metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 16 °C

Pondělí 4. března 2024. Svátek má Stela

Dalších 7 fotografií v galerii
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu | foto: Pavel HrabicaMetro.cz

Viadukt svá tajemství zatím skrývá

  7:51
Nabízíme pohled do míst, kam se dostane jen málokdo. Doslova jsme kráčeli dějinami. Málokterá dopravní komunikace přitahuje pozornost jako Negrelliho viadukt, který nyní prochází rekonstrukcí. Vlaky by tu měly jezdit zase za dva roky.

„Je neuvěřitelné, jak dokonale naši předci viadukt předimenzovali,“ říká Linda Černá Vydrová ze společnosti Hochtief, která je jednou z těch, které mají obnovu technické památky na starosti. Rekonstrukci provádějí společně se Strabagem a Aversem. V roce 1850, kdy se provoz na viaduktu zahajoval, vážily vlakové soupravy pár tun, maximálně desítky tun. I přesto, že vlakové spoje „ztloustly“ mnohonásobně, po odkrytí svršku trati museli současní stavebníci konstatovat, že přes téměř dvě staletí provozu vydržel viadukt v relativně obdivuhodné kondici. Linda na rekonstrukci nejen dohlíží, ale protože se zajímá o historii, je to nejčastěji ona, která po stavbě provází jak novináře, tak především středoškolské a vysokoškolské studenty. Zájem o prohlídky je obrovský.

Každého z návštěvníků prý zajímají tajemství tohoto mostu. Moc jich kupodivu není. Alespoň prozatím. Naši prapradědové sem nezazdili žádné vzkazy pro budoucí generace, jaké nacházíme v korouhvičkách kostelních věží. Nenašli se zde také žádní kostlivci, ani zapomenuté nářadí, dokonce ani zbraně a výbušniny z války, které tu měli mít údajně ukryté bojovníci z Pražského povstání. Měly se nacházet v pilířích na ostrově Štvanice. „Oblouky jsme proto pečlivě zkoumali, ale nic tu nebylo,“ dodává naše průvodkyně. Jelikož je ale rekonstrukce viaduktu v polovině, možná na nějaká tajemství a překvapení ještě narazí.

U štvanického tenisového areálu Linda připomíná, že když se tu v létě konají turnaje, musejí stavaři práce buď přerušit kvůli hluku nebo množství prachu. Na hluk bagrů nebo sbíječek jsou sportovci totiž citliví.

Negrelliho viadukt přivítal první vlaky před 168 lety

  • Původně se mohl jmenovat Pernerův viadukt, ale stavitel Jan Perner, který projekt připravoval, zahynul tragicky v roce 1845.
  • Alois Negrelli, rakouský dopravní inženýr italského původu, převzal projekt po Janu Pernerovi.
  • Železniční mostní cesta se začala stavět v roce 1846, dokončena byla v roce 1849, první vlak zde projel 1. června 1850. Na stavbě pracovaly až tři tisíce lidí. V současnosti pracuje na obnově kolem šedesáti lidí denně.
  • Základní část celého mostu měří 1110 metrů, odbočka do Karlína 351 metrů. Až do roku 1910 byl Negrelliho viadukt nejdelším železničním mostem v Evropě.
  • Po viaduktu směly vlaky jezdit rychlostí nejvýš 40 km/h. Po opravě se rychlost zvýší na 60 km/h. Do konstrukce budou umístěny tlumicí prvky.
  • Investorem stavby je SŽDC, práce provádějí firmy Hochtief a Strabag. Otevření je plánované na léto 2020.

Komentáře

Hlavní zprávy

Vědmy mají konkurenci. Věštit už umí také umělá inteligence a nemýlí se

vydáno 4. března 2024  12:00

V současném digitálním světě se umělá inteligence (AI) zarývá čím dál více do kůže společnosti.  celý článek

Říkáte, že žijete zdravě? Opravdu? Vaše lednička prozradí celou pravdu

vydáno 4. března 2024  6:00

O nedostatek pacientů se nemusejí bát v Česku kardiologové, odborníci na alkoholismus, plicní specialisté a také obezitologové. Přitom jejich zaměření...  celý článek

Svědkové minulosti. Mizejí poštovní schránky, vypařily se taky tradiční trafiky

PRAHA? AHA!
vydáno 3. března 2024  11:03

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Komerční sdělení

Senioři, zatočte s dluhy, které vás tíží!

vydáno 3. března 2024

Pan Karel žije sám, je mu 71 let a má problém, který mu nedává spát. Hrozí mu, že kvůli nesplacenému úvěru přijde o byt. Nyní mu svitla naděje, že...  celý článek