Co se stalo, že Praha 12 má to štěstí a na rozdíl od jiných bude mít novou radnici?
V Praze 12 se o výstavbě radnice mluví téměř dvacet let. Už dříve se připravovaly dva projekty. Jeden byl v bývalém obchodním domě Prior, v prostoru, kde i já osobně bych radnici preferoval. Pak byl další návrh v projektu U Dubu, ale ani ten neprošel. Nicméně minulá rada rozhodla o tom, že to bude tam, kde se staví nyní. Co se týká důvodů, ty jsou nasnadě. Naše městská část má jednotlivé odbory rozházené po celém svém území na sedmi místech. Působí to problémy občanům a ani organizačně to není snadné. Zároveň se do budov, v nichž odbory pracují, neinvestovalo, protože se pořád mluvilo o tom, že bude nová radnice. Tyto budovy pak byly zahrnuty do seznamu nemovitostí, z nichž by bylo možné výstavbu radnice financovat. To znamená, že je lze využít k prodeji. Ani tak ale nemáme v plánu je všechny prodávat. Část jich chceme ponechat pro naši Správu bytových objektů nebo případně pro mateřskou či základní školu.
Podepsala se na stavbě omezení kvůli pandemii?
Zatím to musím zaklepat, ale nijak se nepodepsala. Nicméně k tomu může ještě dojít. Nikoho infikovaného na radnici ani na stavbě nemáme. Jelikož jsou ale některé technologie nasmlouvané ze zahraničí, absolutní jistotu nemáme.
Jak teď vypadá harmonogram výstavby?
Dokončuje se hrubá stavba, měla by být do měsíce dokončena. Máme hotovou část C a B. Teď se zpracovává poslední podlaží části A. V podzemí už máme vzduchotechniku a protipožární zabezpečení. Stavba by nám měla být předána 9. února 2021. Já si tam dávám ještě měsíc, měsíc a půl rezervu, než se nastěhujeme. Stěhování proběhne postupně, určitě nebudeme stěhovat všechny odbory najednou.
Co bylo na prosazení výstavby nejtěžší?
Jak jsem říkal, nebyl jsem úplně na začátku. Poté, co se změnila rada městské části, jsem si to vzal na triko. Myslím si, že je zajímavé budovat něco nového. Když jsme to přebírali my, už nebyla možnost to jakkoli ukončit, protože už to bylo v takovém stadiu, že by to ani nemělo smysl. Zároveň se na stavbu podařilo získat bezúročnou půjčku od hlavního města ve výši 250 milionů korun, což je další z výhod. Peníze byly jedna věc, další pak politická odvaha a pozemek. Za mě by bylo lepší umístění na Sofijském náměstí, kde máme bývalý Prior. Z mého pohledu je tam přirozenější centrum městské části, a navíc by to pomohlo obchodníkům v okolí. Nicméně se rozhodlo o tomto pozemku. Tady je výhoda, že se staví na zelené louce. Zbouraly se jenom okolní staré haly a museli jsme navíc platit jen dekontaminaci. Bourání nebo předělávání Prioru by bylo mnohem dražší.
Jaké výhody nová radnice poskytne občanům?
Jednou z nich je ta, že všechna pracoviště budou na jednom místě. Radnice je poměrně dobře dopravně dostupná, poblíž je zastávka tramvaje i jedné autobusové linky. Prostory budou uživatelsky mnohem příjemnější. Teď jsou budovy velmi nehospodárné. I když na radnici budou nové technologie, náklady budou podobné těm, jaké máme nyní ve všech užívaných budovách. V radnici bude zároveň restaurace – nejen pro zaměstnance, ale také pro veřejnost. Jejího provozovatele budeme soutěžit. V místě počítáme i s obchůdky, kavárnou a reprografií.
Co je na radnici ještě zajímavé?
Architekti zvolili tři budovy jako tři kostky cukru, které evokují historii Modřan a cukrovaru. Je před ní také piazzetta, kde se mohou konat různé akce. Bude tu i nová obřadní síň, která má také terasu, takže obřady mohou být uvnitř i na ní.
Mluvil jste o technologiích. Které stojí za zmínku?
Snažíme se, aby budova byla energeticky hospodárná. Proto na střeše bude instalována fotovoltaická elektrárna, která má pokrýt asi jednu třetinu budoucí spotřeby energie. Zároveň zpracováváme žádost o dotaci na ni. Oproti původnímu projektu jsme pod parkovištěm navrhli akumulační nádrž na dešťovou vodu, kterou lze využít k zalévání trávníků v okolí radnice i dalších prostor. Na parkovištích u budovy bude osm dobíjecích stanic pro elektromobily, které ze svých prostředků uhradí jejich dodavatel. Změn jsme nedělali moc, spíš jen ty, jež byly vynucené. O kontaminaci na místě stavby se vědělo, nebylo ale jasné, kolik to bude stát. Také přítomnost azbestu jsme zjistili, teprve když jsme to převzali. To jsou vícenáklady, které byly nutné. Spíš se snažíme náklady nenavyšovat za každou cenu. Na jiných úřadech je běžné, že mají rotomaty na dokumenty. Přestože to byl boj, rotomat se nám podařilo prosadit i pro naši novou radnici. Bude výhodou pro zaměstnance, ušetří jim čas.
Využije úřad všechny tři budovy?
Do nové radnice se vejdeme se všemi činnostmi, ale celý prostor nevyužijeme. Je tam navíc přes 800 metrů čtverečních kancelářských ploch, které budeme pronajímat. Chceme je mít jako prostorovou rezervu, protože nikdy nevíme, jestli nám nějaká agenda nepřibude. Pokud ne, tak budou prostory pronajaté a nájemci zaplatí část nákladů na správu objektu.
Co se stane s budovou současné staré radnice?
Zatím ještě není rozhodnuto, ale je to jedna z budov, které mohou být nabídnuty k pronájmu nebo postoupeny magistrátu pro další činnosti. Chtěli jsme se dohodnout, aby se do této budovy přesunul například také finanční úřad, ale k dohodě zatím nedošlo.