Zhruba deset let byly elektromobily v hlavním městě osvobozeny od placeného parkování. Nyní ovšem reálně hrozí, že se poplatky budou brzy týkat i jich.
„K 30. červnu má být ukončena dosavadní výhoda, která se v Praze osvědčila jako významný a silně motivační nástroj pro potřebný přechod od vozidel se spalovacím motorem k elektromobilům. Nyní, zhruba jeden a půl měsíce před vypršením této výhody, stále není v dohlednu žádné navazující řešení,“ říká tajemník spolku Elektromobilní Platforma Lukáš Folbrecht.
Podle něj se tak děje v situaci, kdy zdaleka nebylo dosaženo původně očekávaných počtů elektromobilů v hlavním městě a podíl veškerých elektrifikovaných vozidel registrovaných v Praze jsou stále pouhá dvě procenta. Středočeský kraj jich brázdí ještě méně, pouhé procento.
„V této souvislosti upozorňujeme na potřebu plnit klimatické závazky, nutnost reagovat na zhoršující se stav emisí škodlivin z dopravy ohrožující zdraví obyvatel a zároveň na potřebu vyslat veřejnosti i ostatním městům jasný signál, že Praha bude i nadále významně podporovat přechod na tichou a lokálně bezemisní dopravu,“ dodává Folbrecht.
Prodloužení k ničemu?
Původně mělo bezplatné parkování vozů na elektrický pohon skončit již 1. ledna letošního roku, kvůli absenci shody na novém modelu zvýhodnění nízkoemisních vozidel však radní města schválili prodloužení stávajícího stavu až do 30. června 2025. Hlavní město podle naposledy schváleného dokumentu mělo využít odklad, respektive získaný čas, k jednání s městskými částmi o budoucím způsobu zvýhodnění elektromobilů. Podle zástupců pražských radnic se toho ale zatím moc nedělo.
„Chápu, že se bezplatným parkováním pro elektromobily motivovali lidé, aby si je koupili namísto benziňáku. Ale nesouhlasím s tím. Kdy má ta výhoda skončit? Až jich bude většina? To je přece nesmysl. Místa zabírají stejně jako spalováky. Pokud někdo platí za parkování, mají platit všichni. Bez rozdílu,“ komentuje pro deník Metro předseda zastupitelského klubu Koalice pro Prahu 3 Filip Nekola. Role města by podle něj neměla být dotování jedné skupinu řidičů. „Co ale má město dělat, je zajistit dostatečnou infrastrukturu, aby bylo kde dobíjet. Bez dostatku nabíječek tady město s bezemisní dopravou nevznikne,“ kroutí hlavou Nekola.
Odtahy aut v Praze: Kdy vám vůz odvezou, kam ho dají a kolik tisíc to stojí![]() |
Zrušení výhod neopláčou
Ukončení dosavadních výhod pro elektroautomobily, zdá se, neopláčou ani radní z Prahy 1. „Řešíme nedostatek parkovacích míst. Elektroauta využívají výjimky ve velkém počtu a zabírají prostor lidem, kteří v Praze 1 skutečně žijí a pracují. Konec této výjimky tedy rozhodně vítáme,“ shrnuje pro deník Metro situaci Filip Dvořák, jehož domovskou organizací je Praha 1, kde je předsedou místní Hospodářské komory.
Příležitost upozornit na „ticho po pěšině“ kolem elektromobility v Praze si nenechal ujít ani zastupitel Prahy 11 Ondřej Prokop. Podle něj je na vině předseda Pirátů Zdeněk Hřib, který je zároveň náměstkem primátora pro dopravu. „Piráti v Praze jednají v přímém rozporu s tím, co hlásají. Mají program plný podpory ekologie a čistého ovzduší a pak tvrdě tlačí zrušení hlavní výhody, proč si občané a firmy v Praze pořizují elektromobily – zvýhodněné parkování. Na dopravním výboru jsem v březnu navrhoval, aby se omezily výhody pro hybridy, ale pro čisté elektromobily se ponechaly až do určité penetrace vozů v Praze,“ doplňuje Prokop, podle kterého Hřib nedávno sliboval přijít s vlastním řešením, které do dnešního dne neodtajnil.
„Za měsíc a půl současný systém skončí a nikdo nic netuší. Přitom nejistota je to nejhorší, co může v ekonomice být – jak pro nákupní rozhodování motoristů, tak pro náš autoprůmysl,“ kritizuje pro Metro Prokop.
Bez Hřibova komentáře
Deník Metro se v posledních dnech opakovaně snažil získat vyjádření náměstka Hřiba. Ač jsme jeho kancelář i jeho oslovili napřímo, komentář se nám získat nepodařilo. Podle zákulisních informací se dá předpokládat, že má Hřib rozpracovaný návrh řešení, který by výhody elektroautům prodloužil. Jak by mohl vypadat, si můžete přečíst v boxu níže.
Návrh možného řešení
|