metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 23 °C

Neděle 26. května 2024. Svátek má Filip

Magistrát zastavil územní řízení na část pražského okruhu

  12:47
Pražský magistrát po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) zastavil územní řízení na dvě části pražského okruhu mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. Musí se počkat, až Středočeský kraj aktualizuje zásady územního rozvoje, které zrušil soud. Řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. První územní rozhodnutí bylo vydáno už v roce 2008, ministerstvo ho ale pro nedostatky ze strany ŘSD zrušilo. Se stavbou se počítalo v roce 2020, termín rozhodnutím ohrožen není.
Pražský okruh (ilustrační foto) | foto: Wikimedia Commons

„Aby mohlo územní řízení pokračovat, je nutné, aby Středočeský kraj aktualizoval Zásady územního rozvoje, kde by byly vymezeny příslušné části koridoru pro umístění staveb,“ vysvětlila mluvčí. Část zásad týkající se pražského okruhu zrušil vloni v dubnu Nejvyšší správní soud. Podobně musela aktualizovat územní zásady, které jsou jakýmsi krajským územním plánem, také Praha. Zastupitelé je po bouřlivé debatě schválili před loňskými podzimními komunálními volbami. „Bylo dohodnuto, že po vyjasnění územních plánů a zásad územního rozvoje podá ŘSD novou žádost o vydání územního rozhodnutí,“ doplnila Ledvinová.

Územní řízení je první krok procesu povolování stavby, která má významný vliv na okolí a životní prostředí. Následuje ho proces vydání stavebního povolení. První územní rozhodnutí ministerstvo pro místní rozvoj v roce 2010 zrušilo a vrátilo na magistrát, aby věc znovu projednal. ŘSD jako investor stavby mělo dodat další dokumenty, například vyjádření hygieny nebo ministerstva životního prostředí. Lhůtu na doplnění podkladů úřad několikrát prodloužil, naposledy v březnu 2013. Poslední uplynula ke konci loňského roku, ŘSD ji nevyužilo úmyslně.

Projekt je naddimenzovaný

„Základní nedostatek původního rozhodnutí byl, že dálnice nebyla projektovaná na plochách, které nebyly v územním plánu určené k výstavbě dopravní infrastruktury,“ řekl starosta Suchdola Petr Hejl. Podle něj například územní plán počítal se šířkou dálnice na čtyři pruhy, v projektu je ale šest pruhů.

Podle podkladů ministerstva dopravy z roku 2001 měla být výstavba silničního okruhu Prahy dokončena do roku 2008 s náklady 48,23 miliardy korun. Celý okruh má podle plánů měřit přibližně 80 kilometrů, v provozu je dnes přibližně polovina, zejména v úseku mezi brněnskou dálnicí D1 a rychlostní silnici R7 směrem na Slaný. Nejnovější úsek, který propojil D1 a plzeňskou dálnici D5, byl otevřen v září 2010. Celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Poláci na osmdesátá léta nezapomínají. Symbolem lží a bídy byl Jaruzelski

vydáno 25. května 2024  4:04

Rok 2014, Polsko jen kvete. Náhle ale ožijí osmdesátá léta, kdy nebylo maso, dámské vložky, bicykly. Tuhle hnusnou éru symbolizoval Wojciech Jaruzelski,...  celý článek

Šéf festivalu Rock for People sní o Red Hot Chilli Peppers a System Of A Down

vydáno 20. května 2024  12:57

Michal Thomes dokázal z lokální akce vydupat mezinárodně uznávaný festival obřích rozměrů. Šéf festivalu Rock for People deníku Metro říká, že se letos...  celý článek

Mládí vpřed! Slavný pochod obsadili teenageři, neztratil se ani editor deníku Metro

vydáno 20. května 2024  5:03

Nejslavnější český pochod Praha-Prčice ovládl deštivou sobotu. Ti největší odvážlivci se vydali na nejdelší, 75 kilometrů dlouhou trasu. V cíli panovaly...  celý článek

Deset hodin čekání. Pětiapůltunovému motýlovi hrozil nekoordinovaný let

vydáno 19. května 2024  18:55

Praha v sobotu zažila nečekanou podívanou. Lidé, kteří mířili k Národní třídě vstoupit do běžně nepřístupných domů a užít si výjimečné výhledy na město z...  celý článek