metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 27 °C

Úterý 23. července 2024. Svátek má Libor

Železnice se rozrůstá příliš pomalu. Hrozí kolaps, varují mnozí odborníci

  5:14
Organizátor dopravy si nechal vypracovat podrobnou analýzu kapacity tratí. Kritické přetížení hrozí v první řadě velmi využívaným vlakům z Prahy do středočeského Kolína.
Trasu mezi Kolínem a Masarykovým nádražím standardně obsluhují elektrické vlaky CityElefant. | foto: IDSKMetro.cz

Lidé z týmu organizátora dopravy Středočeského kraje (IDSK) bijí na poplach. Od změny jízdního řádu v prosinci letošního roku se má totiž ještě více posilovat osobní doprava na vlakové trati Praha–Kolín. Nejčastěji skloňovanými důvody, proč bude na trati pendlovat nová linka S61 a rychlíky R41 se dočkají kratších intervalů, je zejména nárůst počtu obyvatel v regionu i Praze, celkové navyšování mobility obyvatel a snaha o snížení počtu vznikajících dopravních zácp na silnicích. Zdánlivě bohulibý krok však má také nepříjemný vedlejší efekt. Kvůli přetížené kapacitě trati se již nyní neustále prodlužuje jízdní doba regionálních vlaků. A jak ukazuje čerstvá analýza, kterou IDSK nechal vypracovat, na lepší časy se blýskat nemá.

„Na základě provedené analýzy lze konstatovat, že s velkou pravděpodobností bude při každém dalším posílení provozu hrozit přetížení kapacity trati. Ostatně ke stejnému závěru dospěla pro úsek Praha – Český Brod i Správa železnic,“ říká ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

Podle radního pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého však Středočeské hejtmanství nesedí s rukama v klíně. Naopak. „Celou věc řešíme se Správou železnic. Není možné čekat na vyhlášení přetížené infrastruktury. Konejme už nyní,“ dodává Borecký s tím, že řešením je okamžitá příprava rozšíření, takzvaného zkapacitnění kritických úseků, vybudování Libeňského přesmyku, zečtyřkolejnění úseku Praha-Libeň – Praha-Běchovice, výstavba vysokorychlostní tratě Polabí včetně zkapacitnění úseku Poříčany–Kolín.

Na fakt, že jsou dosud nerealizovaný Libeňský přesmyk a nevyhovující úsek mezi Prahou a Poříčany brzdou omezující nejen rozvoj regionální a městské železnice v Praze a Středočeském kraji, ale také dálkovou osobní i nákladní dopravu v celé republice, upozorňují dopravní experti již nějaký ten pátek.

Podle ředitele pražského organizátora dopravy ROPID Petra Tomčíka je však nyní potřeba začít na věc tlačit více než doposud. „Naším apelem chceme upozornit, že není potřeba čekat, až bude institut přetížené infrastruktury nutné formálně vyhlásit, a je zapotřebí začít realizovat příslušná opatření pro jeho odvrácení ještě předtím. Praha nechce omezovat spojení s jinými nejvýznamnějšími regiony a také není jejím cílem přesun nákladní dopravy na silnice,“ uzavírá Tomčík.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

První chytrá tramvaj jezdí v Plzni. Umí reagovat na překážky a v provozu pustit spěchající hasiče

vydáno 23. července 2024  15:17

Hned v úvodu si řekněme, že doba, kdy se českými městy budou prohánět tramvaje bez řidiče, není úplně za rohem. Přesto je v dohlednu. Jak by mohla...  celý článek

Víte, jaký je rozdíl mezi kryptoměnovou burzou a kryptoměnovou směnárnou?

vydáno 23. července 2024  12:00

V případě směnárny jde o platformu, která umožňuje přímou výměnu jedné kryptoměny, například bitcoinu, za jinou. Lidé zde nakupují a prodávají za ceny...  celý článek

V kůži mechanika. Přezouvání formule 1 si můžete vyzkoušet na nábřeží Vltavy

vydáno 22. července 2024  21:00

V polovině srpna zavítá do centra Prahy tým Red Bull Racing se svou našlapanou událostí Red Bull Showrun. Než se tak ale stane, budou mít fanoušci závodů...  celý článek

GALERIE: Až se vydáte na výlet podél Bílé Opavy, neudělejte tu samou chybu jako my

vydáno 21. července 2024  15:26

Horké dny jde strávit u vody nebo v horách. Pokud máte chuť na druhou variantu, máme pro vás tip. Naučná stezka Bílá Opava je sice náročná, v létě je ale...  celý článek