metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 12 °C

Sobota 25. března 2023. Svátek má Marián
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Prásk! Mobil v rozžhaveném autě je časovaná bomba. Víme proč

  5:33
Klimatizace vytočená na maximum, horko udeřilo už v červnu. Mějte se na pozoru před svým mobilem.

Horko za volantem je nebezpečné z mnoha úhlů – šoféři jsou unavení a agresivní, ale je tu ještě jeden problém. Je samozřejmě nemyslitelné nechat ve voze na parkovišti děti, psy, ale také elektroniku s bateriemi. Zejména tu napájenou lithium-iontovými akumulátory. Případy, kdy se tento typ baterií vzňal či vybuchl, jsou známé. Spojili jsme se s Radimem Tlapákem, šéfem internetového obchodu BatteryShop.cz, aby nás do výbušného tématu zasvětil.

Optimální provozní teplota mobilů s lithium-iontovými bateriemi se podle něj pohybuje mezi 15 až 20 stupni Celsia, což lze v létě dodržet jen stěží. „Extrémní hranice, ke které by se akumulátory v mobilních přístrojích nikdy neměly přiblížit, je šedesát stupňů. V zavřeném autě tmavé barvy zaparkovaném na přímém slunci nejsou podobné hodnoty výjimečné. Mobil odložený na palubní desce automobilu je v takovém případě hazardem, přehřátá baterie může explodovat a následný požár snadno zničí celý vůz či popálí uživatele,“ říká Radim Tlapák.

Uvnitř „lionky“ je katoda, anoda a elektrolyt. Katoda a anoda musí být fyzicky odděleny, k čemuž obvykle slouží velmi tenký list plastu s mikroskopickými perforacemi – separátor. Když lithium-iontový akumulátor nabíjíte, unikají z katody ionty lithia, které se přes perforace v separátoru a elektrolyt dostávají k anodě. Při vybíjení akumulátoru naopak ionty putují od anody ke katodě. Celá tato reakce je právě tím, co mobilům dodává energii. Lithium se však musí uvolňovat postupně.

„V současné době je ale trend akumulátory neustále zmenšovat a separátor se ztenčuje a ztenčuje. A někdy se stane, že už zkrátka nevydrží a vytvoří se v něm trhliny. Katoda a anoda se tak dostanou k sobě, ionty začnou nekontrolovatelně proudit a dochází k jevu označovanému jako thermal runaway neboli teplotní explozi,“ vysvětluje Tlapák. Chemikálie v akumulátoru se začnou přehřívat a teplota uvnitř baterie může přesáhnout 500 stupňů Celsia. V tu chvíli se obvykle vznítí hořlavý elektrolyt. Oheň naruší pouzdro baterie, dojde ke kontaktu s okolním kyslíkem a nastane exploze.

Vědci pracují na zlepšení, vlaštovkou je pevný elektrolyt využívající keramické nanočástice v polymeru. Ten má potenciál jednak nahradit hořlavý tekutý elektrolyt, navíc by podle svých tvůrců umožnil použít v akumulátorech lithiovou anodu, díky níž by se hustota energie u těchto baterií mohla až zpětinásobit.

Komentáře

Hlavní zprávy

Novinky v Podolí. Vyhřívaný je teď delší bazén a v areálu je také „nový“ tobogán

vydáno 25. března 2023  10:49

Stadion v Podolí je kulturní památka. Plavala tu například také princezna Diana a oproti minulým letům tu najdete několik novinek. Málokdo si jich ale...  celý článek

Joel a Ellie se prostříleli do finále. The Last of Us se vrátí, a to i díky poctivému řemeslu

vydáno 24. března 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Očekávaná seriálová adaptace oblíbené herní pecky The Last of Us dospěla minulý týden ke svému konci. Jde o nejsledovanější seriál na HBO Max vůbec a není...  celý článek

Když můžeš pomoci, tak musíš, říká Jan Tuna. Řeč je o dárcovství kostní dřeně

vydáno 24. března 2023  5:27

Moderátor Jan Tuna je léta známý svými pořady, ve kterých bojuje buď proti nekvalitním potravinám, nebo naopak pomáhá při řešení různých problémů....  celý článek

Přes den dovádíme na pódiu, v noci pro změnu přebalujeme, říkají Skillet

vydáno 23. března 2023  17:56

Rocková čtveřice Skillet v čele s manželskou dvojicí Johnem a Korey Cooperovými má v Česku velkou fanouškovskou základnu. 6. května se v rámci turné vrátí...  celý článek