Dnes je tomu již čtvrtý den, co mohou Pražané posedět na improvizovaných zahrádkách v nově neprůjezdném pruhu pro auta na Smetanově nábřeží. Uzavření části takzvaného Smetaňáku od té doby budí emoce.
Například primátor Zdeněk Hřib nápad obhajuje a tvrdí, že si lidé zvyknou, podobně jako kdysi na zmizení aut z Karlova mostu. Kritici uzavírky naopak poukazují na zbrklost a nekoncepčnost jednání vedení Prahy, i na fakt, že se provoz přelije do okolních uliček.
Příliš blízko kolejím?
|
Podle radního pro majetek Jana Chabra, který se v těchto dnech zahrádkami zabývá ve velkém, nápad vyšel z hlav radních Adama Scheinherra a Hany Třeštíkové. Zejména facebookový profil náměstka pro dopravu v posledních dnech plní kritika způsobu, jakým je posezení řešeno. „Proč tu kulturu neprovozujete na poloostrůvku přes ulici a místo toho tady budujete takový humus? Místní obyvatelstvo asi úplně nepotěšíte tím, že zahrádkami hospod, které místní využívají minimálně, zablokujete dopravu a přesunete ji pod jejich okna do vedlejších ulic,“ napsal náměstku Scheinherrovi na Facebook František Vobořil.
Podle plánu radních mají posezení na Smetanově nábřeží zůstat nejméně do září. Kromě pomoci kavárně Slavia, restaurantu Parnas či bistru SmetanaQ, které zde sídlí, se tu mají v budoucnu naplno rozběhnout také společenské akce. „Od soboty 6. června navíc zahájíme novou tradici kulturních akcí v prostoru, a to před parkem Národního probuzení,“ svěřila deníku Metro Třeštíková.
Pro řidiče jedoucí po nábřeží od Karlových lázní k Národnímu divadlu se nic moc nemění. V opačném směru musí využít objížďku Divadelní ulicí. O možném podobném omezení se v metropoli mluví již dlouho, podle zastánců do centra města a okolí řeky nepatří tranzitní doprava. Návrh vyvolal spory také v pražské koalici. Mezi odpůrce opatření patřilo vedení Prahy 1, předseda zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil nebo předseda zastupitelského výboru pro kulturu, výstavnictví, cestovní ruch a zahraniční vztahy Jan Wolf. „Nejedná se o invazivní zásah do centra města. Naopak může jít o příjemné oživení této části metropole,“ okomentoval pro Metro opatření Pospíšilův a Wolfův kolega ze Spojených sil pro Prahu Chabr.
Kritika na sociálních sítích se také dotýká nevzhledného obložení betonovými bloky a dopravních značek, které improvizované zahrádky obklopují. Podle Třeštíkové je však tento problém dočasný. „Těším se, až přechodné dopravní značení a žluto-černé city bloky vyměníme. Pak bude efekt oživení nábřeží ještě znatelnější,“ míní pro Metro Třeštíková.
„Mám radost, že se tato krásná promenáda konečně proměnila z tranzitního tahu v pěší korzo. První víkend nám nepřálo počasí, i když jsem moc ráda, že zapršelo,“ dodává Třeštíková.