„Společnost Lime ze začátku nabíječům nabízela za jednu koloběžku 125 korun. Odměna se zároveň dynamicky zvětšovala v závislosti na ulicích a jejich vzdáleností od centra. Někdy v prosinci ale došlo ke snížení ceny na 100 korun,“ komentuje situaci pro deník Metro jeden z juicerů, který si říká Šaky. Zároveň dodává, že ani u jednoho snížení nebyl nikdo informován. Nyní dobíječ dostane jen 70 korun.
Skončí problém s koloběžkami?
|
Obsluha koloběžek navíc není pouze o svozu zelených vozítek a jejich dobití. Dobíječi musí vložit i mnoho vlastních prostředků. „Nabít jednu koloběžku sice stojí dvě koruny, ale je třeba zařídit si například garáž či jiný prostor k uskladnění a také velké auto, kterým desítky koloběžek můžete odvést. Z každého zisku se pak odvádí patnáctiprocentní daň. To už je pak opravdu práce na hranici rentability,“ říká Šaky. Juiceři, kteří mají tuto práci jako brigádu, si musí mimo jiné zařídit živnostenský list a činnost oznámit zdravotní pojišťovně. K tomu se musí přičíst to, že koloběžky musejí sbírat jen večer a v noci.
„Sběr jako takový nemůže dělat jeden člověk. Nemůžete řídit a zároveň sledovat, kde koloběžky stojí. Je tedy potřeba to dělat v partě lidí a dělit se o zisk i výdaje,“ popisuje Šaky. Zároveň ale přiznává, že se jedná spíše o způsob zábavy a možnost získat zážitky v noční Praze. A množství sběračů i přesto roste. „Dobíječi na této činnosti navíc oceňují naprostou flexibilitu a svobodu. Koloběžky totiž mohou sbírat kdykoli,“ říká provozní manažer české pobočky Lime Ondřej Široký.