metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 27 °C

Čtvrtek 20. června 2024. Svátek má Květa

Ďuriš je šéfem DPP. Neuspěje-li do půl roku, skončí. A s ním i celá firma

  18:14aktualizováno  30. září 11:25
Jaroslav Ďuriš byl zvolen do čela pražského dopravního podniku. Má šest měsíců na to, aby vyhrabal firmu z problémů. To, na čem ztroskotali poslední jeho předchůdci - tudíž vyvázat se z nevýhodné smlouvy na dodávku tramvají - má nový šéf dopravního podniku vyřešit za půl roku.
Dosavadní šéf českobudějovického dopravního podniku Jaroslav Ďuriš | foto: ČTK

Podle smlouvy z roku 2006 musí Praha odebrat 250 tramvají 15T ForCity za více než 19 miliard korun. Kontrakt přitom firmu ročně zadlužuje o 2,3 miliardy korun. Víc peněz od města ale Ďuriš čekat nemůže. Navýšení rozpočtu totiž chtěl už Křístek. A nepochodil. Jaroslav Ďuriš - dosavadní šéf dopravního podniku v Českých Budějovicích by ale uspět mohl. Minimálně proto, že fungování největší pražské firmy velmi dobře zná.

S řadovými zaměstnanci Ďuriš vycházel, ale co s radními?

Zmrazí mzdy

  • Ďuriš chce jednat s odbory o zmrazení mezd zaměstnanců. Velké propouštění nechystá.
  • Podle člena dozorčí rady podniku Oldřicha Schneidera zvoleného za zaměstnance je vyjednávání možné, odboráři ale byli vstřícní už při domlouvání kolektivní smlouvy.
  • Petr Pulec z Odborového sdružení pražských dopraváků zmrazení mezd absolutně odmítá.

Ostatně slova chvály si během svého angažmá v Budějovicích vysloužil i od odborářů. Podle předáka Davida Lataje Ďuriš dobře vycházel s lidmi. "Dokázal jít i za řadovými zaměstnanci a věci řešit," říká Lataj. Jak ale dodává, firmu firmou nedělá její ředitel, ale jeho podřízení.

"A samozřejmě musí mít hlavně důvěru radních, je to politická funkce. Bez ní se v Praze dlouho neohřeje," uzavírá odborář. A může mít pravdu. "V případě, že by pan Ďuriš neuspěl, otázka jiného generálního ředitele nebude vůbec na stole. Firma by pravděpodobně v podobě, jak ji známe dnes, přestala existovat," řekl deníku Metro primátor Tomáš Hudeček. 

Pokuty vzrostou. A co ceny jízdenek?

Ďuriš se chce podívat na současný systém slev na jízdném, který je podle něj neudržitelný. Souhlasí se záměrem zvýšit pokutu na jízdném z 1000 na 1500 korun. Ďuriš. Patří to podle něj ke krokům, které mohou vést ke stabilizaci organizace, jež zajišťuje v hlavním městě hromadnou dopravu.

Kde se vzal?

Od dubna loňského roku Jaroslav Ďuriš vede českobudějovický dopravní podnik, a podle odborářů ne špatně.

  • Předtím Ďuriš dlouho působil v pražském dopravním podniku. Nastoupil tam roku 1981.
  • V odštěpném závodě Metro působil v provozních a později na manažerských pozicích.
  • V letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním šéfem firmy.
  • Odešel po příchodu Martina Dvořáka v roce 2008.
Autoři: Tomáš Belica Metro.cz, ČTK

Hlavní zprávy

Japonská Mazda MX-5 je nesmrtelná. Její milovníci zažijí o víkendu Rozkoš

vydáno 19. června 2024  17:20

Už za pár dní se bude okresem Náchod ozývat zvuk stovek motorů automobilů značky Mazda MX-5. Po pěti letech si tu totiž předposlední červnový víkend dají...  celý článek

Půllitr piva za 175, za vodu i 111 korun. „I tak to byl zážitek,“ popisují čeští fanoušci fotbalové Euro

vydáno 19. června 2024  5:00

Red Bull Aréna v německém Lipsku, která má kapacitu 41 122 míst, se včera otřásla v základech. Čeští fanoušci se totiž vydali na český úvodní zápas Eura,...  celý článek

Z Dlážděné je asfaltová. Rekonstrukci tratě u Masarykova nádraží se povedlo dokončit dřív

vydáno 19. června 2024  11:00

V Havlíčkově a Dlážděné ulici se má dnes brzy ráno po necelých dvou měsících opět začít ozývat cinkání tramvají. Dopravní podnik (DPP) zde totiž...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek