Pražští revizoři by svou práci měli dělat jinak a lépe. Tím, jak někteří z nich svůj úkol vykonávají, odrazují zahraniční turisty od opětovné návštěvy hlavního města. Tak by se dalo dvěma větami shrnout poselství videa, které na svém YouTube kanálech Kluci z Prahy a Honest Guide zveřejnil Janek Rubeš před asi šesti týdny. Proč o něm informujeme na stránkách deníku Metro až nyní? Přibližně tak dlouho totiž trvalo, než se nám podařilo od tiskového odboru dopravního podniku získat na toto téma vyjádření. Zda je takto dlouhá prodleva v případě oficiální reakce na kritiku, kterou k dnešnímu dni stihlo na sociální síti, respektive obou zmiňovaných kanálech, zhlédnout více než půl milionu uživatelů, v pořádku, ponechme stranou. Dopravní podnik (DPP) se nicméně na filipiku reportéra Rubeše a jeho kolegy Jana Mikulky, kteří kanály spravují, rozhodl reagovat jen částečně. Pouze vypíchnul tři konkrétní body z videa, které podle zástupců DPP mystifikují veřejnost.
Trable na lanovce
„Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se důrazně ohrazuje proti tomu, jak pan Janek Rubeš ve videích popisuje případy pokut údajně neprávem uložených revizory DPP zahraničním turistům a proti tomu, že automaticky, bez ověření skutečného stavu obviňuje přepravní kontrolu z nekalého jednání. DPP každý podnět bere vážně, proto případy z videí důkladně prošetřil. Situace popisované ve videích se ve skutečnosti ale odehrály zcela jinak,“ říká pro deník Metro šéf komunikace DPP Daniel Šabík s tím, že zaměstnance pražského dopravce video namíchlo o to víc, že nebyl nikdo z DPP Rubešem ani Mikulkou osloven. Neměl tak možnost na ně reagovat. „Pan Rubeš na následné výzvy DPP k doplnění informací k případům vůbec nereagoval,“ dodává Šabík.
Kluci z Prahy ve svém videu uvádějí několik případů, některé i se zvukovými nahrávkami, které mají popisovat nekalé praktiky revizorů při kontrolách na lanové dráze Petřín. Pokuta měla být vyžadována i ve chvíli, kdy byla jízdenka zakoupena v kterémkoliv jízdenkovém automatu, ale špatně natištěna. Což ale turista ze zahraničí nemusí vždy poznat.
„Ani v jednom z uváděných případů týkajících se lanové dráhy Petřín, konkrétně pana Baptisty a dvou studentů z USA, žádné pokuty uděleny nebyly. A letos ani být nemohly, protože DPP přepravní kontrolu na petřínské lanovce nevykonává víc než rok, konkrétně od září 2023. DPP navíc od cestujících vystupujících ve videu neeviduje žádné stížnosti na neprávem udělenou takzvanou pokutu. V jednom případě ji za cestujícího podal pan Rubeš 1. června 2024 s tím, že se případ stal 14. března 2024 a cestující si jízdenku údajně označil v tramvaji,“ popisuje pro Metro Šabík.
DPP z fotografií doložených dvou jízdenek na sedmdesát dva hodin následně zjistil, že se případ stal 29. března 2024 a obě jízdenky byly zakoupeny i označeny ve stanici metra Hradčanská, přičemž jedna z nich byla prázdná, tedy nepotištěna. „Aby DPP vyloučil možnost falešného revizora, DPP písemně žádal pana Rubeše o součinnost, aby k případu doplnil další detaily, bohužel bez jakékoliv odezvy. Až z veřejné diskuse pod videi se DPP od cestujícího dozvěděl, že mu žádná takzvaná pokuta udělena nebyla, ale že jej pracovníci lanové dráhy Petřín pouze vyzvali k zakoupení nové jízdenky vzhledem k tomu, že se prokazoval dokladem, na kterém nebyly vytištěny žádné údaje,“ doplňuje Šabík. Obratem ale přiznává, že jízdenkový automat může po zakoupení vydat jízdenku bez potisku nebo s chybotiskem. V takovém případě je však podle DPP nezbytné takovou jízdenku co nejdříve reklamovat, a to buď prostřednictvím bezplatné telefonické linky 800 188 100 nebo on-line prostřednictvím formuláře pro podněty na webu DPP.
Paní z Dánska
Další nepříjemnou situaci měla s revizorem podle Kluků z Prahy zažít paní z Dánska. Ta si měla zakoupit jízdenku, už si ji však nezvládla označit. Revizor ji proto následně pokutoval. Když se ale dotčená osoba obrátila na zaměstnance infocentra DPP, zda měla postupovat jinak, dozvěděla se, že lístek vůbec nepotřebovala. Její věk totiž překročil hranici 65 let.
„Cestující v pražské MHD se po dovršení veku 65 let mohou přepravovat bezplatně, ve věku 60 až 65 let za zvýhodněné jízdné. Nárok na zvýhodněné nebo bezplatnou přepravu dokládají platným dokladem, tedy občanským průkazem nebo pasem,“ popisuje Šabík s tím, že ve světových metropolích platí pro cestování v MHD různá pravidla, a to nejen u osob nad šedesát let. Je proto vždy na odpovědnosti cestujícího, zvláště ze zahraničí, aby se předem seznámil, jestli má v cílové destinaci, v tomto případě v Praze, nárok na zvýhodněnou, nebo dokonce bezplatnou přepravu, a tyto výhody ale také aktivně využíval.
„Revizoři nemohou ani nesmí při kontrole jízdenek u cestujících zjišťovat jejich věk. Odporovalo by to nejen GDPR, ale i etickým pravidlům. Pokud je cestující kontrolován revizory a má nárok na bezplatnou přepravu, stačí, když se prokáže platným občanským průkazem nebo pasem,“ krčí rameny Šabík.
Přepravní kontroloři mají při své práci od cestujícího správně žádat pouze předložení jízdních dokladů. Pokud nejsou v pořádku, cestujícímu vysvětlí, v čem pochybil, uvedou výši pokuty a zeptají se, jestli ji chce zaplatit na místě v hotovosti, bezhotovostně nebo sepsat záznam a uhradit ji později. Pokud si zvolí platbu na místě, revizoři, v tomto případě poněkud nepříhodně, nepožadují po cestujících žádný doklad. „Ten je potřeba až ve chvíli, kdy se cestující rozhodne pro sepsání záznamu o jízdě bez platné jízdenky. Teprve v tomto momentu je možné zjistit věk cestujícího. DPP v tomto případě od dotyčné cestující neeviduje žádný podnět. Pokud by jej DPP obdržel a cestující by doložila, že měla nárok na bezplatné jízdné, DPP by ji pokutu vrátil v plné výši. V tomto případě platí osvědčené pravidlo: pokud někde vznikne nějaký problém, je nutné jej řešit přímo s firmou, která za něj zodpovídá. Diskutováním na sociálních sítích nelze pokutu vrátit,“ uvádí Šabík a dodává: „Je pozoruhodné, že pan Rubeš, ač se pasuje do role rádce zahraničních turistů, jak nejlépe fungovat v Praze, cestující neporadil elementární a nejjednodušší věc – máte-li nárok na bezplatné jízdné, napište zde oficiální podnět na DPP.“
Pokuty před platností
V případě, že si lístek koupíte ve formě SMS jízdenky, může trvat mnoho minut, než vám do mobilního telefonu dorazí. V případě aplikace Lítačka je lhůta, než se jízdenka aktivuje, definována na dvě minuty. A pak je tu ještě varianta, kdy nastoupíte do tramvaje či autobusu a kartou si zde koupíte jízdenku přímo za jízdy. Než ale k nákupu dojde, technicky vzato se nacházíte v prostředku hromadné dopravy bez platného dokladu. Tyto tři situace zmiňuje ve videu Rubeš jako příklady toho, za jakých okolností byla několika jeho fanouškům v minulosti udělena pokuta. Podle Rubeše není podobné chování právě košer. Dopravní podnik má ovšem zcela jiný názor. Pokuty udělené revizory za jízdu s jízdním dokladem před platností jsou v souladu se Smluvními přepravními podmínkami a Tarifem PID, a jsou uděleny zcela oprávněně, byť se to může někomu nelíbit. Cestující může službu PID využívat až poté, kdy má u sebe zakoupen platný jízdní doklad, ne dříve. V PID platí stejné pravidlo jako kdekoliv jinde. Do kina či divadla se vstupuje až se zakoupenou vstupenkou. Nikdo si v obchodě nedovolí vzít nějakou potravinu či lahev s pitím, nezačne je konzumovat, a teprve poté jde k pokladně za ně zaplatit,“ komentuje Šabík.
Reakce na reakci
Deník Metro se pochopitelně obrátil i na samotného Rubeše. Investigativní žurnalista, který za odhalování takzvaných šmejdů získal v minulosti Novinářskou křepelku, se ale prozatím nechtěl prostřednictvím deníku Metro k věci vyjádřit. Uvedl pouzeto, že je nyní s DPP v čilé komunikaci. A že jej nynější rétorika DPP mrzí.