metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 11 °C

Středa 21. února 2024. Svátek má Lenka
Josef Bernard | foto: ČTK

Rozhovor: Tramvaje ForCity budou Pražany vozit 30 let

  9:07
"Problémy s tramvají ForCity pro Prahu jsou vyřešeny, problém s koly se již opakovat nebude," tvrdí šéf plzeňské Škody Transportation Josef Bernard. Slibuje, že vozy budou provozuschopné dalších třicet let.

Začátkem měsíce nařídil Drážní úřad kvůli extrémnímu opotřebení brzdových destiček odstavit šest tramvají 15T. Kola obecně se ale zdají být největší slabinou ForCity, a tak se Metro na téma kvalita pražských tramvají pobavilo se šéfem Škody Transporation Josefem Bernardem.

Jakou poskytujete na vaše tramvaje záruku?
Na tramvaj je poskytována záruka jednatřicet měsíců bez ohledu na počet ujetých kilometrů.

Jakou tramvají jezdíte nejradějí?

celkem hlasů: 169

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 1. dubna 2012. Anketa je uzavřena.

Dávám přednost starším tramvajím
Dávám přednost starším tramvajím 64
ForCity, protože jsou moderní a nízkopodlažní
ForCity, protože jsou moderní a nízkopodlažní 60
Líbí se mi osobité Porsche
Líbí se mi osobité Porsche 28
Nepoužívám k jízdě po Praze tramvaje
Nepoužívám k jízdě po Praze tramvaje 17

Kola tramvají je nutné měnit zhruba každých 20 tisíc kilometrů. Dá se zde mluvit o kvalitě?
Ve třech případech bylo skutečně nutné kola vyměnit. To jsme řešili v rámci reklamace, protože tramvaj byla v záruce. Je však potřeba říci, že jsme zahájili rozsáhlé testování všech kol a preventivně je vyměnili, protože jsme zjistili, že se jednalo o dodavatelský problém. Nyní ve spolupráci s Dopravním podnikem po ujetí dalších 25 tisíc kilometrů kola opět rozebíráme a kontrolujeme. Žádnou závadu jsme nenašli a kola jsou naprosto v pořádku. Kusové vady, které se vyskytly, jsme eliminovali a opakovat se nebudou.

Z dělníka až ke generálnímu řediteli

  • Josef Bernard se narodil v dubnu 1965.
  • Vystudoval Střední odborné učiliště, VŠ vzdělání získal na Open University. Postgraduální studium absolvoval na VŠE v Praze.
  • Ve Škodovce začal pracovat hned po škole jako dělník. Později působil jako technik, mistr a personální ředitel jedné z dceřiných společností firmy.
  • Od roku 2002 byl personálním, později výkonným ředitelem Škoda Holding. Generálním ředitelem Škoda Transportation je od roku 2010.
  • Mezi jeho koníčky patří především cyklistika, četba a motorky.

Určitě nebudou?
Jako u všech nových věcí se i u této technologie vyskytly problémy, které jsme nemohli odhalit ve zkušebním provozu. Tramvaj 15T jako taková splnila zákonné povinnosti a byla homologována. V průběhu testovacího provozu najela desítky tisíc kilometrů, prošla naprosto zásadními zátěžovými testy, ale problémy tohoto typu se nevyskytly. Je to s největší pravděpodobností vada, kterou způsobil dodavatel tím, jak přecházel z prototypové výroby na sériovou.

Tramvaje jsou v létě špatně větratelné. Proč tedy nemají klimatizací?
Mezi tramvají 15T a staršími typy je jeden zásadní rozdíl a to je systém okének. Dříve se tramvaje vyráběly ještě, když legislativa umožňovala takzvaná šoupací okénka. Ta umožňují výrazně rychlejší výměnu vzduchu v tramvaji, ale současné normy je zakazují. Tramvaje ForCity pro Prahu jsou vybaveny ventilací, která v návaznosti na venkovní teplotu a teplotu v salonu pro cestující volí optimální způsob výměny vzduchu. Klimatizace salonu pro cestující v zadání veřejné zakázky vůbec nebyla, ale pokud si bude chtít Dopravní podnik tento doplněk objednat, budeme schopni ho nabídnout.

„Tétrojky“ tu jezdily 50 let. Jakou má životnost 15T?
Tramvaj 15T je konstrukčně připravena minimálně na třicet let, ale v průběhu té doby může projít různými servisními a garančními opravami. Tak jak postupuje technologický rozvoj, i my upravujeme tramvaje ForCity. Od letošního roku je například vybavujeme širokoúhlými 38palcovými displeji pro maximálně komfortní získávání informací. Typ T3 jezdí padesát let, ale musíme si uvědomit, že za tu dobu z původních vozů mnoho nezbylo. Prošly mnoha modernizacemi a dokázaly, že koncept vysokopodlažních tramvají je správný. Trend se však za poslední půlstoletí logicky posunul a moderní tramvaj by měla být plně nízkopodlažní.

Co srovnání bezpečnosti?
Skok mezi tramvají T3 a T15 je obrovský. Řidič, který byl dříve v největším ohrožení má ve ForCity spoustu prostoru kolem sebe. Cestující by rozdíl poznali také, protože interiérové obložení je vyrobeno tak, aby je při srážce při vyšších rychlostech nezranilo. Za uplynulý rok provozu s cestujícími jsme zatím zaznamenali více jak dvacet dopravních nehod. Z většiny z nich vyvázla tramvaj bez většího poškození.

Komentáře

Hlavní zprávy

Tři podivní pánové pili krev a jedli syrové holuby. Atrakce pěkně vydělávala

vydáno 21. února 2024  12:00

To bylo tak. Jednoho dne do ulice, které se v té době říkalo Kožešnická, zabloudil muž poněkud netradičního vzezření. Kalhoty jen po kolena, lýtka ve...  celý článek

Problém s HHC se začal řešit, až když děti končily v nemocnicích, říká Stabla

vydáno 21. února 2024  5:00

Fenomén HHC (Hexahydrokanabinol) více než rok sklízel kritiku z řad nejen znalců konopného průmyslu, ale také lékařů a vědců. I přes potvrzená rizika byl...  celý článek

I bez Ježíše bude zábava. V Holešovicích chtějí mít kulturně-společenská centra

vydáno 20. února 2024  17:27

Mají zajímavou historii, konaly se tady významné akce a v budoucnu se stanou ještě větším tahákem. Řeč je o dvou areálech – o Výstavišti Praha a...  celý článek

Pozvánku na Mont Blanc jsem nemohl odmítnout, říká student, který se léčí z hemofilie

vydáno 20. února 2024  9:56

Třiadvacetiletý Daniel Šimek se jako první český hemofilik pokusí v červenci zdolat vrchol nejvyšší hory Alp Mont Blanc. Přestože trpí poruchou...  celý článek