Metro pod Vltavou: Jak hluboko se stavěly tunely v Praze a který z nich vznikl v suchém doku?

  11:25
Pražské metro každý den přepraví přes milion cestujících. Někteří ani netuší, že projíždějí pod korytem řeky. Jak hluboko pod ní tunely vedou a jak se tyto úseky v minulém století budovaly? Známe odpovědi.
Výkopy v řece znamenaly vytěžit z lodí přibližně 60 000 m3 ze dna Vltavy. Dno...

Výkopy v řece znamenaly vytěžit z lodí přibližně 60 000 m3 ze dna Vltavy. Dno je složeno z vrstvy štěrkopísků o mocnosti 4 až 5 m. Pod nimi je vrstva jílovitých břidlic. | foto: Archiv Metrostavu

Vltava Prahu protíná na dvě poloviny. Proto stavitelé metra stáli před výzvou – jak protkat naše hlavní město sítí podzemní dráhy „suchou nohou“? Při pohledu na mapu metra je jasné, že se jim to podařilo hned čtyřikrát. Pojďme se podívat, jak se stavělo metro pod Vltavou.

Jak hluboko jsou tunely pod řekou?

Pod Vltavou vedou všechny tři linky pražského metra. Nejstarší tunel na trase C, poblíž Hlávkova mostu mezi stanicemi Florenc a Vltavská, dosahuje hloubky až 12,8 metrů. Mladší tunel mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy na stejné trase byl v Troji postaven už novou unikátní technologií. Vybudoval se v suchém doku a následně byl uložen na své místo do vyhloubené rýhy ve dně Vltavy. Ostatní tři úseky vedoucí pod Vltavou jsou ražené.

Orientační plán metra

Trasa A vede pod korytem řeky celých 14 metrů. Vltavu křižuje mezi stanicemi Malostranská a Staroměstská, hloubka kolejí uložených v tunelu dosahuje 20 metrů. Trasa B vede pod Vltavou mezi stanicemi Anděl a Karlovo náměstí, poblíž Palackého mostu, v maximální hloubce 22 metrů.

Pod zemí i nad ní

  • Nejhlubší pražská stanice je Náměstí Míru, která se nachází pod našima nohama v neuvěřitelné hloubce 53 metrů. Proto sem vede tak dlouhý eskalátor, který se táhne 87 metrů.
  • Metro ale nejezdí jen pod zemí a pod Vltavou. Linka A vede v areálu Depa Hostivař nad zemí po otevřeném povrchu, stejně jako vlak, v tunelu nad zemí zase na lince B mezi stanicemi Rajská zahrada a Černý Most. Mezi stanicemi Hůrka a Lužiny dokonce celý přiznaný tubus vyjíždí jako nadzemní most. Mezi stanicemi I. P. Pavlova a Vyšehrad přejíždí metro uvnitř Nuselského mostu.

Jak se stavělo?

Výstavba pražského metra započala už před 52 lety, tedy v roce 1973. Při stavbě různých úseků metra pod Vltavou se kombinovaly různé postupy a technologie v závislosti na konkrétních podmínkách stanoviště. Například při ražení tunelů v blízkosti řeky bylo často nutné provádět speciální opatření pro zpevnění podloží a zabránění průniku vody. V průběhu let se samozřejmě systém vylepšoval o moderní metody.

Výstavba tunelů pod Vltavou vyžaduje pečlivé plánování a použití speciálních technologií. Při ražení prvního tunelu pod Vltavou na trase A mezi stanicemi Můstek a Staroměstská prorážel horninu speciální razicí štít, za kterým se neprodleně budovalo betonové ostění tunelu, tzv. lisovaný beton. Díky vývoji lisovaného betonu se mohlo budování podzemní linky zrychlit na 60 až 70 metrů za měsíc. I přes pečlivou přípravu se ale stavba metra potýkala s komplikacemi z důvodu složitého podloží z břidlice a dalších nepevných hornin.

Výzvou byla i realizace posledního tunelu

Nejmladší tunel pod Vltavou mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy už se budoval úplně jinak. Inženýři totiž museli řešit oříšek, že maximální sklon konstrukce metra mohl být pouze 3,9 procenta. Nemohlo se tak tunelovat hluboko pod řekou nebo vytvářet strmé svahy. Z důvodu nadmořské výšky u Troji tak metro muselo ležet maximálně dva metry pod korytem Vltavy.

Zatopení suchého doku pro první tunel

Na břehu se vybudoval kompletní železobetonový tubus o délce 168 metrů a průměru 6,5 metru, současně se ve dně Vltavy vyhloubila rýha. Po dokončení betonáže a technologickém vybavení se suchý dok zaplavil a tubus se pomocí pontonů a hydraulických zařízení usadil do připravené rýhy. Následovalo zajištění tunelu pomocí betonových vaků a jeho postupné zasypání.

„Už na začátku byl takový malý problém, stanice metra Nádraží Holešovice byla postavena dříve, než bylo jasné, zda trasa C přes Vltavu povede mostem, nebo tunelem. Pak se schválil projekt, který počítal s tím, že metro povede tunelem umístěným těsně pode dnem řeky a celá stavba proběhne v otevřené stavební jámě,“ píše se v podrobném článku o výstavbě této zatím poslední části metra.

Postup prací zde ve dne i v noci nepřetržitě zajišťovalo ve směnách na 80 dělníků. Tento úsek se ale začal stavět až v roce 2000, tedy v době, která už měla k dispozici výpočetní techniku pro přesné výpočty. Tato metoda také umožnila rychlejší výstavbu a lepší kontrolu kvality provedení v suchém prostředí.

Nejčtenější

Otevírací doba na Velikonoce 2025: Tuto neděli má zavřeno jeden velký řetězec

Velikonoce letos připadají až na druhou polovinu dubna. V křesťanské tradici jde o nejvýznamnější období roku, které vrcholí takzvaným svatým týdnem. Jako státní svátky jsou však oficiálně uznány...

Zpomalený čas v podzemí. Víte, který úsek pražského metra působí nekonečně dlouze?

Pražské metro každý den přepraví více než jeden milion cestujících. Věděli jste, že se ve zdejších tunelech nachází úsek, během kterého máte pocit, že cesta nikdy neskončí? Našli jsme ho.

Vzhůru dolů. Která stanice pražského metra je nejhlubší v celé Evropské unii?

V labyrintu pražského metra by se i krtek ztratil. Jak dlouhý eskalátor vede do největších hlubin našeho hlavního města? A jak dlouho trvá jízda po něm? Hledali jsme odpovědi.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Radlická radiála. Štola není jen obyčejnou dírou v zemi, je to klíčový zdroj informací

Jedna z dopravně nejvytíženějších ulic v Praze, která se z městské ulice proměnila v tradiční výpadovkou směr západ od města, zůstává mezi dopravními stavbami prioritou pražského magistrátu. Radlická...

Netflix, Max a T-Mobile se (opět) mění. Může za to spuštění nové videoslužby Oneplay

Streamovací platforma televize Nova – Voyo jde ve šlépějích slavnějšího a úspěšnějšího Netflixu, a dalších velkých internetových televizí, již několik let. Nástupem služby Oneplay to ovšem byla právě...

Plzeňský kraj letos podpoří 3,9 mil. Kč výrobu 12 filmů, čtyři žádosti neuspěly

Plzeňský kraj letos podpoří 3,9 milionu korun výrobu 12 filmů, které se natáčely nebo budou natáčet v regionu. Je mezi nimi třeba teenagerské drama, humorné...

19. dubna 2025  13:45,  aktualizováno  13:45

Přenosy hokejového finále se v Pardubicích přestěhují na Pernštýnské náměstí

Zbývající zápasy finále play off hokejové extraligy mezi Dynamem Pardubice a Kometou Brno budou moci pardubičtí fanoušci od pondělí sledovat na velkoplošné...

19. dubna 2025  13:40

Na Zlínsku v centru obce zemřel cyklista, srazil se s osobním autem

V Brumově-Bylnici na Zlínsku se v sobotu pětatřicetiletý cyklista srazil s osobním autem a zemřel. Nehoda s tragickým koncem se podle policejního mluvčího Petra Jaroše stala před polednem. Okolnosti...

19. dubna 2025  13:32,  aktualizováno  15:02

V Potůčkách na Karlovarsku se stále lyžuje, na svahu leží metr sněhu

Ve skiareálu v Potůčkách na Karlovarsku se zřejmě jako v posledním v zemi stále lyžuje. ČTK to dnes potvrdil majitel střediska Marek Plachý. Vlek by měl pro...

19. dubna 2025  12:55,  aktualizováno  12:55

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Zimní sezona v Libereckém kraji skončila, i v Harrachově už lanovka vozí pěší

Zimní sezona v Libereckém kraji skončila, i v krkonošském středisku Harrachov, které zůstávalo jako poslední v kraji ještě v provozu, vozí ode dneška lanovka...

19. dubna 2025  12:38,  aktualizováno  12:38

Dobrodružství s Igráčkem: děti čekají vykopávky dinosaurů i poklady starého Egypta

Výstava Fenomén Igráček bude od 5. června hlavním tahákem muzea v Žebráku. Děti i dospělí se zde ponoří do světa výroby a vývoje této oblíbené české hračky a premiérově se setkají s dobrodružnou...

19. dubna 2025

Kubánské náměstí

Prodej sazenic začal v Praze 10-Vršovicích na Kubánském náměstí.

vydáno 19. dubna 2025  13:07

Povodně způsobily škody ve školách, opravy se protáhnou i na roky

Povodně způsobily v Krnově na Bruntálsku stamilionové škody v budovách základních i mateřských škol, jejich opravy potrvají ještě další měsíce či dokonce roky....

19. dubna 2025  11:30,  aktualizováno  11:30

Na Valdštejnské slavnosti v Litvínově vystoupí Michal Hrůza

Akci doplní i tradiční průvod či jarmark.

19. dubna 2025  12:59

Zlatý erb pro Zlaté Hory. Mají nejlepší internetové stránky v kraji

Zlaté Hory na Jesenicku letos ovládly krajské kolo soutěže Zlatý erb, která každoročně oceňuje nejlepší internetové stránky měst a obcí. Druhé místo patří Velkému Týnci, třetí příčku obsadily Loštice.

19. dubna 2025  12:57

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Nejvíce festivalů v Brně je hudebních, nejpopulárnější jsou multižánrové

Festivalů konaných v Brně v posledních letech stabilně přibývá. Ačkoli některé roky ovlivnila koronavirová pandemie, stejně tak roste i jejich návštěvnost....

19. dubna 2025  11:05,  aktualizováno  11:05

K. Vary chtějí lepší vodu v koupališti Rolava, investují do vrtů a odbahnění

Karlovy Vary pracují na zlepšení kvality vody v Mlýnském rybníku v areálu Rolava. ČTK to řekl náměstek primátorky Miroslav Vaněk (Karlovaráci). Po propojení s...

19. dubna 2025  10:55,  aktualizováno  10:55
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.