„Ze sledování provozu nám vyplývá, že byli lidé na změnu připravení a bez větších problémů si na nový systém zvykli. Samozřejmě, že evidujeme i negativní ohlasy, jsou ale spíše v řádu jednotek stížností, s ohledem na to, že se sytém zavedl na tak velkém území, to bereme jako úspěch,“ říká pro deník Metro mluvčí organizátora dopravy ROPID Filip Drápal.
Mačkejte skoro všechna
Lidé z ROPID na osvětě o změně režimu zastávek v uplynulých týdnech tvrdě makali. Kromě jiného natočili sérii spotů, v nichž zábavnou formou edukoval cestující herec a dabér Jan Vondráček. Činil ta prostřednictvím svého alter ega – PIDiatra Mh.D. Blaže Vršnika, tedy fiktivního odborníka na ježdění MHD. Informační kampaň pak v závěru cílila také na fakt, že při mačkání tlačítek uvnitř vozů nemohou cestující prakticky nikdy udělat chybu.
„Možná si říkáte, že je v autobusech spousta tlačítek, tak které mám zmáčknout? Je to jednoduché. Zmáčknout můžete všechna, i ta na madlech nebo dveřích. V autobusech najdete nejen červená a zelená tlačítka, ale i modrá. Ta jsou určena pro výstup vozíčkářů nebo rodičů s kočárky. Ta prosím nepoužívejte. Tedy pokud necestujete s kočárkem nebo na vozíku,“ radil cestujícím v den změny tým organizátora dopravy, a to prostřednictvím svého Facebooku. „Možná bych zdůraznil, že tlačítko nemusí mačkat každý vystupující, ale stačí jeden člověk, než se rozsvítí světlo nad nejbližšími dveřmi,“ komentoval záhy uživatel Petr Hnyk.
Nebojte, doladí se to
Zástupci ROPID pochopitelně dobře vědí, že ne vše je po plošném zavedení zastávek na znamení stoprocentně optimální. Drápal však za svůj tým slibuje, že brzy tu a tam dojde k drobným úpravám.
„Předpokládáme, že po nějaké době vyhodnotíme reálné jízdní doby na jednotlivých linkách, kde zjistíme zbytečně dlouhé časy, časově rozestupy mezi některými zastávkami zkrátíme. Ale to můžeme udělat až podle dat v běžném mimoprázdninovém provozu,“ krčí rameny mluvčí organizátora dopravy Drápal.
Opakování je i v MHD matkou moudrosti?
Kromě toho, že je změna režimu zastávek pro cestující méně pohodlná, protože musejí dělat během jízdy úkony, kterých byli dříve ušetřeni, jsme ani v redakci deníku Metro žádnou kritiku tento měsíc od našich čtenářů nezaznamenali. Někteří zmiňují pouze fakt, že se v některých částech metropole cestující v autobusech nedozvídají vše, co mají. Vondráček, jenž hlášení ve vozech namlouvá, totiž musí vždy ohlásit nejprve název zastávky, poté příští zástavku, a také zmiňovanou výzvu ke stisknutí tlačítka. A to se na krátkých úsecích, kde bus staví každých pár metrů, prostě nedá stihnout.
„Je pravda, že některé mezizastávkové úseky jsou poměrně krátké a může se stát, že hlášení jde těsně po sobě. Zvlášť když se nyní navíc hlásí upozornění pro výstup stiskněte tlačítko. Tento problém ale časem odpadne,“ doplňuje pro deník Metro Drápal.
Příliš mnoho tlačítek. Poradí i paní PIDuška
|