metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 2 °C

Pátek 17. ledna 2025. Svátek má Drahoslav

Pražská MHD jezdí míň, ale ne o moc. O peníze jde také, přiznává organizátor dopravy

  5:00
Méně cestujících, zejména z řad studujících a turistů, zimní dovolené. Nejen to jsou důvody, proč musejí pražští cestující až do 23. února skousnout trochu nepohodlí. Delší intervaly mezi jednotlivými spoji zejména v ranní a odpolední špičce ale některé Pražany štvou.

„Omezený provoz vzniká v prvních měsících roku primárně proto, že není potřeba jezdit tak často. Zároveň je jasné, že hospodaříme s určitým objemem financí,“ říká mluvčí ROPID Filip Drápal. | foto: DPP

Z dat automatických sčítačů v metru, tramvajích i autobusech vyplývá, že během prvních dvou měsíců roku jezdí prostředky pražské MHD o patnáct procent méně cestujících. Na tomto faktu každý rok zhruba touhle dobou staví svou argumentaci pro zavedení takzvaných poloprázdninových jízdních řádů organizátor pražské dopravy – ROPID.

„Klasické jízdní řády, jak je známe, jsou nastavené na nejsilnější období roku, tedy podzim. Poloprázdninový provoz vždy zavádíme hlavně kvůli tomu, že není potřeba jezdit tak často. Každoročně je v prvních měsících roku celková poptávka nižší asi o patnáct procent. Kdybychom nyní dopravu alespoň trochu nepřizpůsobili skutečné poptávce, nemohli bychom nabídnout na podzim tak krátké intervaly,“ říká pro deník Metro mluvčí ROPID Filip Drápal.

Pár minut navíc
Poloprázdninový jízdní řád pražským cestujícím přináší podle dopravních expertů jen mírné nepohodlí. Intervaly metra se prodlužují o několik desítek vteřin, u tramvajových linek se interval prodlužuje oproti běžnému provozu o jednu až dvě minuty. U městských autobusů se omezení ve špičkách týká většiny páteřních linek s krátkými intervaly a také obou trolejbusových linek. Nejtypičtější ranní interval šest minut u páteřních linek se prodlužuje na sedm a půl, odpolední – sedm a půl minuty – se prodlužuje na deset.

Facebookový boj
Pokud se dá soudit z komentářů na Facebooku organizátora pražské dopravy, jsou tyhle změny trnem v oku mnoha cestujících. Většina cestujících argumentuje tím, že onu nevytíženost MHD ve svém okolí nepozoruje a nikdy touhle dobou nepozorovala. Jiní obviňují ROPID z pokrytectví a tvrdí, že jeho zástupci nechtějí přiznat fakt, že chtějí na cestujících šetřit. „Ano, jde o peníze, respektive o to, abychom mohli jezdit častěji v obdobích, kdy jezdí nejvíce lidí,“ píší zástupci ROPID na svém Facebooku. Myšlenku pro deník Metro rozvíjí i Drápal. „Ano, hospodaříme s konkrétním objemem financí z rozpočtu Prahy i s personálními kapacitami řidičů a strojvedoucích,“ doplňuje Drápal.

Každoroční tradice
Pěkná řádka reakcí na zavedení poloprázdninového provozu se letos sešla jak na sociálních sítích deníku Metro, tak v redakční e-mailové poště.

„Každoroční tradice ubrečených postů o tom, jak všechno jezdí narvané po střechu v intervalech, jako má psí spřežení na Čukotce, navíc za nekřesťanský prachy, může přijít,“ žertuje na adresu komentářů některých uživatelů na Facebooku deníku Metro čtenář Jiří Krejčík. „Nedostatek řidičů a neschopnost najít nové, a také je zaplatit, se dá v pohodě schovat i za argument uhelných prázdnin,“ glosuje uživatel Jan Jirásek.

Vedlejší účinky
Nejdříve se měnil před pár dny jízdní řád na prázdninový, pak na poloprázdninový. A to jak na území hlavního města, tak v celém Středočeském kraji. Deník Metro proto zajímalo, kolik lidí je potřeba na to, aby se na zastávkách vždy a včas vyměnily všechny jízdní řády ze starých na nové. Aktuální data se nám podařilo získat pouze o vývěsu jízdních řádů ve Středočeském kraji. Více v boxu níže.

Papírové řády

  • Změny v on-line jízdních řádech se dělají raz dva. Jde-li však o papírové na zastávkách, je na změnu potřeba spousta lidí.
  • Organizátor dopravy pro Středočeský kraj IDSK má pro celý region šest posádek. Ty mají k dispozici šest aut a tvoří je dvanáct lidí. Samotnému vývěsu předchází příprava, kterou činí čtyři koordinátoři v jednotlivých regionálních centrech.
  • IDSK obhospodařuje asi patnáct tisíc označníků, měsíčně najedou po kraji dohromady 25 tisíc kilometrů.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Před osmdesáti lety zmizel smělý Švéd, který zachránil sto tisíc lidských životů

vydáno 17. ledna 2025  5:35

Raoul Wallenberg se narodil se stříbrnou lžičkou v ústech. To vše zahodil a přesídlil do válečné Budapešti, kde zachránil 100 tisíc Židů. „Odměnou“ mu byl...  celý článek

Most starší než Karlův? Narazili jsme na poklady ukryté na starých obchodních stezkách

vydáno 16. ledna 2025  16:28

Řítíme se za volanty svých vozů vstříc turistickým lákadlům. Ale unikají nám místa, kde se leckdy psala zajímavá historie. Deník Metro proto představuje...  celý článek

Dezinformace se netýkají jenom covidu a politiky, ale dokonce i obezity

vydáno 16. ledna 2025  12:32

Redukce váhy, tedy hubnutí, je především běh na dlouhou trať. Pro některé to představuje celoživotní úsilí, kdy se potácejí od jednoho pokusu k druhému a...  celý článek

Čtenáři deníku Metro na lovu vánočních stromků v ulicích. Do Hlídače přišly desítky fotografií

vydáno 16. ledna 2025  4:37

Válejí se ve vaší čtvrti stromky na chodnících i týdny po svátcích? Nebo jsou naopak vaši sousedé ukáznění a dávají je tam, kam patří? Pošlete nám fotku...  celý článek