metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 27 °C

Úterý 23. července 2024. Svátek má Libor

Pohled branou Černé věže. Miluju Prahu a Metro vybírají nejkrásnější veduty

  5:00
Podívejte se na obrázek. Tento výhled na Prahu je vám pravděpodobně povědomý. Pánové Lorenz Jansha a Karl Postl zachytili v letech 1803–1807 pohled z brány u Černé věže Pražského hradu na město. Tuto vedutu najdete v kalendáři Miluju Prahu 2025 – Nejkrásnější pražské veduty.
Pohled branou Černé věže přes Staré Město a Petrskou čtvrť zachytili Lorenz Jansha a Karl Postl. Vedutu najdete v kalendáři Miluju Prahu 2025 – Nejkrásnější pražské veduty. | foto: SBÍRKOVÝ FOND MUZEA HL. M. PRAHY

Cesta vedoucí na obraze dolů je původní podobou Starých zámeckých schodů, které současný vzhled získaly až v letech 1835–1837.

Zajímavé je i to, že ve skutečnosti jsou Staré zámecké schody mladší než Nové zámecké schody, které vedou ke Hradu od Thunovské ulice vzhůru na Hradčanské náměstí. Ostatně schodištím se říká zámecká proto, že Pražané vnímali Hrad spíše jako zámek vzhledem k tomu, že svou obrannou funkci ztratil už dávno a palácové budovy, které Hrad tvoří, mají spíše zámecký charakter. Takže se v Praze dříve chodívalo po schodech na zámek, a ne na hrad.

Co vás dále praští na obrázku do očí, je úplná absence mostů na začátku 19. století. Praha totiž měla dlouhá staletí jen jeden most, kterému v současnosti říkáme Karlův, jehož základní kámen byl položen v roce 1357. Na další most překračující řeku si Pražané museli počkat až do roku 1841, kdy byl postaven most Císaře Františka, který spojoval vltavské břehy mezi Újezdem a Ferdinandovou (nyní Národní) třídou. Do té doby bylo možné řeku překročit suchou nohou pouze po Karlově mostě, případně přívozem a při nižším stavu vody po některých brodech.

Velmi frekventovaný brod byl u Kaprovy ulice zhruba v místech, kde v současnosti stojí Mánesův most, další pak byl brod Bubenský, který překračoval Štvanici a byl přibližně tam, kde je nyní Hlávkův most.

Od poloviny 19. století v Praze začaly mosty přibývat rychleji. Na konci 19. století už bylo v Praze celkem sedm mostů.

Na obrázku vidíme i několik ostrovů, které už neexistují, protože ramena Vltavy, která je oddělovala od pražských břehů, byla zasypána při výstavbě nábřeží. V Petrské čtvrti a dál ke Karlínu bylo celé souostroví čítající Primátorský, Korunní, Jeruzalémský, Kamenský či Papírenský ostrov. Z tohoto systému ostrovů zůstala jen Štvanice, které se po staletí říkalo Velké Benátky. Zaniklé ostrovy, na nichž v současnosti stojí karlínská zástavba, se připomněly v roce 2002, kdy se Vltava na několik dní vehementně vracela do svých někdejších zasypaných ramen a koryt.

Autor:

Hlavní zprávy

První chytrá tramvaj jezdí v Plzni. Umí reagovat na překážky a v provozu pustit spěchající hasiče

vydáno 23. července 2024  15:17

Hned v úvodu si řekněme, že doba, kdy se českými městy budou prohánět tramvaje bez řidiče, není úplně za rohem. Přesto je v dohlednu. Jak by mohla...  celý článek

Víte, jaký je rozdíl mezi kryptoměnovou burzou a kryptoměnovou směnárnou?

vydáno 23. července 2024  12:00

V případě směnárny jde o platformu, která umožňuje přímou výměnu jedné kryptoměny, například bitcoinu, za jinou. Lidé zde nakupují a prodávají za ceny...  celý článek

V kůži mechanika. Přezouvání formule 1 si můžete vyzkoušet na nábřeží Vltavy

vydáno 22. července 2024  21:00

V polovině srpna zavítá do centra Prahy tým Red Bull Racing se svou našlapanou událostí Red Bull Showrun. Než se tak ale stane, budou mít fanoušci závodů...  celý článek

GALERIE: Až se vydáte na výlet podél Bílé Opavy, neudělejte tu samou chybu jako my

vydáno 21. července 2024  15:26

Horké dny jde strávit u vody nebo v horách. Pokud máte chuť na druhou variantu, máme pro vás tip. Naučná stezka Bílá Opava je sice náročná, v létě je ale...  celý článek