Minulý týden zkomplikoval dopravu na Jižní spojce poškozený autobus číslo 125, kterému upadlo kolo. Z interního vyšetřování dopravního podniku (DPP) vyplynulo, že za nehodou, která mohla ohrozit cestující, nestála technická závada ani opotřebení. Podle mluvčí DPP Anety Řehkové tak muselo dojít k povolení přídržných kolových matic, které kolo při jízdě neudržely na místě. „Z toho plyne pochybení řidiče autobusu, který v dostatečné míře nesplnil své povinnosti,“ řekla deníku Metro Řehková.
Proti obvinění kolegy autobusáka se ale ostře postavily odbory dopravního podniku. Podle Luboše Olejára, předsedy odborů sídlících v ulici Na Bojišti v Praze 2, upadlé kolo rozhodně nemůže být vinou řidiče. „Určitě nemá v povinnostech před převzetím autobusu kontrolovat utažení šroubů na kolech a podobné technické postupy! Jak by to třeba dělal na lince, kde se často řidiči střídají? Garáž, která spoj vypravila, má odpovědného garážmistra, který garantuje způsobilost vozidla před výjezdem. Řidič za jízdy může akorát zjistit, že mu lítá volant při značném uvolnění šroubů předního kola, aby mohl včas zastavit,“ hájí kolegu Olejár.
Deník Metro oslovil dopravní podniky napříč Českem, aby zjistil, jaké povinnosti musí řidič před jízdou splnit. Z odpovědí vyplynulo, že toho není právě málo. „Vše, co má řidič před výjezdem udělat, je popsáno v pokynech, které mají téměř pět stran. Pokud řidič vyjíždí z vozovny, je jeho povinností zkontrolovat čistotu a případné poškození v interiéru i exteriéru. Dále je potřeba zkontrolovat osvětlení, funkčnost dveří, dotažení matic u kol, olej a provozní kapaliny. Před vyjetím z vozovny musí mít v pořádku i jízdní doklady (výkaz a jízdní řád) a také například palubní počítač. Pokud se řidiči střídají na trati, tato prohlídka obvykle probíhá na nejbližší konečné,“ vysvětluje mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.
Podle mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Martiny Krčové musejí dle interních předpisů řidiči kontrolovat všechna kola nejen před jízdou, ale i během ní. Čas jim přitom mají ušetřit takzvané indikátory kolových šroubů neboli check- pointy – žluté plastové čepičky ve tvaru šipky umístěné na šroubech. Pokud jsou otočené jinam než ve směru točení kola, řidič pouhým okem uvolnění šroubů pozná. „Mimo těchto opatření dochází ke kontrole utažení kolových šroubů momentovým klíčem vždy po ujetí určitého počtu kilometrů a také po každém sundání kola,“ dodává Krčová.
Podobnou vychytávkou zatím nejsou autobusy pražského dopravního podniku povinně vybaveny. Přitom jde opomůcku, kterou koncem minulého roku začali používat i pražští záchranáři. Spouštěčem pro jejich zavedení byla nehoda v ulici V Holešovičkách, kde sanitce loni na podzim podobně jako autobusu na Jižní spojce, upadlo kolo.
Ze stejné garáže na Černém Mostě vyjela také záchranka s poškozeným kolem jen pár měsíců před tím. Ačkoliv měla policie od počátku podezření, že za celou věcí stojí neznámý sabotér, nakonec ji vyhodnotila jako nehodu a pochybení řidiče. Jedna bezpečnostní šipka přitom stojí jen okolo 13 korun.