopravním podniku. Nastoupil tam roku 1981.
  • V odštěpném závodě Metro působil v provozních a později na manažerských pozicích.
  • V letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním šéfem firmy.
  • Odešel po příchodu Martina Dvořáka v roce 2008.
Autoři: Tomáš Belica Metro.cz, ČTK

Hlavní zprávy

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek

Nejočekávanější komiksový snímek roku je tu. Na úspěchu Deadpoola vydělají fandové i producenti

vydáno 24. července 2024  15:56

Výbuchy, kulky i utržené končetiny létající vzduchem, proklatě černý humor. To vše nabídla v kinech dvojice snímků Deadpool (2016) a Deadpool 2 (2018)....  celý článek