metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / -1 °C

Sobota 2. prosince 2023. Svátek má Blanka
Pražský okruh (ilustrační foto) | foto: Wikimedia Commons

Magistrát zastavil územní řízení na část pražského okruhu

  12:47
Pražský magistrát po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) zastavil územní řízení na dvě části pražského okruhu mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. Musí se počkat, až Středočeský kraj aktualizuje zásady územního rozvoje, které zrušil soud. Řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. První územní rozhodnutí bylo vydáno už v roce 2008, ministerstvo ho ale pro nedostatky ze strany ŘSD zrušilo. Se stavbou se počítalo v roce 2020, termín rozhodnutím ohrožen není.

„Aby mohlo územní řízení pokračovat, je nutné, aby Středočeský kraj aktualizoval Zásady územního rozvoje, kde by byly vymezeny příslušné části koridoru pro umístění staveb,“ vysvětlila mluvčí. Část zásad týkající se pražského okruhu zrušil vloni v dubnu Nejvyšší správní soud. Podobně musela aktualizovat územní zásady, které jsou jakýmsi krajským územním plánem, také Praha. Zastupitelé je po bouřlivé debatě schválili před loňskými podzimními komunálními volbami. „Bylo dohodnuto, že po vyjasnění územních plánů a zásad územního rozvoje podá ŘSD novou žádost o vydání územního rozhodnutí,“ doplnila Ledvinová.

Územní řízení je první krok procesu povolování stavby, která má významný vliv na okolí a životní prostředí. Následuje ho proces vydání stavebního povolení. První územní rozhodnutí ministerstvo pro místní rozvoj v roce 2010 zrušilo a vrátilo na magistrát, aby věc znovu projednal. ŘSD jako investor stavby mělo dodat další dokumenty, například vyjádření hygieny nebo ministerstva životního prostředí. Lhůtu na doplnění podkladů úřad několikrát prodloužil, naposledy v březnu 2013. Poslední uplynula ke konci loňského roku, ŘSD ji nevyužilo úmyslně.

Projekt je naddimenzovaný

„Základní nedostatek původního rozhodnutí byl, že dálnice nebyla projektovaná na plochách, které nebyly v územním plánu určené k výstavbě dopravní infrastruktury,“ řekl starosta Suchdola Petr Hejl. Podle něj například územní plán počítal se šířkou dálnice na čtyři pruhy, v projektu je ale šest pruhů.

Podle podkladů ministerstva dopravy z roku 2001 měla být výstavba silničního okruhu Prahy dokončena do roku 2008 s náklady 48,23 miliardy korun. Celý okruh má podle plánů měřit přibližně 80 kilometrů, v provozu je dnes přibližně polovina, zejména v úseku mezi brněnskou dálnicí D1 a rychlostní silnici R7 směrem na Slaný. Nejnovější úsek, který propojil D1 a plzeňskou dálnici D5, byl otevřen v září 2010. Celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard.

Komentáře

Hlavní zprávy

Slibované kontroverze i férovost hledejte jinde! Hra na oliheň: Výzva překonává očekávání

Strážce streamu
vydáno 1. prosince 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Zbohatni nebo chcípni. Předtím si ale zahraj sérii v tuzemsku většinou neznámých dětských her. A buď v nich nejlepší ze všech. Tohle jednoduché motto se...  celý článek

Čtyři roky s covidem. Rozhovor s epidemiologem Rastislavem Maďarem Poučili jsme se?

vydáno 1. prosince 2023  5:25

Čas šíleně letí. Právě dnes jsou tomu čtyři roky, co v Číně odhalili neslavně proslulý virus covid-19. Deník Metro přináší rozhovor s epidemiologem...  celý článek

Přízračná oblaka páry v Hostivaři dosyčí. Na Vánoce po nich nebude památky

vydáno 30. listopadu 2023  16:59

Žádná díra není pro deník Metro a jeho čtenáře málo významná. Zní to jako nadsázka, ale tento fakt platí zejména tehdy, když se z ní skoro dva roky valí...  celý článek

Je tu prostě příliš mnoho aut. Praha není nakufovací, líčí náměstek primátora Zdeněk Hřib

vydáno 30. listopadu 2023  11:00

Magistrát chystá reformu zón placeného stání. Účinnost nového nastavení systému by měla začít 1. října 2024.  celý článek