metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 20 °C

Středa 11. září 2024. Svátek má Denisa

Je tu prostě příliš mnoho aut. Praha není nakufovací, líčí náměstek primátora Zdeněk Hřib

  11:00
Magistrát chystá reformu zón placeného stání. Účinnost nového nastavení systému by měla začít 1. října 2024.
Sloup určený pro nabíjení elektromobilů vyrostl v Radotíně před třemi lety. I v Praze 16 mají zóny placeného stání. | foto: Metro.cz

Zrušení přenosných parkovacích povolení, zavedení parkovného pro návštěvy rezidentů nebo zrušení výhod pro elektromobily. To jsou některé z klíčových úprav, jež má zahrnovat reforma provozu parkovacích zón. O konkrétní podobě změn se teprve jedná. Jak ale pro deník Metro uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib, dle harmonogramu je dnešek posledním dnem, dokdy měla magistrátní koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), Pirátů a STAN čas návrh mezi sebou projednat.

„K reformě parkování jsme se v koalici zavázali v programovém prohlášení. Harmonogram projednání reformy má být následující: do 30. 11. 2023 – projednání návrhu v koalici, do 17. ledna příštího roku projednání v poradních orgánech rady a zastupitelstva hlavního města Prahy a s městskými částmi. 31. ledna 2024 je pak termín vypořádání připomínek a připravení tisku pro radu,“ říká pro deník Metro Hřib a dodává, že do 28. února 2024 je čas pro připomínkování a předložení tisku do rady. Jedenáctého března 2024 se má rada usnést. „Na 1. října 2024 spadá účinnost nového nastavení systému zón placeného stání,“ dodává pro Metro Hřib.

S elektromobilem pouze u nabíječky?
Magistrát o změnách diskutoval s městskými částmi již před časem. Radnice podle Hřiba de facto rozhodují, zda a kde na svém území budou zóny mít. Jak už jsme nadnesli výše, upraveny mají být například podmínky parkování elektromobilů v zónách. Auta na elektřinu, pokud budou chtít stání zdarma, budou nově muset parkovat jen na místech u nabíjecích stanic. Mělo by se tak zrušit jejich zvýhodnění, které umožňuje parkovat všude zdarma.

Příjemnou novinkou má pak být zavedení permanentky do fialových zón pro celé město. Za jeden poplatek by řidič mohl zaparkovat v jakékoli fialové zóně ve městě. „Předpokládá se, že by to bylo odstupňované, kdy třeba elektromobily by to měly levnější,“ komentuje Hřib. Podle náměstka vznikne i možnost parkování pro návštěvy rezidentů. Praha chce také sjednotit návštěvnické tarify, neboť každá městská část to má nyní jinak, což se týká například parkování o víkendech.

„Součástí reformy parkování bude přidání možnosti nastavení vlastní složky ceny za dlouhodobé parkovací oprávnění ze strany radnic. Městská část si tedy bude určovat svůj díl poplatku za rezidenční kartu a magistrát hlavního města Prahy taktéž,“ vysvětluje pro Metro Hřib a doplňuje, že parkování samo je už nyní výraznou měrou určováno městskými částmi.

„Například zavádění zón placeného stání je čistě na městských částech, které si i určují jeho výslednou podobu v dané lokalitě. Tedy i třeba to, zdali tam bude modrá, nebo fialová, nebo žádná zóna placeného stání. A je čistě na místních voličích, jakou vizi pro využití veřejného prostoru zvolí. Respektive si přidávání či ubírání parkovacích míst ve své čtvrti vyberou ve volbách do zastupitelstva městských částí,“ doplňuje pro Metro Hřib.

Historické okénko
Zóny se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně zhruba půl miliardy korun. Rezidenti za roční parkovačku platí 1200 korun. Přihoďme ještě pár dat. Návrh zrušit volné parkování elektromobilů v zónách padl již v roce 2020. O reformě systému zón se pak mluví ještě mnohem déle. Tu přitom v současných debatách kvůli zpoplatnění vjezdu do centra uvádějí všichni jako jeden ze systémových kroků zklidnění dopravy v centru města. K reformě parkování jako takové se vládnoucí koalice zavázala v programovém prohlášení. „Vykostění modrých zón přišlo za minulých vedení Prahy. Je zapotřebí vrátit modrým zónám charakter ochrany centra Prahy. V minulosti nebylo možné, aby zde parkovali nerezidenti, a to je jedna z největších chyb současného systému,“ popisuje pro Metro radní Prahy 2 pro dopravu Tomáš Halva.

Nenafukovací Praha
Základním problémem hlavního města podle Hřiba je, že je zde prostě příliš mnoho aut. „Praha není nafukovací. Máme výrazně více automobilů na počet obyvatel než v západních metropolích, a navíc je tu řada dojíždějících. Ideální stav by byl, kdyby dojíždějící přesedli z aut do hromadné dopravy už ve Středočeském kraji a problémy s tím spojené jsme už pak nemuseli řešit v Praze,“ krčí rameny Hřib a dodává, že v minulém volebním období proto on a jeho spolupracovníci podpořili vznik P+R parkovišť právě ve Středočeském kraji. Vzniklo tak okolo sedmnácti set nových parkovacích míst.

„Na jejich vzniku jsme spolupracovali v rámci programu integrovaných teritoriálních investic. Všeobecně se snažíme kapacitu P+R neustále rozšiřovat. Na využívání záchytných parkovišť totiž vydělají úplně všichni. Dojíždějící se MHD dostanou do centra často daleko rychleji, levněji a nemusí tam pak řešit parkování. Pražané zase ocení méně smogu, hluku a méně aut přímo v ulicích města,“ libuje si Hřib.

QR kód a snímače
Stávající parkoviště podle náměstka pro dopravu také procházejí postupnou modernizací. Třeba tím, že do nich instalují samoodbavovací technologie. „Zaplatíte přes QR kód a snímače vás nechají projet podle rozpoznané RZ a už nemusíte chodit platit hlídači do budky. Přímo v metropoli jsme jen v tomto volebním období už zprovoznili například parkoviště v Petržílkově ulici pro 197 míst P+R a 182 rezidentů. V přípravě je také parkovací dům Dědina pro dalších 290 rezidentů a P+R Depo Hostivař, které má 649 míst,“ komentuje pro Metro Hřib.

P+R sem, P+R tam
Pro kontext slov náměstka pro dopravu je třeba dodat, že běží soutěž na stavbu P+R Opatov. To má mít 490 míst.

„V tomto volebním období také zahájíme stavbu P+R na Terminálu Smíchovské nádraží pro 900 míst. Řešíme také stavbu P+R na Zličíně. Budeme pokračovat ve výkupu pozemků pro Terminál Dlouhá Míle, jehož součástí bude opět P+R parkoviště. Ve spolupráci se Středočeským krajem podpoříme výstavbu záchytných parkovišť pro auta P+R a pro kola B+R v místech dobré návaznosti na příměstskou dopravu,“ vyjmenovává pro deník Metro náměstek Hřib. Více v boxu níže.

Parkovišť je víc

  • Je pravdou, že se zejména v minulém volebním období pražská záchytná parkoviště stavěla kvapným tempem.
  • Za tři roky se otevřelo přes tisícovku nových míst. Šlo o Černý Most – 886 míst, Braník se 115 místy, Běchovice – 64, znovu zpřístupněný
  • Opatov – 208 a Hostivař se 79 stáními.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Život s teslou: Cesta do Itálie byla jednodušší než jízdy po Česku


VIDEO Jsou na místě obavy z cestování elektroautem na zahraniční dovolenou? Více než 2 300 kilometrů...

Pořízení elektromobilu Škoda nebylo nikdy snazší


V AUTO Brandýs nad Labem Stará Boleslav si právě teď můžete pořídit akční model Škoda Enyaq Tour s...

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami


VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku


VIDEO Exkluzivně Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu


VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie


VIDEO Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030...

Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí


VIDEO Členské státy Evropské unie váhají, zda podpořit dodatečná cla na elektromobily vyráběné v Číně,...

Hlavní zprávy

Chlapi mají obavu, že by na józe vypadali jako pitomci, říká podnikatelka Jana Podroužková

vydáno 11. září 2024  5:00

Láska k józe se v ní probudila po ukončení základní školy. „Během prvních let na gymnáziu jsem se hodně zajímala o východní filozofii a napadlo mě zkusit...  celý článek

Jména ulic nové čtvrti na Smíchově oživila diskusi. Po známých ženách jich je málo

vydáno 10. září 2024  17:53

Nové ulice v těsném sousedství Ženských domovů na pražském Smíchově ponesou výhradně ženská příjmení. Smíchovská nadvláda žen klatbu nalomí, ale nezlomí.   celý článek

Dopravce i Lesy mají svůj med. Úly na střechách firem jsou populárním způsobem propagace

vydáno 10. září 2024  15:31

Je tomu pár dní, co se největší dopravce působící v hlavním městě – Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) – pochlubil poměrně nezvyklou záležitostí....  celý článek

Osamělost mladých roste. Nejvíce problémů mají Irové a Bulhaři, nejméně Nizozemci a Češi

vydáno 10. září 2024  13:16

Ačkoli obyvatelé Česka patří podle údajů EU mezi nejméně osamělé v unijní sedmadvacítce, osamělost mezi mladými lidmi stále roste.  celý článek