Nejtragičtější nehody
|
Za asi první nehodu považuje archivář dopravního podniku Pavel Fojtík ve své knize Fakta a legendy o pražské dopravě srážku v Ovenecké ulici. Při zkušební jízdě z Letné ke Stromovce se potkala tramvaj s pekařským povozem taženým koněm. „Pan Křižík nabídl majiteli vozu pekaři Janu Vyhnalovi 20 zlatých odškodného,“ referovaly o nehodě dobové noviny.
Několikrát také došlo k nehodě, kterou se nikdo nechlubil. V polovině 20. let minulého století prý ujel ze žižkovské vozovny vlečný vůz „plecháč“ a údajně zastavil až v Jeronýmově ulici. K podobné nehodě došlo v roce 1961 i ve střešovické vozovně, jejíž kolejiště má spád. Vlečný vůz vyrazil na trať a ujížděl směrem k Prašnému mostu a ke Špejcharu. Nehody vedly k zajištění výjezdu z vozovny výhybkou.
Neštěstí se ale nestávají jen tramvajím. Na Malé Straně koleje nepřipadaly v úvahu kvůli terénu, a tak teprve v roce 1908 začala cestující na Hradčany převážet první autobusová linka. Její provoz však vydržel jen rok a půl. První vážná nehoda se přihodila v listopadu 1908, kdy vůz prorazil opěrnou zeď rampy pod Schwarzenberským palácem.
Další nehoda, při které autobusu praskl jeden hnací řetěz a vůz se nekontrolovaně rozjel Nerudovkou dolů, znamenala konec. Řidiči se podařilo brzděním koly o obrubníky alespoň udržet stálou rychlost a zastavit pod Thunovským palácem. Během této jízdy nedošlo k žádné škodě ani srážce. Pak byl ale provoz celé linky okamžitě zastaven a následující provoz trvale zrušen. Autobusy, podstatně modernější a spolehlivější, se do ulic Prahy vrátily až v červnu 1925.
Nejbezpečnějším dopravním prostředkem je metro, do našeho výběru se přesto dostala jedna nehoda. ČKD Tatra Smíchov vyvíjela pro pražské metro soupravu R1. Dne 14. ledna 1972 došlo na Kačerově k těžké havárii, když zkoušená jednotka narazila do druhé, jež byla odstavena.
Různé prototypy a zkušební jízdy mívají v Praze dost často smůlu. Mezi legendární nehody patří i jedna z prvních kolizí tramvaje T3. V březnu 1962 se tato tramvaj na křižovatce Plzeňské a Radlické – shodou okolností tedy přímo před výrobním závodem – srazila s nákladním automobilem převážejícím ječmen. Řidič vozu dostal od kolegů přezdívku král Ječmínek a zkušební jízdy musely být načas zastaveny.