metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / 1 °C

Pátek 14. února 2025. Svátek má Valentýn

Všem na očích kotví kus historie. Vlečný člun uvezl stovky tun, zároveň nabízel i velké pohodlí

  15:42
Až příště vyrazíte na náplavku, věnujte pozornost lodi, která stojí na jih od Palackého mostu. Člun Petra je restaurací. Přes zimu navíc slouží i jako kluziště. Zajímavá je ale i jeho historie. Původně vlečný člun typu 900 je totiž jednou z posledních památek vlečné plavby na Labi.
Na snímku z roku 2015 je člun Tony 2 při své poslední plavbě z Ústí nad Labem...

Na snímku z roku 2015 je člun Tony 2 při své poslední plavbě z Ústí nad Labem do Prahy. | foto: Archiv Filip Houdka

Nákladní plavba má v Čechách velkou tradici. „Největším plavebním podnikem byla Československá akciová plavební společnost Labská, založená roku 1922, která v dobách své největší slávy byla zároveň druhým největším rejdařským podnikem v Evropě. Jejím dominantním posláním byla přeprava nákladů nejrůznějšího druhu mezi Čechami a Hamburkem, kam bylo zboží pro Čechy dováženo námořními loděmi z celého světa,“ popisuje Filip Houdek, který spravuje instagramový účet Příběhy z vltavských lodí.

„V dobách, kdy pozemní komunikace ještě nebyly rozvinuty, byla řeka jedinou vhodnou dopravní cestou, avšak své postavení si držela i dlouho potom, neboť bývala ekonomicky nejlevnější. Nabízela totiž velice jednoduché řešení – plavbu samotíží, kdy nákladní čluny bez vlastního strojního pohonu splouvaly po proudu výhradně unášené proudem,“ uspřesňuje Houdek.

Na člunu Petra je momentálně kluziště. Za 90 minut bruslení tu dáte 150 korun. Děti do 120 centimetrů mají vstup zdarma.

Čím více se rozvíjela plavba námořní, tím větší byla potřeba, aby čluny mohly plout proti proudu naložené, a to vynucovalo přechod na strojní pohonnou mechanizaci. „S jejím rozvojem se zvyšovaly i možnosti člunů, které se stavěly stále větší, a navíc z důvodu odolnosti a životnosti se postupně přešlo z dřevěných na železné. Se zdokonalováním člunů se zároveň zdokonalovaly i vlečné remorkéry,“ popisuje Houdek.

Pohodlí pro posádku

Největší vlečné čluny vznikly na přelomu 50. a 60. let minulého století. Označení 900 vycházelo z nosnosti 900 tun. „Tyto čluny stavěly loděnice v Praze a Valtířově. Jejich dvoučlennou posádku tvořili kormidelník a lodník, pro něž se na přídi a zádi nacházely obytné prostory – vónungy, které byly vybaveny koupelnami, lednicemi, kuchyněmi, ústředním topením a poskytovaly dokonalý dobově nejmodernější komfort,“ zmiňuje další zajímavosti Houdek, který je sám lodním kapitánem.

Člun Tony 2 při své poslední plavbě z Ústí nad Labem do Prahy zakotvil i v Lovosicích.

Prvotně se s těmito čluny zamýšlelo, že budou plout ve vleku nikoli za remorkérem, ale jako přípřež za motorovými nákladními loděmi typu MN 7700. „To se však v plavební praxi jako dobrý nápad neosvědčilo, a tak byly nejčastěji tahány vlečnými remorkéry. Na konci 60. let byla jejich poproudní plavba samotíží, která do té doby pomáhala vyrovnávat nedostatek vlečné síly, úředně zakázána, a tak později pluly výhradně ve vleku s remorkéry i poproudně. V té době se však už přecházelo na modernější plavbu tlačnou, pro niž čluny řady 900 nebyly vhodné, a tak jejich práce stále ubývalo, až se na přelomu tisíciletí přestaly používat téměř zcela,“ popisuje soumrak člunů milovník historie Houdek.

Konec éry

Posledním rejdařem, který tyto čluny na počátku 90. let vlastnil, byla Evropská vodní doprava. „Historická kapitola vlečné plavby se definitivně uzavřela na podzim roku 2015, kdy byl ve vleku za pracovní lodí Klárou přepraven poslední člun jménem Tony 2 z Ústí nad Labem do Prahy za účelem přestavby na nábřežní terminál po vzoru obdobné přestavby člunu Petra, k jejíž realizaci došlo asi o dva roky dříve. Petra je doposud poslední památkou této slavné éry,“ vypráví Houdek, který se osobně účastnil výše zmiňované plavby.

Momentálně člun Petra v Praze kotví poblíž zadokolesové osobní motorové lodi Tyrš. Tento původně vlečný remorkér právě tyto čluny v minulosti po Labi vlekl. Mimoděk tak lodě vytváří ucelenou dvojici.

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Jak se z původní legendy o svatém Valentýnu stal komerční svátek plný čokolád a květin?

vydáno 13. února 2025  14:10

Každý rok 14. února slaví miliony lidí po celém světě svátek svatého Valentýna. Květiny, čokolády a romantická přáníčka se staly jeho neodmyslitelnou...  celý článek

Praha: Zlatá loď v nezaměstnanosti – i přes výzvy zůstává hlavní město rájem pro hledání práce

vydáno 13. února 2025  8:00

Vzhledem k vysokým životním nákladům a rostoucí nezaměstnanosti v Česku zůstává Praha stále regionem s nejnižší mírou nezaměstnanosti. I když se metropole...  celý článek

Kapitánův štít drží Anthony Mackie pevně. Marvel se vykašlal na blbnutí plné barviček

vydáno 12. února 2025  20:30

Bude to hit, nebo průšvih? Po dosud zveřejněných upoutávkách na snímek Captain America: Nový svět se fanoušci komiksových akčních filmů v posledních...  celý článek

Chytrá světla v novém Volkswagenu Touareg jdou za hranice představivosti. Vyzkoušeli jsme je

vydáno 12. února 2025  19:00

Když jsme poprvé viděli film Matrix, byla to revoluce, vzpomeňte si. Když pak někteří z nás prvně řídili auto, které mělo Matrix LED světla, byla to také...  celý článek