„Tuto technologii používáme už několik let. Spolupráci s mikrovlnnou technologií jsme naplno rozjeli už v roce 2022 opravou výtluků na hlavních tazích, jako Jižní spojka a lanový most, Štěrboholská spojka, Liberecká, Barrandovský most a podobě. Jedná se o stovky komunikací, kde tuto technologii do dneška využíváme,“ říká pro deník Metro Lišková s tím, že se tým pražské městské firmy před používáním v provozu nespoléhal jen na marketingové řeči. Bezspárovou technologii si otestoval ve vlastní k tomu určené akreditované laboratoři.
„V současnosti mikrovlnná zařízení využíváme zejména u menších výtluků na novějších komunikacích, kde díky tomu prodlužujeme životnost povrchu. V čem všem tkví jeho výhody je ovšem na delší povídání,“ dodává pro Metro s úsměvem Lišková.
Z Prahy do Ameriky
Společnost FUTTEC má na mikrovlnný systém pro rychlou, neinvazivní a trvanlivou opravu výtluků na asfaltových vozovkách český i evropský patent. Se se svou technologií se etablovala nejen na českých silnicích, ale proniká také na ty světové. Nedávno ji představila v Rakousku, Německu i v USA. Vývojářský tým firmy se rovněž během let intenzivně věnuje dalšímu vývoji unikátního konstrukčního řešení svých strojů pro cestáře.
„Naše firma nedávno vyvinula již třetí generaci mikrovlnného cestáře série FT3. Ta je výkonnější a rychlejší než její předcházející verze, o kterých v minulosti informoval i deník Metro. Během práce v terénu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), i v Praze ve spolupráci s TSK, spojené s testováním svých strojů nabyla řadu znalostí a zkušeností. Ty následně aplikovala na své stroje, aby je ještě více přizpůsobila potřebám uživatelů i nejrůznějším přírodním podmínkám,“ popisuje pro deník Metro mediální zástupkyně firmy Marie Žuchadar Cimplová.
Rychleji „peče“ celá země
Pokud celou věc hodně zjednodušíme, dalo by se v současnosti říct, že na české komunikace v současnosti vyjíždí nová generace mikrovlnných cestářů. Tato zařízení mají o šedesát procent vyšší výkon než jejich předchůdci a výtluk o velikosti osmdesát krát osmdesát centimetrů dokážou opravit za zhruba dvacet až pětadvacet minut. Stroje jsou navíc vybavené zdokonaleným systémem řízení ohřevu, který optimalizuje ohřev povrchu výtluku. Vývojáři zároveň doladili i technické parametry jedné ze samostatně využitelných komponent, takzvané mikrovlnné pece.
„Pece jsou ideálním řešením pro silnice v horším stavu, které jsou plné větších výtluků a často se blíží ke konci své životnosti. Samostatná mikrovlnná pec šetrně a rovnoměrně nahřeje dodávanou asfaltovou směs a umožní tak kvalitní, byť jen dočasnou opravu výtluku. Neumožňuje totiž nahřátí celého opravovaného místa. Její použití je ale flexibilnější, rychlejší a ekonomičtější než u mikrovlnného cestáře,“ vysvětluje zakladatel firmy FUTTEC Jiří Rušikvas s tím, že to je důležité zvláště, přihlédneme-li k tomu, že zacelení velkých výtluků často slouží k prodloužení životnosti špatné silnice druhé a třetí třídy před její celkovou rekonstrukcí. „A trvanlivé, ekonomicky náročnější opravy v rámci preventivní údržby zde proto nejsou nutné. Aktuálně jednáme se širokou sítí půjčoven strojů v jednotlivých regionech, kde si budou moci zájemci – především města a obce – tuto mobilní sestavu zapůjčit,“ dodává pro deník Metro Rušikvas.
Lidé z FUTTEC navíc podle nyní podle Žuchadar Cimplové pracují na vývoji celkového ekosystému oprav asfaltových komunikací mikrovlnnou metodou. „Ten by zahrnoval i včasnou detekci výtluků, a na větším využití umělé inteligence a Big Data,“ míní Žuchadar Cimplová.
Levné infrapaprsky
Hlavní výhoda opravy výtluku mikrovlnnou technologií spočívá z pohledu českého řidiče v tom, že je rychlá a fakticky při ní nedochází k uzavření vozovky, dlouhým objížďkám ani dopravním kolonám. Další výhodou je, že oprava uvádí asfaltovou vozovku do původního stavu.
Současné opravy vozovek na českých silnicích nicméně stále neprobíhají preventivním způsobem, tedy v době, kdy dojde ke vzniku výtluku. Pokud se přitom výtluky zacelí včas, díra se nerozšíří a na ušetřených nákladech „vydělají“ všichni. Náklady na opravu vozovky prostřednictvím mikrovlnné technologie FUTTEC jsou navíc přibližně poloviční oproti nákladům na její opravu dosud využívanými způsoby. „Na jednotlivé opravy navíc dáváme záruku tři roky. Nedochází po ní totiž k opakovaným opravám výtluků, které nejsou na počátku zaceleny dokonale,“ uzavírá Rušikvas.