Nejdražší budou v roce 2025 v hlavním městě ty projekty, jejichž finiš se jeví v nedohlednu. Největšími veřejnými investicemi v metropoli budou stavba linky metra D, kterou financuje město, a úseku vnějšího okruhu mezi Běchovicemi a D1, kterou nedávno zahájilo státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Celá linka D z Pankráce do Depa Písnice má stát přes sto miliard korun, příští rok na ni město plánuje dát 6,1 miliardy. Stavba úseku okruhu pak vyjde stát podle informací ŘSD na 9,8 miliardy korun bez DPH.
V případě metra bude pražský dopravní podnik (DPP) muset dořešit tendr na druhou část stavby, kterou se již rok a půl zabývá antimonopolní úřad (ÚOHS). Nyní se staví první část z Pankráce na Olbrachtovu, druhá má pokračovat z Olbrachtovy na Nové Dvory.
Praha kulturnější
V metropoli začne příští rok také rekonstrukce Divadla na Vinohradech za 2,9 miliardy korun a stavba tramvajové trati v Počernické ulici, která napojí malešické sídliště na Vinohradskou ulici.
Město plánuje zahájit také dostavbu torza budovy Nová Palmovka v Praze 8 na sídlo Agentury Evropské unie pro kosmický program (EUSPA). Tendr na stavbu však opět řeší antimonopolní úřad.
Libeňák a čistička
Měla by začít také rekonstrukce Libeňského mostu, při které vznikne replika nynější konstrukce přes Vltavu. Dále má skončit většina prací na novém mostu mezi Prahou 4 a Prahou 5, kterému se nyní říká Dvorecký, ale po dokončení v lednu 2026 ponese jiný název, pravděpodobně po významné ženské osobnosti.
Začít má i dlouho připravovaná rekonstrukce takzvané staré vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově za 7,4 miliardy korun a také hlavní práce na dopravním terminálu na smíchovském nádraží v páté městské části.
Trable pro cestující
Cestující MHD nebudou moci po většinu roku využívat stanice metra Pankrác a Českomoravská. V případě Pankráce plánuje DPP ve stanici kromě celkové rekonstrukce vybudovat přestupy na linku D.
Českomoravskou čeká výměna eskalátorů, instalace výtahů, obnova rozvodů či nahrazení keramických obkladů skleněnými panely s bublinami z dílny designéra Maxima Velčovského.
Rušno je momentálně i ve stanici metra B Radlická. Tu dopravce už pár měsíců předělává na bezbariérovou. V provozu je kvůli tomu jen půlka stanice. Hotovo má být v létě.
Největší pražský dopravce nedávno také vyhlásil veřejnou zakázku na vybudování výtahů a celkovou rekonstrukci stanice metra A Flora. Práce mají začít ještě letos. Zcela uzavřít se však stanice má až v roce 2026. DPP plánuje také přeměnit dvě autobusové linky na trolejbusové, a to linku 131 z Bořislavky na Hradčanskou a linku 176 z Karlova náměstí na Strahov. Pokračovat bude výstavba tramvajových kolejí a další úpravy v horní části Václavského náměstí za 1,24 miliardy korun, která má skončit v roce 2027.
Zoo i brownfield
V zoologické zahradě začne stavba nového pavilonu ledních medvědů, jež má vyjít na 1,2 miliardy korun. Pokračovat bude rekonstrukce a dostavba Průmyslového paláce na Výstavišti, která již měla skončit, kvůli komplikacím se však prodlouží do roku 2026. Na Vltavě v Podskalí vznikne plovoucí heliport určený pro zdravotnické záchranáře.
Na území metropole bude rovněž pokračovat komerční výstavba na takzvaných brownfieldech. Developeři postupně budují nové čtvrtě například na Smíchově, na Rohanském ostrově v Praze 8, na území bývalého nákladového nádraží na Žižkově nebo v Praze 7 na území Bubny-Zátory. Projekty bytových domů připravuje také městská příspěvková organizace Pražská developerská společnost, příští rok však zatím větší zahájení výstavby neplánuje.
Pražská koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) bude pokračovat v jednáních o několika sporných tématech z oblasti dopravy, u kterých zatím nenalezla shodu. Piráti trvají na tom, aby zvažované zvýšení cen jízdného v MHD šlo ruku v ruce s výraznějším zdražením parkovného, k čemuž se staví kriticky někteří koaliční partneři.
Shoda nepanuje ani v již dříve avizovaném plánu zpoplatnit řidičům vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží.
Praha kulturní
|