Když má vyrůst v okolí jednoho z nejstarších pražských nádraží celá nová moderní čtvrť s obří futuristickou budovou a náměstíčkem, je jasné, že probudí mnohé emoce. Nyní je však již po letech plamenných diskusí konečně jasné, jak bude budova z dílny architektky Zahy Hadid a další části projektu vypadat.
Obří projekt
|
„Konečně můžeme představit finální podobu budov, ke které jsme dospěli po čtyřech letech diskusí s Institutem plánování a rozvoje, odbornou i laickou veřejností. Diskuse neovlivnila jen vlastní projekt, i když i pro něj byla významná. Snížila se výška budov, proměnilo se jejich členění, vliv měla společenská diskuse i na veřejné prostory. Z diskuse konečně vzešel i oficiální název pro celé rozvojové území – jednoduše Masaryčka,“ říká pro Metro Pavel Streblov. Ten má v investiční skupině Penta, která je vlastníkem pozemků, stavbu na starost. „Nemá smysl hledat nový název, když lokalitu pojmenovali Pražané už před desetiletími. Lze vymyslet cokoli, ale lidé si stejně najdou přirozené pojmenování sami,“ dodává Streblov.
Stavební povolení by měla Penta dostat začátkem příštího roku. V kráteru vedle nádraží se ale stavebníci objeví již tento týden. Boční výztuhy jámy – takzvané záporové pažení, kde před třemi lety probíhal archeologický průzkum, je totiž podle mluvčího Penty Iva Mravinace nutné staticky zabezpečit. Zároveň tím Penta zahájí přípravné práce pro budoucí stavbu.
„Dvě budovy v dříve nepřístupném území nabídnou veřejnosti dvě patra obchodů, restaurací a kaváren, rozhodnutím investora bude přístupná i vyhlídka na čelní věži budovy stojící v těsné blízkosti Masarykova nádraží. Díky projektu, který po realizaci přestřešení kolejiště propojí i Prahu 1 s Karlínem a Prahou 3, zde vznikne nový malý park, přibydou i nová prostranství rozšířením ulice Na Florenci. Ale hlavně vznikne nové náměstí na kříži ulic Havlíčkova, Na Florenci a V Celnici,“ doplňuje Mravinac s tím, že je projekt pro budovy po připomínkách místních zelenější a výška věže o dva metry nižší.
Ještě během listopadu vypíše Penta veřejnou mezinárodní architektonickou soutěž, která současný prostor, jenž je aktuálně pouhým parkovištěm pro auta, zásadně promění. Podle zadání pro soutěž se tu objeví stromy, odpočinkové zóny, nový bude městský mobiliář, ale také podoba dvou současných vstupů do metra.