metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 19 °C

Středa 4. října 2023. Svátek má František

Další 2 fotografie v galerii
Ideální řešení pro firmy – elektroauta mohou parkovat kdekoli. | foto: Metro.cz

Všechny zóny v Praze vyjdou s elektromobilem jen za 400 korun

  14:10
Elektromobil nešetří jen životní prostředí, ale i nervy. V Praze odpadá problém s parkováním v zónách.

Rozčilují vás parkovací zóny? Je tu jednoduché, i když ne laciné řešení: vyměňte benzin za elektřinu a budete parkovat po metropoli za pár stokorun ročně. Elektromobil může v nových placených parkovacích zónách městských částí stát za sto korun ročně.

Kde je nový elektronický systém, stačí se zaregistrovat na kterékoliv z radnic a zaplatit. Pak v Praze 5, 6 a 8 parkujete stejně výhodně jako rezidenti. Ve starých zónách, kam patří centrum města, přijdete na radnici, ukážete velký techničák od elektromobilu a pak za sto korun dostanete parkovací kartičku na jejich zónu. To platí pro Prahu 1, 2, 3 a 7.

„Bohužel musíte za okénkem kartičky měnit podle toho, kde parkujete, nicméně jak se budou modernizovat staré zóny, bude to bez problémů,“ vysvětluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Za několik stokorun tak podle něj majitelé elektromobilů získají velký bonus v podobě prakticky bezproblémového parkování po celém městě. Podobných potvrzení je podle Dolínka vydáno zatím jen desítky, ale přibývají další. „Na konci letošního roku vyhodnotíme pilotní projekt,“ říká Dolínek. Podle něj je elektromobil ideální hlavně pro firemní auta, která jezdí pravidelně a často po metropoli.

Elektrický medvěd

● Elektromobily v Česku na vrchol boomu teprve čekají, automobilky zatím opatrně vypouštějí svoje modely. Zákazníky stále odrazuje vysoká cena.

● V Praze jsme si už vyzkoušeli několik aut s čistě elektrickým pohonem, například BMW i3 nebo VW eUp! Teď došlo na nový Mercedes B250 e za 1,2 milionu, dojezd má papírově až 200 kilometrů, v zimním provozu se ale dostane přibližně na 100.

● Jízdu si musíte promyslet. Pádly pod volantem upravujete rekuperaci, kdy auto při brzdění dobíjí baterie s kapacitou 28 kWh, které jsou schované pod zadními sedadly a kufrem. Z domácí sítě jejich dobití trvá 9 hodin, na veřejné stanici 2,5 hodiny.

● Elektromotor od Tesly má výkon 132 kW a točivý moment 340 Nm, což jsou mezi elektrovozy skvělé parametry. K dalším plus patří prostorná kabina.

Komentáře

Hlavní zprávy

Protiatomový kryt jako záchranný člun i místo k zamyšlení. Vydejte se do Bezovky

vydáno 4. října 2023  12:29

Stojím pod žižkovskou Parukářkou a vidím před sebou vrata, ozdobená výtvorem pražských sprejerů a připomínající vstup do garáže. Místo toho by se však...  celý článek

Lahodná smetánka na kolejích. Nesmrtelný Orient Expres dnes slaví 140 let

vydáno 4. října 2023  11:59

Premiérové železniční spojení napříč Evropou, hotelový nadstandard zahrnující přepychovou lůžkovou úpravu a špičková kuchyně připravovaná kuchařskými...  celý článek

Taxi v Praze už nikdy nesmí být jako dřív, říkají manažeři značky SVEZ.SE

vydáno 4. října 2023  11:49

Kornel Altman a Jakub Paroulek. Dva dlouholetí kamarádi. Bývali úspěšní reprezentanti ve veslování, kteří šli do rizika a rozhodli se, že úplně od podlahy...  celý článek

Karlín očima Karlíňanů. Příběhy této čtvrti jsou různorodé, napínavé, zábavné i dojemné

vydáno 4. října 2023  4:55

Vesnický, sousedský, malý, hezky rovný, zelený, moderní, kancelářský i drahý. Takový je podle místních pražský Karlín. Ti se společně podíleli na knize,...  celý článek