Nejprve novou linku představme z praktického hlediska: S61 jezdí v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly. Linka je v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic. Kvůli zavedení linky S61 jsou také upraveny některé návazné autobusové linky vyjíždějí z Klánovic a z Úval.
Podle radního Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého nová linka S61 znovu umožní obyvatelům Úval přímé spojení na pražské hlavní nádraží a usnadní tak jejich cestování za prací či za studiem.
Doprava budoucnosti
Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy, v souvislosti se zavedení nové linky S61 připomněl, že Praha na vlaky v budoucnu spoléhá. „Moderní bezbariérové elektrické jednotky na městských linkách přinesou další výrazné zvýšení kvality pro cestující na železnici v Praze a v blízkém okolí. Aktuálně prověřujeme i další možnosti železničních spojení městskými linkami na území Prahy, abychom cestujícím nabídli rychlé, kapacitní a atraktivní spojení v dalších částech hlavního města bez nutnosti přestupů,“ uvedl Hřib.
Ten zároveň připomněl, že vedení města ve spolupráci se Správou železnic, městskou částí Praha 14 a městskými organizacemi také intenzivně řešíme vybudování vyprojektovaných zastávek na Praze 14 pro vlakovou linku S61. „Jejich stavba byla prozatím pozastavena z důvodu prověřování souvisejících investičních záměrů v pražském železničním uzlu. Případná výstavba železničních zastávek bude samozřejmě v koordinaci s chystanou modernizací dotčené trati i nedávno schváleným záměrem metra S, tedy novými podzemními tratěmi a stanicemi, které jsou velmi důležité pro další rozvoj hlavního města,“ říká Hřib.
Alternativní trasa
Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Jejich realizace je v tuto chvíli podle organizátora pražské integrované dopravy pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát.
„Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly. Alternativní trasa zároveň nahradí chybějící přímé spojení trati do Úval s pražským Hlavním nádražím poté, co byla zkrácena linka S7 ve směru od Berouna,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Kvituji navýšení kapacit na spojení mezi Prahou a Úvaly, které dnes patří k nejvytíženějším v síti systému PID,“ dodal Zdeněk Šponar, ředitel organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje.
Nové moderní vlaky pro linky S61 a S49
|