„Výdechy metra nejsou ze své podstaty určitě žádnou vysokou architekturou. Ale mnohé z nich, byť desítky let po svém vzniku, dokázaly, že v prostoru, do kterého často velmi drze vtrhly či ho zcela přetvořily, nejen fungují, ale že se z nich i staly drobné perly pražské technicistní architektury. A tato místa si bez nich lze nyní jen těžko představit,“ říká pro deník Metro novinář a typograf Jan Charvát, který je zároveň autorem knihy Nádech výdech mapující architekturu výdechových komínů.
„Namátkou může za příklad posloužit třeba brutalistní výdech u Centrotexu na Pražského povstání architekta Václava Hilského, série výdechů nestora české architektury Františka Cubra na trase C či organická srostlice architekta Ladislava Dufka v sadech Svatopluka Čecha,“ dodává Charvát.
Plánované zbourání ikonického výdechu akademického sochaře Petra Šedivého proběhlo před pár týdny. Kvůli velké vodě a dalším palčivějším tématům se však na kritizovaný akt podle mnohých rychle zapomnělo. Zástupci magistrátu krok v minulosti odůvodňovali například tím, že vzduch proudící z výdechu ničí zeleň a jeho věčné čištění od malůvek vandalů vychází město jednoduše příliš draho. O tom, zda se měl, či neměl výdech zachovat, plánuje Charvát už za pár dní debatovat v rámci procházky, která se má odehrát u příležitosti festivalu Den architektury 2024. Ten má startovat příští sobotu od 14 hodin právě na náměstí Jiřího z Poděbrad. „V uplynulých letech jsme byli svědky likvidace cenných a nenahraditelných architektonických staveb ze strany soukromých investorů jako například Hotelu Praha, Transgasu, mazutky na Invalidovně, Obchodního domu Ještěd, Automatické telefonní ústředny Dejvice a podobně. Teď to ale spíše bohužel vypadá, že se budeme muset připravit na další neradostnou éru. Šedivého výdech se se svými nedožitými padesátými narozeninami stal její první obětí,“ doplňuje Charvát.
Náměstí Jiřího z Poděbrad zvané hovorově Jiřák, respektive stanice metra A pod ním, nemá bez plic zůstat dlouho. Nový modernější nástupce má mít kompaktnější rozměry. Navíc znečištěný vzduch už bude proudit nahoru místo do stran. Tím tedy bude vyřešen hlavní problém toho původního.