Rozčilují vás parkovací zóny? Je tu jednoduché, i když ne laciné řešení: vyměňte benzin za elektřinu a budete parkovat po metropoli za pár stokorun ročně. Elektromobil může v nových placených parkovacích zónách městských částí stát za sto korun ročně.
Kde je nový elektronický systém, stačí se zaregistrovat na kterékoliv z radnic a zaplatit. Pak v Praze 5, 6 a 8 parkujete stejně výhodně jako rezidenti. Ve starých zónách, kam patří centrum města, přijdete na radnici, ukážete velký techničák od elektromobilu a pak za sto korun dostanete parkovací kartičku na jejich zónu. To platí pro Prahu 1, 2, 3 a 7.
„Bohužel musíte za okénkem kartičky měnit podle toho, kde parkujete, nicméně jak se budou modernizovat staré zóny, bude to bez problémů,“ vysvětluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.
Za několik stokorun tak podle něj majitelé elektromobilů získají velký bonus v podobě prakticky bezproblémového parkování po celém městě. Podobných potvrzení je podle Dolínka vydáno zatím jen desítky, ale přibývají další. „Na konci letošního roku vyhodnotíme pilotní projekt,“ říká Dolínek. Podle něj je elektromobil ideální hlavně pro firemní auta, která jezdí pravidelně a často po metropoli.
Elektrický medvěd● Elektromobily v Česku na vrchol boomu teprve čekají, automobilky zatím opatrně vypouštějí svoje modely. Zákazníky stále odrazuje vysoká cena. ● V Praze jsme si už vyzkoušeli několik aut s čistě elektrickým pohonem, například BMW i3 nebo VW eUp! Teď došlo na nový Mercedes B250 e za 1,2 milionu, dojezd má papírově až 200 kilometrů, v zimním provozu se ale dostane přibližně na 100. ● Jízdu si musíte promyslet. Pádly pod volantem upravujete rekuperaci, kdy auto při brzdění dobíjí baterie s kapacitou 28 kWh, které jsou schované pod zadními sedadly a kufrem. Z domácí sítě jejich dobití trvá 9 hodin, na veřejné stanici 2,5 hodiny. ● Elektromotor od Tesly má výkon 132 kW a točivý moment 340 Nm, což jsou mezi elektrovozy skvělé parametry. K dalším plus patří prostorná kabina. |