Řeč je o inzerátech na cigarety, které visí na opuštěných trafikových stáncích. „Reklama na tabákové výrobky může být umístěna pouze v rámci takových provozoven, které jsou přímo určené k prodeji tabákových výrobků, a jejich bezprostředním okolí. V případě, že by provoz takové specializované provozovny byl ukončen, je nutné reklamu odstranit,“ říká pro Metro Bořivoj Líbal, spoluřídící partner pražské pobočky mezinárodní advokátní kanceláře Noerr. „Pokud by nedošlo k odstranění, mohla by nastat situace, kdy by vlastník budovy či trafiky byl považován za takzvaného šiřitele již nepovolené reklamy, za což mu hrozí pokuta až do výše dvou milionů korun,“ doplňuje advokát Líbal.
Dva příklady
Prázdných trafikových stánků je v metropoli několik. Deník Metro se blíže podíval na dva. Jeden z nich je na sídlišti, druhý v centru.
Budka na sídlišti Novodvorská na sobě má hned dvě inzertní plochy. Ještě na konci srpna na nich byly reklamy na cigarety. Metro tehdy oslovilo Technickou správu komunikací (TSK), která v Praze mimo jiné řeší zábory. Zajímalo nás, komu stánek patří. Správa ale Metro prostřednictvím své mluvčí odkázala na městskou část. „Údaje o majitelích máme k dispozici, ale v rámci GDPR vám je nemohu sdělit,“ napsala nám mluvčí Barbora Lišková. Také z Prahy 4 nám přišla stručná odpověď. „Stánek má platné povolení. Pokud jde o reklamu, bude stavební úřad jednat v souladu se stavebním zákonem. Více informací zatím nemohu poskytnout,“ uvedl mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.
Redakce proto 2. září oslovila i provozovatele reklamní plochy. Záhy dorazila odpověď. „O uzavření prodejny jsme se dozvěděli a už včera 1. září v 8.36 jsme panely zaslepili a byly u nich shozené jističe,“ uvedl David Kotaška z MBS Media. „Doufáme, že provozovatel prodejny situaci brzy vyřeší a trafiku otevře, jak přislíbil. Jelikož se jedná o cizince, komunikace s ním není jednoduchá,“ dodal Kotaška.
Druhá prázdná trafika je na Palackého náměstí. Na pohyblivé ploše připevněné na stánek se mění tři reklamy. Jedna láká na koncert, další dvě inzerují cigarety a elektronické zařízení na ohřívání tabákových náplní. Také tuto plochu inzeruje společnost MBS Media a i zde by měla být podle zákona reklama zaslepena. Zatím se tak však nestalo.
Kontrola stánků
Že není v silách provozovatele reklamy ani úřadů sledovat, zda náhodou nějaká trafika nezkrachovala, potvrzuje i mluvčí TSK. „Vždy na jaře ale kontrolujeme, jestli byla smlouva za zábor na stánek uzavřena nebo je platná. Pokud ne, snažíme se s nájemcem spojit a připomenout se s nutností podat na TSK žádost,“ vysvětluje postup správy Lišková. „Pokud neuspějeme, předáváme věc na právní oddělení k vymáhání bezdůvodného obohacení. Uplyne-li doba dočasnosti, kterou prodlužuje stavební odbor dané městské části, měl by daný odbor zahájit správní řízení,“ dodává mluvčí TSK.
Podle ní u zmiňovaného stánku na Palackého náměstí správní řízení o odstranění stavby dočasné již započalo.
Jak to vidím jáCíga uvnitř obchoďáku Víte, proč je v obchodních domech možné navštívit, a hlavně vidět krámy s oblečením značek jako Camel či Marlboro? Kvůli viditelné přítomnosti těchto cigaretových značek a jejich log v prostoru, kde již dávno nemají dle zákona co pohledávat. O tuhle informaci nás obohatil profesor na střední škole a musím říct, že jsem mu za to vděčný. Od té doby totiž vím, že se takzvané budování povědomí o značce hraje, nejen v Česku, na hraně. Filip Jaroševský, redaktor deníku Metro |