Testujeme zde novou podobu tištěných zastávkových informací na označnících, takzvaných čoček. Zároveň jsou v zastávkových přístřešcích instalovány nové vitríny pro papírové informace. I vy nám nyní na základě uživatelských průzkumů můžete pomoci rozhodnout, jaké druhy informací zde finálně budou a která varianta mapy dopravní sítě se bude ve vitrínách přístřešků používat,“ říká pro deník Metro mluvčí Ropid Filip Drápal s tím, že je na jakékoliv zveřejňování prvních reakcí cestujících vzhledem ke krátké době testování logicky příliš brzy.
Z každé strany jinak
Inovovaná grafická podoba čoček vychází z jednotného designu od grafického studia Side2. Oproti stávajícímu stavu je potlačena barevnost jednotlivých druhů dopravy ve prospěch zvýšení kontrastu písma pro lidi se zrakovým omezením.
„Nově je zvýrazněna informace o kódu nástupiště, podle kterého se cestující ve složitějších přestupních uzlech orientují i třeba ve vyhledávačích spojení nebo v mobilní aplikaci PID Lítačka. Oproti dnešní podobě je jinak řešeno také zobrazení výlukových stavů a nočních linek.
„Na všech zastávkách povrchové dopravy na Palmovce tak nyní máte možnost porovnat novou podobu těchto prvků se stávající. Na každém označníku je z jedné strany umístěna nová grafika a z druhé ta původní,“ dodávají zástupci organizátora dopravy, kteří zde v následujících týdnech plánují provádět uživatelské výzkumy a anketní průzkumy s cílem ověřit si čitelnost a srozumitelnost nové podoby čoček k jejich následnému doladění. „Vůbec poprvé jsou na Palmovce k vidění také vitríny pro dopravní informace, které budou součástí nových pražských zastávkových přístřešků,“ doplňuje Drápal.
(Ne)čitelná Praha?
Organizátor pražské integrované dopravy[, respektive jeho aktuální počin, pochopitelně sklízí celou řadu reakcí prostředictvím sociálních sítí. Na Facebooku Ropid dává palec nahoru například zastupitel Prahy 8 Martin Štěrba i několik dalších přispěvatelů. Převládají ovšem negativní ohlasy.
„Neměňte to, co funguje. Nový design je mnohem nepřehlednější. Takže pokus dobrý, ale nevyšel,“ píše například uživatel Jiří Krejčík.
V rámci systému Pražské integrované dopravy máme aktuálně více než 4300 zastávkových označníků v Praze a dalších více než 3200 v přilehlé části Středočeského kraje. Označníky zpravidla spravují jednotliví dopravci či obce, na jejichž území se zastávka nachází. Správcem nejvyššího počtu zastávek je Dopravní podnik hlavního města Prahy.
Nová podoba čoček se řeší i na Facebooku Metra. Čtenářům našeho deníku vadí hlavně absence šipek, které na čočkách udávají směr, kam tramvaj na blízké křižovatce případně zabočí. „Šipky, které už z dálky napovídaly, který spoj jede směrem, jakým cestující potřebuje, prostě zruší? Je-li třeba modernizaci, stačilo upravit font, barvy, ale netřeba měnit systém, který spolehlivě fungoval celá léta,“ píše uživatel Mirek Miškovský.