Je cestování na letiště opravdu takový problém?
Dopravní napojení centra Prahy s letištěm Václava Havla je jeden z největších problémů pražské dopravy. Například autobusová linka Airport Expres měla za poslední tři týdny 59 spojů, které nedokázaly pobrat všechny cestující, ale plné jsou víceméně všechny ostatní autobusové linky.
Jak velký je nárůst dopravy?
V roce 1991 bylo na letišti v Ruzyni odbaveno 1,5 milionu cestujících, za rok 2016 se očekává 13 milionů cestujících. Již začátkem 90. let se mluvilo o nutnosti rychlého napojení letiště na železniční trať. Z této nutnosti se stal pražský evergreen, který se opakuje každý rok, a stavba je v nedohlednu. Česká republika podcenila přípravu železnice. V tomto ohledu nás například předběhla už i Varšava.
Má to nějaké rychlé řešení?
Před letní sezonou byl zaveden na expresní autobusové lince interval 10 minut, na lince 119 se zkrátil interval na 5–6 minut po celý den. Stále se potýkáme se spoji, které nepoberou všechny cestující.
Jsou časy a doby, kdy je to nejhorší?
Problém propojení veřejné dopravy s leteckou dopravu je nárazová poptávka leteckých cestujících. Každý den a každá hodina se od sebe prakticky liší v závislosti na skladbě leteckých cestujících. Obdobně funguje zoo. Je-li hezké počasí, potřebujete najednou odvézt 3krát až 4krát více cestujících. Nikdy neodhadnete, jestli linkou z Říma v daný den přiletí skupina 50 batůžkářů, nebo byznysmeni, kteří si vezmou taxi.
Spolupracujete i s letištěm?
Se společností Český Aeroholding samozřejmě intenzivně spolupracujeme. Dostáváme od nich data, kdy a v jakých časech můžeme předpokládat největší objemy cestujících.
Co zdvojené spoje?
Zdvojené spoje fungují například na Slapech, kde jsou na ně místní zvyklí a počkají si minutu na další spoj. V případě linky na letiště, kterou jezdí turisté, je velmi komplikované vysvětlit, že mají ještě chvíli počkat. Všichni se pořád budou snažit nacpat do toho prvního spoje. Děje se tak v letní sezoně prakticky každý den již dnes. Pak už je to o natlačovačích a strkačích.
Proč dále nezkrátíte intervaly?
Linku 119 se snažíme navazovat na příjezdy a odjezdy metra ve stanici Veleslavín. Pokud budou jezdit autobusy častěji než metro, přestane provázanost přestupů fungovat úplně. Autobus, který není navázaný na metro, odjede prázdný, a naopak. Druhým problémem je kapacita infrastruktury. Nemáme kapacitu na obratištích, nemáme dostatečně dlouhé nástupní zastávky před terminály letiště. Už dnes je ve špičce odbavován autobus před terminálem každých 60 sekund.
Má to nějaké řešení?
Jediná rychlá cesta je pořízení velkokapacitních autobusů, které známe z Německa nebo Holandska. Teď budeme s dopravním podnikem zkoušet tříčlánkový 25 m dlouhý autobus Van Hool AGG300. Na jaře byl testován podobný Mercedes-Benz dlouhý 21 m. Jejich provoz se následně vyhodnotí a na základě výsledků pak organizace Ropid buď doporučí, nebo nedoporučí jejich pořízení.
Kde se jím lidé budou moci svézt?
Povolení máme zatím pouze pro linku 119. Pokud budou v zoo pandy, budeme obdobný problém za pár let řešit i na lince 112.