Při tragédii zahynuli tři lidé – pokladník paroplavební společnosti a dva cestující, klenotník se svým desetiletým synem. Parník se po explozi rozlomil a začal se potápět. „Nikdy předtím ani potom se nic takového nestalo,“ říká pro deník Metro Jan Jungmann, kurátor Muzea Prahy a autor knih o historii hlavního města, a dodává: „Nicméně loď byla vyzdvižena a naproti v dílnách na Smíchově opravena a pod názvem Praha sloužila až do roku 1970. Za první republiky byl dokonce vlajkovou lodí pražské flotily a podnikal dálkové plavby až do Hřenska.“
SeriálPříběh parníku František Josef I. je součástí seriálu o Vltavě a pražských lodích. První díl, kde popisujeme mimo jiné i „parníkový pravěk“, najdete zde. |
Několik názvů i druhý život
František Josef I. byl ve své době největším osobním parníkem na Vltavě. Skoro 45 metrů dlouhá loď pojala 800 cestujících. Při běžném provozu spotřeboval denně až dvě tuny uhlí. Zajímavá je také jeho oprava. Trosky parníku byly po měsíci vyzdviženy z vody, prozkoumány znalci a následně loď prošla rekonstrukcí. Opět vyplula už v roce 1899. V roce 1918 byla přejmenován na Zbraslav, v roce 1929 na Prahu a v roce 1970 byla vyřazen z provozu. Před sešrotováním krátce sloužila jako prodejna stavebnin.