metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

Pod zem, či na povrch? Kudy vlakem z Prahy do Kladna

  12:37
Železnice z centra do Kladna a s odbočkou na letiště skončí v tunelu. Rada Prahy 6 schválila ve středu variantu, že tolik diskutovaná trasa Buštěhradské dráhy z Dejvic do Veleslavína bude vedena pod povrchem. O zahloubení kolejí ale ještě není rozhodnuto.
Ilustrační foto | foto: Archiv České dráhyMetro.cz

Trať má být vybudovaná technologií ražby, která se používá při výstavbě stanic metra. Podle radnice je to řešení technicky nejefektivnější, ekonomicky nejvýhodnější a ekologicky nejšetrnější.

„Realizace by tak měla být rychlejší, levnější a šetrnější ke svému okolí v průběhu stavby,“ kvitoval záměr zástupce starosty Prahy 6 Martin Polach, zodpovědný za oblast dopravy a strategického rozvoje. Vše by pak podle radnice měla korunovat výstavba cyklostezky v původní stopě dráhy.

Modernizace trati zaplatí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta ale nadšení Prahy 6 z toho, že trať bude zahloubená, brzdí. „Zatím je to jen pracovní verze, jedna z možností, kterou se zabýváme. Musíme si nechat zpracovat řadu studií, zejména ekonomické proveditelnosti,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Modernizace trati z Prahy na Kladno měla dokonce podle původních plánů předcházet i stavbě prodloužení trasy metra A do Motola, ovšem zatímco tam už soupravy jezdí rok, na železnici se ještě nekoplo. „Začali jsme projektovou přípravu, modernizaci trati plánujeme začít v roce 2018,“ odhaduje Illiaš.

Nejpravděpodobnější podle něj je, že práce začnou nejprve na úsecích mimo Prahu, kde to mimo hustě zastavěné území nebude tak problematické. Uvnitř metropole má nejblíže k rekonstrukci Negrelliho viadukt, tedy úplný začátek tratě.

„Na část už máme vydané stavební povolení, o výkupu pozemků potřebných pro rekonstrukci zbylé části stále jednáme,“ říká Illiaš.

Aktuálně preferovaná trasa, kterou loni v létě schválilo ministerstvo dopravy, by měla vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic.

Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést po povrchu nebo v takzvaném zářezu a poté pokračovat dále do Kladna s odbočkou na letiště na Dlouhé míli v Praze 6. Současná jednokolejná trať by se měla v celém úseku elektrifikovat a rozšířit o kolej. Modernizace by podle odhadu měla vyjít na téměř 20 miliard korun.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek

Nejočekávanější komiksový snímek roku je tu. Na úspěchu Deadpoola vydělají fandové i producenti

vydáno 24. července 2024  15:56

Výbuchy, kulky i utržené končetiny létající vzduchem, proklatě černý humor. To vše nabídla v kinech dvojice snímků Deadpool (2016) a Deadpool 2 (2018)....  celý článek