Návrhy cenAsociace koncesionářů v taxislužbě přichází se strukturovaným ceníkem.
|
Podle úřadu jsou požadavky na cenu 38 až 45 korun za kilometr nepodložené, řidiči zase považují návrh na 32 korun za nákladovou cenu bez zisku.
Pro vozy nižší střední třídy navrhují taxikáři nástupní cenu 50 korun, za kilometr jízdy 40 korun a za minutu čekání šest korun. Auta střední třídy by měla nástup o 15 korun dražší a kilometr dražší o pět korun, vyšší střední třída pak nástup za 80 korun a kilometr jízdy za 50 korun. Cena čekání by se zvedala s vyšší třídou o kilometr.
„Tyto ceny by platily pouze pro vozidla pro maximálního stáří osmi let. Pokud by provozovatel po uplynutí této doby s vozidlem dál provozoval taxislužbu, musel by maximální cenu ponížit o jednu třídu níže,“ píše se v dokumentu, který zástupci taxikářů předložili magistrátu.
Podle dokumentu, který má ČTK k dispozici, je mezi zhruba 4500 vozidly pražských taxislužeb 1179 vozidel Škoda Octavia, které taxikáři uvádějí jako typické představitele nižší střední třídy, a 1112 aut Škoda Superb, která řadí mezi střední třídu. Více je také vozů Mercedes Benz (457), Volkswagen Passat (316), Audi typu A (208) a Fordů Mondeo (167).
Průměrná cena za kilometr, kterou platí zákazníci taxi v Praze, se nyní pohybuje kolem 20 korun. Taxikáři odhadují, že po úpravě maximální sazby by se reálné ceny zvedly na 26 až 32 korun pro jízdy realizované přes dispečinky a 35 až 50 korun pro jízdy sjednané na ulici. Podle nich až 80 procent objednávek vyřizují dispečinky, deset procent zákazníků obslouží vozidla bez taxametru a deset procent zakázek se dohodne na ulici.
Magistrát a taxikáři dál debatují o podobě připravované novely zákona a vyhlášky týkající se taxislužby. Zástupci taxikářů by měli přijít s návrhy týkající se standardů, tedy mimo jiné toho, jaká budou pravidla pro oblečení řidičů a označení vozidel. Zkoušky z jazyka a z místopisu, kvůli kterým opakovaně protestovali, zůstávají sporným bodem. Diskusi o zkouškách chce Praha znovu otevřít poté, co s taxikáři dojedná standardy.
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.