„K avizované změně dojde od 29. června na každé zastávce v Praze i Středočeském kraji,“ říká pro deník Metro mluvčí ROPID Filip Drápal.
Od příští soboty bude nově pro všechny autobusové zastávky včetně trolejbusových v rámci Pražské integrované dopravy platit jednotné pravidlo. Když budete chtít vystoupit na zastávce, stisknete tlačítko. Nejde o novinku v pravém slova smyslu. Už nyní je potřeba pro výstup na zhruba tisícovce zastávek v Praze a třech tisících ve Středočeském kraji dát znamení řidiči nejčastěji červeného tlačítka s nápisem stop nebo s vyobrazením dveří.
„Variant tlačítek je trochu více, ale všechna mají stejnou funkci. Upozornit řidiče, že na další zastávce musí zastavit,“ dodává Drápal.
Co se mění pro cestující?
Nástup má být podle ROPID v podstatě stejný jako v současnosti u zastávek na znamení. Stačí, když budete viditelně stát na zastávce, autobus vám musí zastavit. To platí i v případě, když na zastávce už stojí jiný autobus, za ním by totiž mohl být cestující čekající na jiný spoj.
„Před výstupem budete muset zmáčknout tlačítko stop nebo tlačítko pro otevření dveří. Tlačítko pro výstup cestujících s kočárkem nebo na invalidním vozíku má stejnou funkci, ale měli by ho používat pouze zmínění,“ doplňuje Drápal.
Proč je to potřeba?
Zástupci magistrátu a především ROPID chtějí vše zjednodušit a sjednotit tak, aby cestující nemuseli řešit, kde tlačítko mačkat a kde ne. Pro zjednodušení bude třeba tlačítko zmáčknout vždy.“Inspirujeme se v zahraničí. Třeba v Londýně, Vídni, Berlíně či Paříži. Nemusíme však chodit moc daleko, v Ústeckém a Libereckém kraji nebo v Jihlavě to již funguje pěknou řádku let naprosto spolehlivě a nedávno to zavedli třeba také v Bratislavě. Celkově tak změnou snížíme počty hlášení v autobusech, můžeme snižovat zpoždění z hustého provozu, ušetří se pohonné hmoty, a také se sníží hluk a emise z neustálých rozjezdů,“ vysvětluje ROPID na svém webu.
Současně se podle jeho zástupců sníží četnost oprav vozidel a pro řidiče má být práce pohodovější. „Zejména večer a o víkendech můžeme v některých případech dokonce snížit intervaly mezi spoji při stejném počtu řidičů a vozidel,“ tvrdí lidé z ROPID.
Neztrácet hlavu
Do redakce Metra k dnešnímu dni dorazila celá řada reakcí na chystanou změnu na autobusových zastávkách. Všechny se nesly v odmítavém, případně kritickém duchu. ROPID před nedávnem prodloužil provozní dobu své infolinky a vše do detailu vysvětluje na svém webu PID.cz. Jeho zástupci radí: Buďte na zastávkách vidět. To bohatě stačí. Řidič si vás všimne a zastaví. Nemusíte mávat. U výstupu ale stisknutí tlačítka stop platí stále.
Infolinka PID, ale i dopravního podniku
|