Abychom se s Bořkem Pracným, specialistou na mobilní sítě společnosti Cetin, která je zajišťuje pro operátora O2, dostali až do samotného tunelu pod Strahovským kopcem, museli jsme nejdřív vystoupat nahoru ke Strahovskému stadionu. Tam je dispečink pražských automobilových tunelů. Odtud výtahem šestnáct pater do podzemí a ještě dalších dobrých dvacet metrů po žebřících na úroveň autotunelů, které začínají na Smíchově a které jsme až do této chvíle znali jen z pohledu řidiče.
Ve spleti chodeb a průlezů objevíte, že je hora protkána chodbami jako krtčí nora a že se jedná o důmyslný systém nejen pro mobilní sítě. Prostor pod Strahovem a všemožné kabely, jichž tu jsou desítky kilometrů, zajišťují nejen mobilní signál a data. Přenášejí i frekvence rádií, podzemí se může v případě války změnit i na kryt civilní obrany pro tisíce obyvatel města (viz box). Pochopitelně, podstatná část činností, které tu mají na starosti pracovníci technické správy, je spojena s fungováním automobilového provozu. Nahoře sledují obrazovky, dole v podzemí zajišťují chod větracích soustav a dalšího zařízení.
Procházka nekonečnými chodbami, kde scházejí šipky k jakémukoli východu, se proto bez zkušeného znalce neobejde. Protože když stoupáte nahoru, neznamená to, že nakonec neskončíte úplně dole. „Občas tady potkám i jiné lidi,“ vysvětluje Bořek Pracný. Dodává s nadsázkou, že možná poté, co něco opravili a zkontrolovali, hledají cestu ven a kdoví, kolik měsíců tu už bloudí... Tato reportáž je důkazem, že my jsme se vrátili šťastně.
Procházka pod Strahovem je velkou historickou a technickou exkurzí
|