V předvánočním čase Pražané otevírají nejen svá srdce, ale i peněženky. Tento fakt každoročně zneužívají falešní prodejci Nového prostoru, tedy časopisu, který smějí prodávat pouze licencovaní prodejci v obtížné sociální situaci.
„Před svátky se vyrojí zdaleka nejvíce podvodníků. Běžně jsou k vidění například v Holešovicích před výdejnou Alzy, kde dělají poctivým prodejcům ostudu. Proto nabádáme naše čtenáře, aby si našli svého osobního prodejce a chodili jen k němu,“ říká pro deník Metro šéfredaktor časopisu Nový prostor Jan Štěpánek.
Prodejci tohoto časopisu jsou obvykle lidé bez majetku, bez domova, bez dokladů, ale s vůlí získat finanční prostředky k pokrytí základních potřeb legální, tedy poctivou cestou. Jejich práce je navíc svázaná poměrně přísným kodexem a tiskoviny, které jednotliví prodejci nabízejí, hradí předem ze svého. O to více proto podle Štěpánka zamrzí špinění jejich dobrého jména.
„Ve zmíněných Holešovicích máme dokonce vytipované dvě rodinky, které jdou na věc pěkně mazaně. Nějakým způsobem si vždy seženou číslo Prostoru, jeho titulku si namnoží a pak ji, podlepenou papírovým letákem, prodávají jako náš časopis. Řadu lidí tak oklamou. Často je to ale zároveň naposled, kdy chtějí mít dotyční s naší tiskovinou něco společného,“ dodává Štěpánek.
Opravdovým prodejcům podle Štěpánka nechybí zodpovědnost a poctivost. Naopak postrádají zázemí, oblečení, obuv či speciální pomůcky pro jejich pohodlí. Některým lze proto pomoci nejen koupí časopisu, ale také na webu Novyprostor.cz. Přes sbírkový účet tak lze přispět třeba paní Kamile na chladničku či panu Miroslavovi na bydlení. „Pravidelní čtenáři vědí, že naši zaměstnanci musí nosit viditelně umístěný průkaz. Někteří nepoctivci se však bohužel rekrutují z našich bývalých zaměstnanců. Pozor tedy i na falešné průkazy, kterým třeba chybí číslo prodejce,“ doplňuje Štěpánek.