metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / -1 °C

Pondělí 13. ledna 2025. Svátek má Edita

Ze šikovného pracanta se stal král mejdanů. Remorkér Tyrš zaujme i fanoušky techniky

  12:00
Už ji táhne na sedmdesát, ale pořád má sílu. Motorová loď Tyrš byla v roce 1958 postavená pod jménem Lipno jako předposlední z celkem dvanácti lodí stejného typu. V současnosti kotví na Rašínově nádraží v Praze a stala se z ní party loď. Deník Metro vstoupil na její palubu mimo sezonu.
Tyrš kotví na Rašínově nábřeží.

Tyrš kotví na Rašínově nábřeží. | foto: Metro.cz

Zadokolesové remorkéry sloužily zejména k tahání vlečných člunů po Labi mezi Hamburkem a Čechami. Dokázaly vzít za sebe do vleku až tři devítisettunové čluny. S pozvolným přechodem na modernější plavbu v tlačných sestavách ale byly tažné remorkéry postupně zrušeny nebo přestavěny. Lipno koupila v 90. letech soukromá firma, která s lodí začala podnikat plavby mezi Děčínem a Hřenskem nebo zájezdy do Německa.

Loď zaujme zájemce o historii i fanoušky techniky. Důmyslnost jeho konstrukce tkví například v osm metrů širokém a 57,5 metru dlouhém trupu s plochým dnem, jenž dosahuje ponor přibližně jen 80 centimetrů. Zadokolesový remorkér je poháněn šestiválcovým motorem Škoda 6L 350 o výkonu 550 koní. „Celá konstrukce je ještě poctivá kovářská práce,“ chválí loď její kapitán Martin Štorkán. Malou exkurzi útrobami Tyrše absolvuje v montérkách. Posádku jsme totiž vyrušili během zimní údržby. Štorkán strojovnu dobře zná. Když chybí posádka, občas během plavby zaskakuje klidně i jako strojník.

Kormidelna lodi Tyrš

Další velkou zajímavostí je i vnitřní uspořádání lodi. Trup je podélně rozdělen na dvě poloviny, jejichž středem vede od strojovny až k zádi hřídelová chodba. V podélných částech bývaly kajuty pro posádku, včetně politického zástupce – lodního diplomata, bez jehož asistence se občas plavby do západního Německa neobešly. Nyní jsou ve střední části restaurační salony pro cestující.

Loď provozuje už roky společnost Bohemia. „Konají se u nás koncerty, vysokoškolské mejdany i travesti show. Nalodit se ale může každý, Tyrš totiž během sezony slouží jako bar,“ zve na Rašínovo nábřeží Martin Štorkán, který je „u vody“ už od devíti let. Jeho pionýrský oddíl se totiž staral o vlastní loď. Z koníčku se pak postupně stala práce. Romantická, ale náročná.

Čtvrtý díl seriálu o Vltavě vznikl ve spolupráci s instagramovým profilem Příběhy z vltavských lodí.

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Dělají boty člověka? O vaší duši a povaze prozrazují víc, než jste ochotni si přiznat

vydáno 13. ledna 2025  10:22

Než se ráno doma nazujete do nějakého obutí, zkuste přemýšlet, co si o vás pomyslí lidé. Nejde jen o to, zda jsou vaše lodičky či tenisky zářivě čisté....  celý článek

Je jako živé! Novorozeně z umělé hmoty pomáhá u Apolináře. Jmenuje se Paul 2.0

vydáno 13. ledna 2025  6:53

Zachraňovat lidský život není jako opravovat motor auta. Řadu lékařských zákroků lze trénovat na simulátorech. Jsou ale situace, které lékařský personál...  celý článek

Pražské figurky. Bystré fotooko Františka Dostála. O fotografovi, který viděl i neviditelné

vydáno 12. ledna 2025  11:58

Denně potkáváte v ulicích města tisíce lidí. Chodců spěchajících tam a nazpátek. Setkáváte se s lidmi za pulty obchodů, za přepážkami, v MHD. Přemýšlíte...  celý článek

Kvásek je naší pýchou, říká Sicilián, který upekl svou první pizzu už v devíti letech

vydáno 12. ledna 2025  8:17

Gurmánská pizzerie Amuni sicilského střihu není na pražské gastronomické scéně nováčkem – svou první pobočku otevřela již v roce 2017 na Vinohradech.  celý článek