Jsou tři: Jana Jandáčková, Josefína Jonášová a Filip Jeřábek. Jana je ilustrátorka, Josefína sochařka a Filip výtvarník. Všichni mají výtvarné vzdělání a umění je baví. Dohromady tvoří akční skupinu ZdiSlavy. Jejich modří kačeři nedávno ozdobili vlakovou zastávku Praha-Kačerov, ještě čerstvější jsou jejich malby v podchodu v Říčanech. Ten mladí umělci překřtili na myší díru. Stačí jím projít a bude vám jasné proč.
Název vznikl na zastávce
Skupina vznikla v roce 2021, kdy byla Josefína Jonášová oslovena na výmalbu nově vznikající vlakové zastávky na Zahradním Městě. Protože to bylo poněkud velké sousto, přizvala do projektu Janu a ta zase oslovila Filipa. Název skupiny vznikl ale až o něco později. „Slovo ZdiSlavy padlo poprvé od Josefíny během čekání na zpožděný vlak do Prahy z Hořovic, kde jsme letos také malovali železniční podchod. Chtěli jsme se schovat pod společný název už dlouho a variant bylo opravdu dost. Ale až ZdiSlavy to celé rozlouskly,“ vzpomíná pro deník Metro Jana Jandáčková.
Kromě lásky ke kreslení tři kamarády spojuje i smysl pro humor. „Hlavně se ale snažíme, aby naše malby nevypadaly prvoplánově a měly šmrnc. Navíc máme rádi beton, takže ho necháváme v kombinaci s naší malbou spíš vyniknout, než abychom ho potlačovali,“ popisuje Jandáčková.
A kde všude můžete jejich tvorbu vidět? Kromě zmiňovaného Zahradního Města, Kačerova a Říčan jejich malby zdobí i podchody v pražských Vysočanech nebo ve středočeských Hořovicích, kde vytvořili malbu zasvěcenou místním rodákům a hlavně ptáčkům, kteří poletují kolem a všechno vtipně glosují.
Důležitá je rychlost
Bez zajímavosti není ani fakt, že ZdiSlavy občas tvoří také v noci, kdy jim s malbou pomáhá projektor. „Zejména u rozměrných ploch je skoro nezbytný,“ vysvětluje Jandáčková a dodává: „Naštěstí už nejsme v dobách, kdy bychom museli překreslovat mřížku a zachytávat do ní proporce. Projektor celý proces výrazně urychlí. Často pracujeme v podmínkách, kdy je čas důležitější než peníze, takže musíme být nejen kvalitní, ale i efektivní.“
Než se ale tým umělců pustí do tvorby, předchází tomu spousta práce. „Začneme tím, že se jedeme na místo podívat. Uděláme si fotky a přemýšlíme, co by do dané lokality nejvíc zapadlo. Potom se scházíme a vymýšlíme. To je opravdu ‚porod‘, protože přijít s vtipným nápadem je alfa a omega naší práce. Potom se dáme do skicování. A když jsme spokojeni, přejdeme k vizualizaci a prezentaci,“ popisuje vznik výmalby umělkyně a dodává: „Vždy nabízíme alespoň dvě varianty návrhu. Potom přichází na řadu schvalování a obhajoba naší myšlenky. Když si s investorem plácneme, sestavíme rozpočet a stanovíme termín realizace.“