Stanice metra Rajská zahrada se v roce 1999 zařadila mezi pětici oceněných staveb, necelý rok po svém otevření.
Rajská zahrada na první pohled zaujme svým atypickým provedením. Koleje jsou umístěny nad sebou a nad oběma nástupišti se klene mohutná prosklená stěna nesená ocelovými nosníky. Viditelná část stanice má tvar válce, z poloviny šikmo zasazeného do země, v charakteristické tmavomodré barvě s bílými a žlutými akcenty.
Unikátní stavba a významný dopravní uzel
Autory návrhu této architektonicky výjimečné stanice jsou Ing. arch. Patrik Kotas a Ing. Jaroslav Kácovský ze společnosti Metroprojekt Praha, a.s. Jejich inovativní přístup k designu, který architekt Patrik Kotas posléze uplatnil i u tramvajové trati Hlubočepy – Sídliště Barrandov, propůjčil Rajské zahradě nezaměnitelný vzhled.
„Říkal jsem si, že když už se stanice nachází v příčné stráni, tak ji naplno otevřu. Metro se také může stát prvkem scénografie ve městě, aby bylo vidět na lidi a vlaky. To všechno dodává městu živost,“ vysvětlil pro iRozhlas.cz architekt Patrik Kotas.
Dlouhý nadzemní tubus mezi Rajskou zahradou a Černým Mostem zároveň slouží i jako promenáda pro pěší a cyklisty, čímž stanice získala v rámci městského prostoru další rozměr.
Od dubna loňského roku je stanice metra Rajská zahrada navíc novou lávkou pro pěší elegantně propojena s železniční zastávkou Praha-Rajská zahrada, což prohlubuje její dopravní význam.
Stavba roku každoročně udělí pět cen
Soutěž Stavba roku si klade za cíl hodnotit a prezentovat celkovou kvalitu staveb v České republice. Vznikla v roce 1992 z iniciativy ABF – Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství a za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR.
Dlouhodobě stabilní systém hodnocení zahrnuje prohlídky nominovaných staveb a udělení patnácti nominací a pěti titulů Stavba roku bez stanovení pořadí či kategorií. Díky tomu mohou být oceněna jak rozsáhlá infrastrukturní díla, tak i menší, avšak kvalitní realizace.
Dodnes je stanice estetická i praktická
Stanice Rajská zahrada je i po téměř 27 letech od svého otevření důležitým dopravním uzlem, ale zároveň připomínkou kvalitní architektury, která dokazuje, že i praktické stavby mohou být zajímavě esteticky ztvárněny. Ocenění Stavba roku 1999 je toho zaslouženým důkazem.