Pod zemí, v tom temném světě pražského metra, platí nepsaná pravidla. Jedním takovým je to o stání na eskalátorech vpravo.
Proč tvrdíme, že je toto pravidlo nepsané? Protože se o něm opravdu nepíše ve Smluvních přepravních podmínkách PID. „V Praze není stání vpravo zakotveno v žádném z předpisů, velí to ale slušnost,“ uvádí se na stránkách dopravního podniku.
Proč se lidé bojí eskalátoru? Seznamte se s jeho kritickými místy![]() |
Stání vpravo na eskalátorech je sporné
Proč se stojí vpravo? To je otázka, která zaměstnává nejen cestující, ale i odborníky.
Historie pravidla o stání vpravo na eskalátorech zřejmě sahá do dob, kdy se na pojízdné schody lepily samolepky s jasným pokynem. Pražané si na to zvykli a tradice se udržela dodnes.
Sdružení dopraváků ve svém Desateru pražského cestujícího uvádí: „Dnes již bezmála šedesát let respektujeme pravostranný provoz a je logické, že stejná pravidla ctíme i na eskalátorech. Stojíme na nich vždy vpravo, vlevo jen při vyšším obsazení pohyblivých schodů. Rovněž chůze je přípustná pouze ve směru pohybu eskalátorů po jejich levé straně, a to jen tehdy, jestliže obsazení pohyblivých schodů umožňuje volný průchod.“
„Chodí se vpravo, většina lidí jsou praváci a chtějí se chytit madla, a tak jdou automaticky k pravému madlu,“ zastává logický názor obyvatelka Prahy Anna B.
Všem to takto už po desetiletí vyhovuje. Nebo ne?
Jednostranné zatížení nedělá eskalátorům dobře
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v minulosti několikrát zvažoval změnu. Podle DPP totiž cestující stojící jen na jedné straně způsobují jednostranné opotřebení eskalátorů. Více se namáhá tažný řetěz, dráhy i ložiska na pravé straně. Navíc se zvyšuje riziko úrazů.
Nejčastějšími problémy eskalátorů bývají ulomené zuby na hřebenech a letáky v útrobách mechanismu, které způsobují jeho zastavení. V zimním období způsobuje problémy i štěrk z bot.
Občas se dokonce najde i cestující, který vysype tašku šroubků, jako se stalo na Vysočanské. Řeknete si – tak se rozsypaly šroubky, to se toho stalo. Ano, stalo, stálo to desítky tisíc korun a několik dní oprav.
Životnost eskalátorů se liší. Ty starší vydržely i čtyřicet let, ty novější v Letňanech nebo na Ládví mají kvůli nižší ceně životnost zhruba poloviční.
Nestůjte jen vpravo, velí dopravce. Eskalátory v metru jsou opotřebené![]() |
Proč neudělat změnu?
Proti proudu zkoušeli jít už před 10 lety v Londýně. Na jedné z nejrušnějších stanic metra Holborn zavedli třítýdenní experiment, kdy cestující měli stát vlevo i vpravo a po eskalátorech vůbec nechodit. Ukázalo se, že se tím hodinová kapacita eskalátorů zvýšila o 27 procent.
Je to rychlejší
|
Zvyk je ale železná košile a tradice jsou silnější než argumenty o opotřebení. Proto stále platí pravidlo: vpravo stůj, vlevo uhni.
Do drsného světa v podzemí se vydal redaktor deníku Metro, aby vyzkoušel doporučení dopravního podniku nabádající cestující, aby na eskalátorech nestáli pouze vpravo. Redaktor tedy zkusil druhou stranu a od spolucestujících to pořádně schytal. Krátce po jeho nástupu na eskalátor se do něj pustil muž středního věku: „Mohl byste laskavě uhnout!“. Redaktor tedy uskočil vpravo: „Vzápětí se vracím vlevo, kde bych měl vyrovnat opotřebení drah, řetězů a ložisek pohyblivých schodů. Tím ale matu mladíka s batohem, který mě po krátkém čekání obchází zprava. ‚No tohle,‘ procedí mezi zuby.“
Zkrátka cestování metrem vyžaduje ostré lokty a psychickou odolnost. Ať už se na eskalátorech stojí vpravo, nebo vlevo.
Pozor! Uhněte mi. Stání vlevo na schodech v metru cestující zdržuje |