Jak jste se do vašeho klubu dostal?
Historie značky JawaJawa je nejstarší fungující česká firma (rok 1929), která se zabývá se výrobou motocyklů.
|
Odmala jsem tíhnul k motorkám a na Žižkově, kde jsem bydlel, nebylo možné se nepotkávat s dalšíma motorkářema. Prvotní impuls mi dal ale můj mladší bratr, který začal jezdit na akce Jawa Klubu kvůli nějakému děvčeti. Mně se v klubu líbilo od první návštěvy a časem jsem si řekl, že by bylo fajn být jeho součástí. Poslední impuls byla svatba, kdy jsem si členstvím v klubu pojistil, že aspoň jeden den v týdnu můžu z domu na schůzi…
Popište nám svůj stroj. Nebo jich máte víc?
V současnosti mám Harley-Davidson Sportster XR 1200, což je stroj, který trochu boří mýty o značce H-D. Klasický dvouválec od Harleye je totiž zkombinovaný s japonským podvozkem, takže to i zatáčí a brzdí. Vedle toho mám ještě Jawu-ČZ 175 a pionýra, Jawu 555.
Jaký je váš vztah k motorkářství?
Pro někoho je motorkářství životní styl. Já to tolik neprožívám, nicméně to beru jako hlavní náplň trávení svého volného času.
Prozraďte nám i něco o samotném klubu. Jak vznikl?
Jawa Klub vznikl v roce 1961 pod tehdejším Svazarmem jako ostatně všechny zájmové spolky v té době. Sdružoval majitele motocyklů Jawa, kteří hledali platformu, kde se scházet, vyměňovat si zkušenosti a zážitky a taky svoje stroje upravovat a opravovat. Dnes je cílem klubu sdružovat lidi se společným zájmem o motorky.
Jaké zajímavé mašiny máte v klubu?
Dva členové mají doma předválečné jawy, v klubu je i pár legendárních péráků nebo Jawa 500 OHC. Máme i dva harleye a několik motorek BMW.
Kolik máte členů?
V současnosti máme 32 členů a každý má minimálně jednu motorku, ale spíš víc. Myslím, že stovku motorek bychom dohromady dali.
Máte mezi sebou i zástupkyně něžného pohlaví?
Ano, máme mezi sebou jedno něžné pohlaví. Lenka jezdí na Kawasaki Zephyr, ale pošilhává po harleyi. Do klubu se dostala spolu se svým manželem, takže jezdí celá rodina. Novým členkám se nebráníme, ale zatím se zdá, že ony se spíš brání nám.
Přijímáte i nové členy?
Členy bereme. Zájemce o členství by nás nejdřív měl poznat a my jeho. Ideální tedy je, když jezdí na naše akce a chodí do klubovny. Měl by mít motorku a jezdit na ní. Poté, co podá oficiální žádost o členství, má před sebou minimálně rok dlouhou čekací lhůtu. Teprve potom o jeho přijetí hlasuje členská základna.
Scházíte se pravidelně, a kde?
Už řadu let máme klubovnu v dvorním traktu domu na Koněvově ulici na Žižkově. Pozemek jsme získali od Českých drah, které ho po zrušení železniční trati pod Vítkovem nepotřebovaly. Scházíme se ve čtvrtek a probíráme všechno možné. Tradičními tématy jsou tipy, kdo kam jede na víkend, komu se co pokazilo na motorce nebo co je potřeba udělat v rámci příprav na klubové akce.
Pořádáte i nějaké akce?
Tradičně pořádáme v dubnu zahajovací jízdu, což je takové naše oficiální otevření sezony. Tentokrát se koná 25. dubna od deseti hodin. Sraz máme na náměstí Barikád. První zářijový víkend se koná náš motocyklový sraz Jawáč, který má jednu z nejdelších tradic mezi motosrazy v Česku. To je naše stěžejní akce. V lednu jsme přidali takový sranda sraz Zimáč pro motocyklové otužilce a vedle toho vyrážíme na začátku června na společný motovíkend, což je – na rozdíl od těch ostatních – akce pouze pro členy.
Jaké jsou plány klubu pro následující léta?
Neustále se snažíme posouvat dopředu náš sraz Jawáč. Ať už jde o výběr kapel nebo o program či nové soutěže. Prostě aby se tam lidem líbilo a byli spokojení. V současnosti probíhá rekonstrukce naší garáže, která by měla znovu sloužit pro svépomocné opravy a údržbu motorek. Ten objekt by měl být ale po rekonstrukci víceúčelový, takže třeba by nám tam mohla občas zahrát nějaká spřízněná hudební kapela.
Jan Sadílek je v žižkovském Jawa Klubu Praha už 15 let. ARCHIV JANA SADÍLKA
Jana Sadílka bavila jízda na motorce, už když mu bylo 20. ARCHIV JANA SADÍLKA