náhledy
K historii městské hromadné dopravy patří od nepaměti nejen fascinující vozidla, ale i lidé, kteří je řídili a obsluhovali. Podobně jako železničáře či zaměstnance aerolinek si je pojíme se stejnokrojem, jímž reprezentují své povolání. Uniformy zaměstnanců dopravní podniku se ale proměňují nejen v čase. Vedle módních trendů jejich podobu ovlivňuje třeba i světová poloha, počasí nebo politika. Zatímco v některých zemích musí být uniforma především praktická a pohodlná, jinde jde z uniformovaných pracovníků skoro strach.
Koněspřežná tramvaj čili koňka byla v Praze v provozu od roku 1875. V letech 1898 až 1905 byla přebudována na elektrickou a spojena s běžnou tramvajovou sítí. Už tehdy cestující její zaměstnance snadno rozpoznali díky stejnokroji.
Autor: Archiv DPP
Revizoři v tramvaji okolo roku 1910
Autor: DPP
Modernímu vozu dělala už na počátku 20. století parádu reprezentativní posádka v propracovaných uniformách.
Autor: Archiv DPP
Už v roce 1916 jste mohli v tramvaji potkat první dámy na kolejích.
Autor: Archiv DPP
Uniforma z roku 1931 (Tato dobová fotografie mimochodem dokazuje, proč hollywoodský herec Russell Crowe tak rád točí historické filmy. Je nesmrtelný a vzpomíná na staré dobré časy. Ve třicátých letech se očividně zdržoval v Praze a vydával se za tramvajáka.)
Autor: Archiv DPP
K parádní uniformě patří i výbava.
Autor: Archiv DPP
Dámská uniforma z roku 1964
Autor: Archiv DPP
Dámská uniforma z roku 1964
Autor: Archiv DPP
Tento stejnokroj oblékali zaměstnanci dopravního podniku v roce 1974.
Autor: Archiv DPP
Originální uniforma zaměstnanců pražského metra
Autor: Archiv DPP
Vzpomínáte si ještě na dobu, kdy v metru nesměl chybět výpravčí?
Autor: Archiv DPP
Vzpomínáte si ještě na dobu, kdy v metru nesměl chybět výpravčí?
Autor: Archiv DPP
Jízda historickou soupravou metra
Autor: DPP
Takto vypadá současná uniforma zaměstnanců pražského dopravního podniku. Kolekce byla vybrána v roce 2007 a vychází z předchozí verze s úpravami ve střihu a materiálu. Změny vyplynuly ze zkušeností a připomínek zaměstnanců. Pracovník má podle dopravce ve stejnokroji vypadat reprezentativně a přitom se v něm dobře cítit.
Autor: Archiv DPP
Takto vypadá současná uniforma zaměstnanců pražského dopravního podniku. Kolekce byla vybrána v roce 2007 a vychází z předchozí verze s úpravami ve střihu a materiálu. Změny vyplynuly ze zkušeností a připomínek zaměstnanců. Pracovník má podle dopravce ve stejnokroji vypadat reprezentativně a přitom se v něm dobře cítit.
Autor: Archiv DPP
Nikoho zřejmě nepřekvapí, že zaměstnanci jediné severokorejské podzemní dráhy v hlavní městě Pchjongjangu, která je sama o sobě velmi bizarní, oblékají i dnes uniformy, díky nimž působí spíše jako bachaři.
Zaměstnanci londýnské podzemky pózují ve stanici Westminster v nových uniformách představených v roce 2000.
Autor: London Transport Museum collection
Posádka Heathrow Expressu, který spojuje letiště Heathrow a nádraží Paddington v centru Londýna, oblékla na přelomu března a dubna 2012 nové uniformy výrazně ovlivněné módou zaměstnanců aerolinek.
Autor: Heathrow Express
Takového uniformy obléká personál dopravního podniku v Aucklandu, největším městě Nového Zélandu.
Autor: Auckland Transport
Tmavomodrý stejnokroj zaměstnanců pekingského metra z roku 2008 může některé návštěvníky překvapit tím, že vypadá spíše jako vojenská uniforma. Místní podzemní dráha zahájila provoz v roce 1969, tvoří ji patnáct linek a 192 stanic. Jde o čtvrtou největší síť metra na světě po Šanghaji, Londýnu a Soulu.
Autor: Xinhua
Zaměstnanci tokijského metra oblékli nové uniformy v roce 2004.
Autor: Profimedia.cz
Spíše jako palubní personál aerolinií vypadají zaměstnanci metra v Čcheng-tu. Páté největší město v Číně zprovoznilo podzemní dráhu v září 2012.
Autor: Chengdu Metro
Uniformy zaměstnanců městské železniční sítě v australském Sydney z roku 2013. Oproti předchozímu modelu se mohly pochlubit nejen modernějším designem, ale i nižšími pořizovacími náklady.
Autor: Sydney Trains