Rány do obličeje, kopance či úmyslné dupnutí na nohu. To jsou nejčastější druhy násilí, s jakým se setkávají pražští revizoři.
„Napadení při přepravní kontrole jsou různého charakteru a povahy. Někdy se jedná o lehčí napadení, jako je například facka, závažnější pak spočívají v kroucení prstů či úderech do tváře. Evidují se i případy násilí, které následně vyžadují lékařské ošetření, jako je například vyražení zubů,“ popisuje útoky na revizory mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Napadení81
|
V první polovině tohoto roku podle statistik došlo ze strany cestujících k napadení 31 revizorů. Zhruba polovina se pak následně musela hodit marod. Ve stejném období bylo v roce 2016 zaznamenáno 44 případů. Do práce pak druhý den nešla opět polovička napadených kontrolorů. „Agresivita některých cestujících, kteří se podrobují přepravní kontrole, je mnohdy zcela neadekvátní,“ dodává Řehková.
Pražští revizoři nejsou rozhodně bezzubí. Dávno již neplatí, že nemohou agresivního cestujícího bez jízdenky na místě zadržet. Přesto však musejí donucovací praktiky omezit jen na ty nejnezbytnější a vyčkat na příjezd strážníků či policie. „Obrana je poněkud problematická, musí být vždy v souladu s platnými normami. Zveřejnění specifik by bylo proti zájmům přepravní kontroly,“ dodává Řehková.
Práci revizorům značně usnadnila novelizace platných norem a právní stanovisko Nejvyššího soudu v roce 2010. Soud se tehdy zastal plzeňského revizora poté, co se popral s cestujícím bez dokladů. „Pokud se cestující při kontrole nemůže prokázat platným jízdním dokladem, neuhradí přirážku v hotovosti či odmítá nebo nemůže prokázat svoje osobní údaje, je ze zákona povinen setrvat na místě kontroly do příchodu policie . Novelizace spolu s rozsudkem oprávnila revizora cestujícího bez platné jízdenky zadržet,“ vysvětluje Řehková, podle které k napadání revizorů nedochází jen tehdy, pokud je při kontrole přítomná policie či strážníci.
Revizorské řemeslo se mezi Pražany netěší příliš velké oblibě. O tomto faktu svědčí také zájem o mobilní aplikaci FareBandit, která na základě tipů jejích uživatelů varuje cestující před výskytem revizorů v konkrétních stanicích metra či tramvajích. Tato aplikace je nejvíce efektivní právě v pražském metru. Revizoři se totiž při práci jinde přesouvají, a tak zrovna podané hlášení o jejich poloze například v některé z tramvajových linek už za dvě minuty ne musí platit.
„Během služby si prohlížím FareBandit a můžu zrudnout vzteky, že si mě nikdo nevšiml,“ napsal na sociální síti Facebook uživatel, který je údajně pražským revizorem z povolání.
Přiznání revizorů
|