Nový úsek metra APro veřejnost bude provoz na novém úseku trasy metra A zahájen v pondělí 6. dubna od 15 hodin. Jeho délka je 5,694 km.
|
Pravidelný provoz na lince B byl zahájen 2. listopadu 1985, mezi stanicemi Sokolovská (nyní Florenc) a Smíchovské nádraží. Při výstavbě tohoto úseku bylo kvůli zřízení tehdejší stanice Moskevské (nyní Anděl) zbořeno několik domů na této smíchovské křižovatce. Stavělo se také na Karlově náměstí, Jungmannově náměstí, náměstí Republiky. Je možné říct, že výstavba zasáhla život všech lidí, kteří v centru žili, nebo jím denně jen projížděli.
Pozoruhodné je, že nejdelší trasa pražské podzemní dráhy se stavěla pouhých třináct let. Už na podzim 1988 začalo metro jezdit do Dukelské (nyní Nové Butovice) a o dva roky později z Florence na Českomoravskou.
Začalo se jezdit až na Černý Most
V listopadu 1994 se konečnou stanicí linky B v západní části města stal Zličín a o čtyři roky později byla trať prodloužena na východ na Černý Most. Právě sem z Rajské zahrady projíždějí soupravy architektonicky zajímavým tubusem. Na jeho povrchu mezi oběma stanicemi vede chodník pro pěší a stezka pro cyklisty.
Na opačném konci linky je pohledově vděčný tubus s mostem nad Nepomuckým rybníkem mezi stanicemi Lužiny a Hůrka.
Srpnové povodně v roce 2002 zasáhly nejvíce právě linku B
K historii žluté trasy patří také zatím největší katastrofa, která metro postihla. V srpnu 2002 je poškodila povodeň.
Na jejím začátku 12. srpna vlaky už z bezpečnostních důvodů musely jen projíždět stanicí Křižíkova. Druhý den na to se projíždělo už i Invalidovnou. V té době se na béčku jezdilo jen v úsecích Nové Butovice – Smíchovské nádraží a Florenc – Černý Most. Na pravém břehu Vltavy byl na této lince zaveden kyvadlový provoz jen mezi Hloubětínem a Černým Mostem. Od 26. srpna se mohlo jezdit už i mezi Novými Butovicemi a Smíchovským nádražím.
Z provozu bylo kvůli povodni vyřazeno celkem 25 stanic metra, zatopeno nebo poškozeno jich bylo šestnáct. Voda nejvíce zasáhla právě linku B a její obnova také trvala nejdéle.
V zimě 2003 se postupně zaváděl provoz v jednotlivých stanicích. Celkově bylo béčko průjezdné s cestujícími až na 22. března 2003, kdy se jako poslední otevřely stanice Křižíkova a Invalidovna.
Kvůli výstavbě obchodního a administrativního centra Quadria na rohu Spálené a Purkyňovy ulice byla v roce 2010 uzavřena stanice Národní třída. Její provoz byl obnoven v červenci loňského roku.
Jak se postupně otevírala linka BMěří 25,704 kilometru, na kterých je umístěno 24 stanic. Cesta z Černého Mostu na Zličín trvá 41 minut.
|