Za normálních okolností by o víkendu se svou Odrou pendloval mezi Rašínovým nábřežím a pražskou zoo. Velká voda mu ale přidělila jiné úkoly. Kapitán Filip Houdek musel svou motorovou výletní loď schovat do bezpečí. Rozkaz dostaly i další desítky pražských lodí.
Smíchovský přístav se začal plnit už v pátek. „Nejprve se začalo vyklízet centrum. Tlačné remorkéry musely odvézt pontony a kotviště, které samy odplout nemohou,“ popisuje páteční frmol zaměstnanec Pražské paroplavební společnosti.
Díky zavřeným vratům u jižního cípu Císařské louky je smíchovský přístav slepým ramenem Vltavy, kde není skoro žádný proud. Od víkendu tu kotví možná až sto plavidel. Vedle výletních lodí se tu schovaly například i šlapací labutě nebo stometrová hotelová loď Elbe Princesse II.
Plavidla musí být pod dozorem, takže jsou tu s nimi i posádky. Ti šťastnější se připojily ke zdroji elektřiny nebo mají vlastní agregát. Nemalá část lodí je ale bez „šťávy“ a je odkázána na solidaritu ostatních.
Tentokrát je živel k Praze mírnější. „V roce 2013 bylo celé přístaviště pod vodou. Mezi plavidly jsme se museli pohybovat na lodičkách,“ vzpomíná na jedenáct let staré povodně Houdek, který byl v té době lodníkem. Nyní má jako kapitán daleko víc povinností. Od pátku byl doma jen jednou na skok, jinak nocuje v kajutě Odry. Když se u brány přístaviště loučíme, začíná opět pršet. Houdek proto pospíchá zpět k lodi. Dá si něco na zahřátí a dál bude strážit. Voda by měla ještě trochu stoupnout. Pokud bude potřeba loď převázat, bude připraven.