Prázdninové jízdní řády ubírají spoje na příměstských autobusových linkách kvůli obvyklému snížení počtu cestujících poměrně běžně. Své o tom ví část obyvatel obce Řitka, jež se nachází jihozápadně od hlavního města. Část místních zejména ze satelitní části obce, kterou proslavila například píseň Rybitví od kapely Yo Yo Band, nicméně pocítila jisté změny i v druhé polovině července. Kvůli přestavbě kruhového objezdu v nedalekém Mníšku pod Brdy musí totiž autobus, jenž pendluje mimo jiné mezi Mníškem a smíchovským nádražím právě přes Řitku, nově jezdit v obytné zóně přímo pod okny domů.
„Autobus 320 by tou zónou nejezdil, kdyby obec Řitka nepožadovala zachování obsluhy zastávky Řitka, Bučina i během aktuální uzavírky v Mníšku pod Brdy,“ říká pro deník Metro mluvčí organizátora dopravy ROPID Filip Drápal.
Zvláštní režim
Nové jízdní řády vešly v platnost 24. července a byly vydány v souvislosti s výstavbou nové křižovatky s kruhovým objezdem ve zmiňovaném Mníšku. Ta má skončit na konci podzimu a omezení přináší nejen pro hromadnou dopravu, ale také pro řidiče. Podle místních i fanoušků městské hromadné dopravy je nynější situace unikátní hned z několika pohledů. Aby se autobus nyní dostal do Mníšku či odtud zpět do Prahy a nevynechal přitom Řitku, musí do obce sjet z dálnice. Zde se však kvůli rozkopané silnici, přes kterou by normálně pokračoval do Mníšku, musí otočit a jet dále opět po dálnici.
„A protože se v obci logicky nenachází žádná dostatečně velká točna a s cestujícími bus couvat nesmí, musel organizátor dopravy přistoupit na neobvyklé řešení. Jezdí mezi baráky. Nutno dodat, že je to zkušenému řidiči jedno. Projede zde bez potíží, přičemž mu pomáhá dočasný zákaz zastavení, který tu od července platí,“ míní čtenář a fanoušek hromadné dopravy Radek, jenž si nepřál uvést celé jméno. Podobný režim, tedy projíždění satelitem, kde je třicítka, potkal nedávno také spoje jezdící přes nedaleký Slivenec.
Změna se blíží
Deník Metro včera do Řitky vyrazil, trasu autobusu si projel a seznal, že jsou ulice pro průjezd autobusu dostatečně široké. Cestou jsme však narazili hned na dvě porušení místního zákazu zastavení a také na psa bez vodítka, který nám vběhl pod kola. Řidiči autobusů to proto jistě nemají při průjezdu vždy jednoduché. „Aktuálně je ve výhledu určitá změna dopravního opatření v návaznosti na chystanou změnu dopravního režimu v okolí uzavírky v Mníšku, zhruba od 1. září. Konkrétní informaci ale zatím nemáme, jednání ještě probíhají,“ komentuje pro Metro Drápal.
„Kafrající“ Mníšečtí
Deník Metro se podíval na názory obyvatel Mníšecka na sociálních sítích. Zatímco Řitečtí si zde zachování spojů linky 320 pro svou obec v drtivé většině pochvalují, jinak je tomu u některých obyvatel Mníšku. Těm je totiž zmiňovaná linka, respektive její zastavování v Řitce, trnem v oku i v situaci, kdy se žádná výluka nekoná. Při sjezdu do obce a zastavení na zastávce Řitka, Bučina totiž bus obvykle nabere dvě až tři minuty zpoždění navíc. To ale někteří z Mníšku berou jako problém. Linka 320 totiž původně sloužila jako rychlá spojnice mezi Mníškem a Smíchovem. Pokud by ale Bučina přestala být obsluhována, ať už dočasně, či úplně, místní by se celkem nachodili.
„Spoje na Prahu by jezdily pouze ze zastávek Řitka hlavní silnice. Ty se však nenacházejí v katastru naší obce, jsou na dálnici umístěny příliš daleko od obce. Ze zastávek Řitka hlavní silnice je to pěšky na Bučinu třicet minut běžné chůze, tedy žádné loudání,“ vysvětlil dříve pro deník Metro řitecký starosta Kamil Abbid s tím, že na vymodlené obecní zastávce směr Praha není velký provoz ani před výlukovými situacemi. Spoje linky 320 tu mimo prázdniny staví zhruba od šesti do osmi hodin ráno.
Pumpa je i nájezd
|