Tramvajačkou chtěla být už odmala. Povedlo se. Dokonce je teď nejznámější řidičkou tramvaje v Česku. Tramvaj má Karolína Hubková vytetovanou na stehně, tramvaje jí v podobě šperků visí kolem krku nebo se jí houpají v uších. O tom, jak vidí svět z kabiny, co má ráda na retro tramvajích a co vše zažila nejen jako dáma na kolejích, vypráví ve své knize Deník tramvajačky, kterou právě vydává nakladatelství Mladá fronta.
Který je váš nejoblíbenější typ tramvaje?
Je to rozhodně tramvaj KT8D5, dnes ji máme už jen v Muzeu MHD a potkávat v ulicích ji můžeme zejména při otevírání nových tramvajových tratí. Mě s ní spojují hlavně vzpomínky na dětství v devadesátých letech a celý můj vztah s mým manželem, který mě před touto tramvají žádal o ruku, a nakonec nám jela i na svatbě. Ta tramvaj je pro mě symbolem krásných vzpomínek, a tak ji mám i vytetovanou na noze.
Povězte nám váš nejlepší zážitek s tramvají.
Kolem tramvají se motám už deset let a jde těžko říct, který zážitek je ten opravdu nej. Ty nejhezčí jsem zažila ale až ve vozovně Střešovice, kdy jsem vezla nejedny svatebčany, oslavence, křty ale i jen spokojené cestující, kteří si najednou uvědomili, že jízda tramvají může být i neuvěřitelný zážitek na celý život.
Vaše nejoblíbenější tramvajové město?
Každé město s tramvajovou dopravou má něco... Z těch nej vypíchnu Brno pro rozmanitost, Ostravu pro modernost, Košice pro zvláštní ráz, ale nejmilovanější je Praha. Díky své práci ji poznávám víc a víc a neustále mě něčím novým překvapuje. Stále totiž lze objevovat něco nového, ať to jsou výhledy a panoramata, historie MHD a vozů, či příběhy lidí, které dávají Praze v tichosti život.
Váš největší dobrý skutek v tramvaji?
Moje heslo zní: Denně dobrý skutek. To mě učila maminka a já se toho snažím držet. Asi čekáte, že napíšu, že jsem počkala na dobíhající babičku... Jako, ano... Počkám, ale nemělo by to být. Máme jízdní řády, ty určují, jak má doprava v Praze tikat... Snažím se během každé směny ve voze rozdávat radost úsměvem a pozitivní náladou. Však co potěší lidi víc než usměvavá tramvajačka?
Jaká tramvaj je nejsložitější na řízení?
Řídit tramvaj teoreticky dovede každý. Není to nic těžkého. Buď je tam pedál, nebo ruční řadič. Horší je se jednoznačně orientovat v provozu. Vnímat stroj, který řídím, plynulost jízdy i brzdění, okolní provoz, hlídat si cestující ve voze, hlídat chodce venku, vnímat a předvídat situace... Pokud se vrátím zpět k otázce, jděte se svézt Prahou starou tramvají a pozorujte řidičský koncert řidiče vozu, to je totiž umění řídit tramvaj!
Tramvajačka
|