Z dat automatických sčítačů v metru, tramvajích i autobusech vyplývá, že během prvních dvou měsíců roku jezdí prostředky pražské MHD o patnáct procent méně cestujících. Na tomto faktu každý rok zhruba touhle dobou staví svou argumentaci pro zavedení takzvaných poloprázdninových jízdních řádů organizátor pražské dopravy – ROPID.
„Klasické jízdní řády, jak je známe, jsou nastavené na nejsilnější období roku, tedy podzim. Poloprázdninový provoz vždy zavádíme hlavně kvůli tomu, že není potřeba jezdit tak často. Každoročně je v prvních měsících roku celková poptávka nižší asi o patnáct procent. Kdybychom nyní dopravu alespoň trochu nepřizpůsobili skutečné poptávce, nemohli bychom nabídnout na podzim tak krátké intervaly,“ říká pro deník Metro mluvčí ROPID Filip Drápal.
Pár minut navíc
Poloprázdninový jízdní řád pražským cestujícím přináší podle dopravních expertů jen mírné nepohodlí. Intervaly metra se prodlužují o několik desítek vteřin, u tramvajových linek se interval prodlužuje oproti běžnému provozu o jednu až dvě minuty. U městských autobusů se omezení ve špičkách týká většiny páteřních linek s krátkými intervaly a také obou trolejbusových linek. Nejtypičtější ranní interval šest minut u páteřních linek se prodlužuje na sedm a půl, odpolední – sedm a půl minuty – se prodlužuje na deset.
Facebookový boj
Pokud se dá soudit z komentářů na Facebooku organizátora pražské dopravy, jsou tyhle změny trnem v oku mnoha cestujících. Většina cestujících argumentuje tím, že onu nevytíženost MHD ve svém okolí nepozoruje a nikdy touhle dobou nepozorovala. Jiní obviňují ROPID z pokrytectví a tvrdí, že jeho zástupci nechtějí přiznat fakt, že chtějí na cestujících šetřit. „Ano, jde o peníze, respektive o to, abychom mohli jezdit častěji v obdobích, kdy jezdí nejvíce lidí,“ píší zástupci ROPID na svém Facebooku. Myšlenku pro deník Metro rozvíjí i Drápal. „Ano, hospodaříme s konkrétním objemem financí z rozpočtu Prahy i s personálními kapacitami řidičů a strojvedoucích,“ doplňuje Drápal.
Každoroční tradice
Pěkná řádka reakcí na zavedení poloprázdninového provozu se letos sešla jak na sociálních sítích deníku Metro, tak v redakční e-mailové poště.
„Každoroční tradice ubrečených postů o tom, jak všechno jezdí narvané po střechu v intervalech, jako má psí spřežení na Čukotce, navíc za nekřesťanský prachy, může přijít,“ žertuje na adresu komentářů některých uživatelů na Facebooku deníku Metro čtenář Jiří Krejčík. „Nedostatek řidičů a neschopnost najít nové, a také je zaplatit, se dá v pohodě schovat i za argument uhelných prázdnin,“ glosuje uživatel Jan Jirásek.
Vedlejší účinky
Nejdříve se měnil před pár dny jízdní řád na prázdninový, pak na poloprázdninový. A to jak na území hlavního města, tak v celém Středočeském kraji. Deník Metro proto zajímalo, kolik lidí je potřeba na to, aby se na zastávkách vždy a včas vyměnily všechny jízdní řády ze starých na nové. Aktuální data se nám podařilo získat pouze o vývěsu jízdních řádů ve Středočeském kraji. Více v boxu níže.
Papírové řády
|