metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 7. prosince 2024. Svátek má Ambrož, Benjamin

Kolosu nad Braníkem nechybí IQ. Momentálně prochází velkou rekonstrukcí

  11:20
Byla sobota 30. května 1964 a most nad Vltavou mezi Braníkem a Malou Chuchlí konečně ožil. Řadu let tu stál bez užitku, protože nebyl napojen na žádnou trať.

Další 1 fotografie v galerii
Branický most | foto: ČTK

Branický most dneska slaví šedesát let. Bohužel se po něm zatím neprojdete, vylepšují jej party dělníků (viz infobox), které dohánějí to, co se nestihlo kdysi.

Již v roce 1949, krátce po svém nástupu, si bolševický režim vyhrnul rukávy a pustil se do takzvaných velkých staveb socialismu. Na jednu z nich, železobetonový a téměř kilometrový most, vyslal stovky pracantů. Vesměs šlo o „nedobrovolníky“. Na stavbě se totiž podíleli lidé přesunutí v rámci celostátní akce „70 tisíc do výroby“. Často tu nebezpečné práce vykonávali z donucení filozofové, studenti, lékaři, právníci, učitelé, aby si „napravovali svůj kádrový profil“. Právě proto se stavbě dodnes přezdívá most Inteligence.

„Pozoruhodné jsou jeho neúměrně mohutné mostní pilíře, na jejichž robustnost měla vliv studená válka. Říkalo se, že byly dimenzovány podle rady vojenských poradců a měly vydržet případný atomový útok na Prahu,“ poznamenává publicista Pavel Švec k 910 metrů dlouhému dílu, které mohlo být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě. Ale není. „Položena byla jen jedna kolej. To proto, že oblouk ústící z mostu do tunelu na chuchelské straně má příliš malý poloměr a tím i pro vlaky příliš ostrý úhel vybočení,“ vysvětluje Švec.

Most, který byl dokončen již v roce 1955, je součástí takzvané železniční jižní neboli branické spojky mezi Radotínem a Vršovicemi a lze jej chápat jako obchvat nákladní dopravy mimo centrum Prahy. Vlaky s cestujícími tudy projíždějí jen výjimečně, během výluk.

Na chuchelské straně je nedokončená odbočka, jež měla navazovat na další plánovanou část obchvatu, tunel do Hlubočep a Jinonic. Z toho však sešlo.

Lepší, dvoukolejný

  • Velká rekonstrukce Branického mostu mezi stanicemi Radotín a Krč započala loni v červenci. Stěžejní je vybudování druhé koleje. Vlaky by se se na Branický most měly vrátit již začátkem letních prázdnin.
  • Celkově by rekonstrukce měla přijít na za 2,7 miliardy korun. Jejím hlavním důvodem je především zkapacitnění pro potřebytrasy osobní dopravy v době, kdy dojde ke stavbě nového či rekonstrukci stávajícího železničního mostu na Výtoni.. ČTK
Autor: David Halatka Metro.cz

Hlavní zprávy

Některé věci nelze zapomenout. Dokonalý cizinec je až příliš roztahaným comebackem Cuaróna

Strážce streamu
vydáno 6. prosince 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU „To si pusť, to se vám se ženou bude líbit,“ zasypávala mě v posledních týdnech doporučení na zhlédnutí seriálové mysteriózní novinky režisérské legendy...  celý článek

Ve Švédsku lze petkou přispět například na charitu. Česko na zákon o zálohování zatím čeká

vydáno 6. prosince 2024  5:01

Všechny země kolem nás už zálohují plastové a hliníkové nápojové obaly. Slováci třetím rokem, Poláci letos. Jen v Česku se už roky vedou debaty. Češi jsou...  celý článek

Velké auto bez elektriky, které se v rozpočtu vejde do půl milionu korun? Máme ho!

vydáno 5. prosince 2024  12:00

Že je to designový stařík? No a co, takový chlap se šedinami. Vyzařuje z něj důstojnost a elegance, která nepodléhá módním vlivům, solidní technický...  celý článek

Hlavní město slavnostně zahájilo pilotní provoz oblouku č. 36 projektu Viadukt Karlín

vydáno 5. prosince 2024  5:00

Pojďte s námi do Karlína, pod viadukt, který v letech 1846–1850 projektoval Alois Negrelli, rakouský dopravní inženýr a průkopník výstavby železnic....  celý článek