Zápisky kronikářů té doby ze zákulisí pražského hodování a vaření to nádherně dokládají. Pokud se vám zdá například vystupování Zdeňka Pohlreicha v televizních show drsné, je to krutost jen slovní…
Na stůl přináší paní domu s pomocnicemi mísy s jídlem, mezi jinými i nejrůznější koláče, buchty, dorty a další pečivo. Hosté je rozlamují, rozkrajují a někteří z leknutí přestanou mluvit. Z buchty najednou vylétl ptáček! Bývalo zvykem do pečiva, ale i do paštik, zapékat malé ptactvo, lidé ho často schroupali i s kostmi a kůží.
Do Prahy však pronikl fígl jakéhosi cukráře z Norimberku a prý se ujal i tady. Péct buchty či jiné moučníky s ptáčky tak, aby pečení přežili. Detaily kroniky neuvádějí, možná to byl jen trik a kuchař vecpal nebohé zvíře do buchty až po upečení a otvor šikovně zakryl. Možná, že tehdy se zrodilo rčení o pečených holubech, kteří létají do huby.
Není to ale to nejděsivější, čím oplývala ve 14. až 16. století pražská, sem tam i „venkovská“ kuchyně, zvláště tam, kde byly páni šlechtici znalí světa. Což platilo hlavně o Rožmbercích, především o známém zástupci rodu Petru Vokovi z Rožmberka. Jestli některé z krutých receptů přišli z Prahy na jih Čech, nebo od pánů z růže do Prahy, to už není známo.
V těch dobách bývalo například zvykem pojídat ústřice ještě živé. Zcela normální bývalo házet raky do vařící vody zaživa, což se v některých zemích světa zachovalo dodnes. Ale naši předci dokázali zajít v krutosti ještě dále. Oblíbená pečínka z husy se odehrávala i tak, jak píší kronikáři.
„Pekali, nejobyčejněji husu, leckdy za živa; pekouce dávali ubožce pořád píti a hlavu i srdce přes tu chvíli jí natírali. Když pak znáti bylo, že živá pečeně pojde, honem s ní na stůl. Páni řezali, husička drobet ještě zakvákala, a v té cti a slávě ode všech jsouc pochvalována chudinka stala se nebožkou. Takové nelidskosti páchali kuchaři obyčejně jen při velikých hostinách, strojíce totiž tak řečená ,šauesen´, jídla na podívanou. Při takovém nádherném jídle, kteréž na panské tabule bývalo nosíváno druhdy i v průvodu a vítáno fanfárami i potleskem, bývala zvířata všelikteraká za živa velice často mučena pro radost panskou,“ praví letopisci.
Některá zvířata připravovali krutě na smrt již několik dní před hostinou. V pražských domácnostech bohatých měšťanů a palácích šlechticů bývávali oblíbeným chodem kapouni, mladí vykastrovaní kohouti. Ti byli zbavování mužné síly, aby bylo jejich masíčko jemnější. Jenže než skončil kohoutek v žaludcích, vytrpěl si své.
„Kapouna voňavého uděláš, když ho deset dní pokrmíš šiškami z mandlů růžovou vodou zadělanými. Pak mu zašij zadek a krm ho den nebo dva, co by rozuměl, že by se nezadusil. Potom ho zab a pec,“ radí kuchařská kniha z přelomu 17. a 18. století, tedy doby, když už se středověk přechyluje k novověku.
Jak vidno, bývalo u plotny, u kamen a u stolu pražských veselo.