„Úkolem je postavit a naprogramovat robota tak, aby během devadesáti sekund, samostatně a bez jakékoli další pomoci, vyčistil hrací hřiště,“ říká hlavní organizátor akce Martin Hlinovský z katedry řídicí techniky a vysvětluje, že robot na hřišti musí přemístit, případně roztřídit co nejvíc barevných pingpongových a basketbalových míčů.
„Ty jsou přitom rozmístěny na soutěžní ploše do předem definovaných zásobníků,“ popisuje Hlinovský a dodává, že soutěžící z celkem 171 přihlášených týmů nesmějí ovládat robota prostřednictvím hlasu, bluetooth či jiného komunikačního kanálu. Účastníci a účastnice v maximálně tříčlenných týmech naopak mohou využít libovolný programovací jazyk. „Osm nejlepších týmů z každého kola, celkem tedy třicet dva týmů, se pak zúčastní finále v rámci předmětu Roboti v bakalářském programu Kybernetika a robotika,“ doplňuje Hlinovský.Odborná porota může podle Hlinovského až osmi dalším týmům udělit takzvanou divokou kartu, díky níž do finále, které se v Zengerově posluchárně uskuteční 13. prosince, postoupí.
„Podzimní etapy Robosoutěže cílené na střední školy se každoročně účastní stovky studentů a studentek, které baví robotika. Vedle cenných praktických zkušeností, jež využijí i při budoucím studiu na vysokých školách, získají vítězné týmy také hodnotné ceny. Loňský ročník, v němž účastníci a účastnice programovali roboty stavící věž z kostek, vyhrál tým Sakiri z Integrované střední školy technické v Benešově. Tvořili jej studenti Richard Kohel, Kirill Kilčickij a Samuel Moravčík,“ vzpomíná pro deník Metro Šárka Loukotová Novotná z propagačního oddělení Elektrotechnické fakulty ČVUT (více v boxu výše).
V předchozích ročnících studentské týmy měly za úkol postavit a naprogramovat například robota basketbalistu, robota stavitele, robota číšníka nebo robota horolezce.
Robík z Benešova
|