„Jsem špatně vidící a tohle mi připadá jako špatný vtip,“ komentuje na Facebooku Metra čtenář Josef Zeman.
Pracujeme na tom
Některá zobrazení, která se v posledních dnech v ulicích metropole objevila, jsou podle organizátora pražské dopravy (ROPID) skutečně velice nevhodná. „S naší organizací je tato forma nekonzultovaná a neodpovídající zobrazení, která jsou používána u autobusů,“ svěřil před několika dny serveru Idnes.cz náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt s tím, že chybu kolegové z DPP jistě brzy odstraní. Podle zjištění deníku Metro však zástupci největšího pražského dopravci vidí situaci naprosto jinak.
„DPP kategoricky nesouhlasí s prohlášeními zástupců ROPID, které se v minulých dnech objevily v tisku. Konkrétně například s tím, že nově použité písmo není organizátorem dopravy schváleno. DPP při jeho zavedení postupoval striktně dle definice aktuálních Standardů kvality PID. DPP také naprosto odmítá tvrzení ROPID, že by měl dopravnímu podniku schvalovat každé zobrazení transparentu pro cílovou zastávku. Tento přístup je extrémně byrokratický a v běžném provozu zcela nepoužitelný, zejména při mimořádných událostech a změnách linkového vedení, kdy v zásadě kterákoliv zastávka se může po dočasnou dobu stát i konečnou,“ vysvětluje pro deník Metro šéf komunikace DPP Daniel Šabík.
Dopravní podnik má podle něj za to, že Standardy kvality PID jako závazná norma mají být připraveny kvalitně, s praktickými doporučeními odpovídajícími provozní realitě, a které jsou v součinnosti s dopravci důkladně otestovány a odladěny v praxi. „Pouze tak povedou ke skutečnému zlepšení informovanosti cestujících a čitelnosti nápisů. Cílem DPP je, aby názvy zastávek zobrazované na transparentech tramvají byly co nejsrozumitelnější, čitelné a komfortní pro všechny skupiny cestujících, obdobně jako tomu bylo doposud,“ doplňuje pro Metro Šabík s tím, že DPP z vlastní iniciativy postupně testuje a upravuje nový standard zobrazování názvů zastávek na jednotlivých typech transparentů tak, aby zajistil jejich maximální srozumitelnost, vytvořil si vlastní manuál pro každý typ transparentů i s ohledem na délku názvů zastávek a v neposlední řadě tak, aby nevystavoval DPP rizikům sankcí ze strany ROPID.
„Na základě testu DPP aktuálně písmo u krátkých názvů zastávek zvětšil. DPP je současně připraven s ROPID věcně diskutovat o úpravě Standardů kvality PID,“ zdůrazňuje pro Metro Šabík.
Jiný displej, jiné možnosti
Vozový park tramvají DPP zahrnuje různé typy vozidel, které byly vyrobeny, respektive modernizovány v různých časových obdobích. Tomu zcela logicky odpovídá i používání různých typů transparentů. V případě tramvají DPP se jedná o čtyři typy informačních systémů, přičemž každý z nich má jiné vlastnosti, jiné zobrazovací možnosti, kapacitu znaků a podobně.
„Jinými slovy nelze na všechny typy transparentů pražských tramvají plošně aplikovat jediný jednotný řez a velikost písma názvu zastávek plus požadované piktogramy,“ podotýká Šabík.
Piktogram z Václaváku
Slabiny sjednocování písma se podle zástupců DPP nejlépe ukazují, respektive neukazují, na bočních tramvajových transparentech. Dochází zde ke zvláštnostem, třeba u zastávky Václavské náměstí. „Podle původní praxe se zastávka zobrazovala jako Václavské nám., přičemž zkratka nám. je běžně užívanou formou zkratky pro náměstí. Dle nových standardů ale na transparentu při dodržení minimální velikosti písma svítí: VÁCL. NÁM. a dva piktogramy pro obě linky metra, přičemž každý z piktogramů zabírá pozice pro dvě písmena. Podobných příkladů lze najít celou řadu,“ uzavírá pro deník Metro Šabík.
Co si o změně fontu textu na transparentech pražských tramvají myslíte vy? Podělte se s námi o svůj názor. Napište nám na e-mail filip.jarosevsky@metro.cz.