metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 18 °C

Středa 25. května 2022. Svátek má Viola

Větší foto
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Prásk! Mobil v rozžhaveném autě je časovaná bomba. Víme proč

  5:33
Klimatizace vytočená na maximum, horko udeřilo už v červnu. Mějte se na pozoru před svým mobilem.

Horko za volantem je nebezpečné z mnoha úhlů – šoféři jsou unavení a agresivní, ale je tu ještě jeden problém. Je samozřejmě nemyslitelné nechat ve voze na parkovišti děti, psy, ale také elektroniku s bateriemi. Zejména tu napájenou lithium-iontovými akumulátory. Případy, kdy se tento typ baterií vzňal či vybuchl, jsou známé. Spojili jsme se s Radimem Tlapákem, šéfem internetového obchodu BatteryShop.cz, aby nás do výbušného tématu zasvětil.

Optimální provozní teplota mobilů s lithium-iontovými bateriemi se podle něj pohybuje mezi 15 až 20 stupni Celsia, což lze v létě dodržet jen stěží. „Extrémní hranice, ke které by se akumulátory v mobilních přístrojích nikdy neměly přiblížit, je šedesát stupňů. V zavřeném autě tmavé barvy zaparkovaném na přímém slunci nejsou podobné hodnoty výjimečné. Mobil odložený na palubní desce automobilu je v takovém případě hazardem, přehřátá baterie může explodovat a následný požár snadno zničí celý vůz či popálí uživatele,“ říká Radim Tlapák.

Uvnitř „lionky“ je katoda, anoda a elektrolyt. Katoda a anoda musí být fyzicky odděleny, k čemuž obvykle slouží velmi tenký list plastu s mikroskopickými perforacemi – separátor. Když lithium-iontový akumulátor nabíjíte, unikají z katody ionty lithia, které se přes perforace v separátoru a elektrolyt dostávají k anodě. Při vybíjení akumulátoru naopak ionty putují od anody ke katodě. Celá tato reakce je právě tím, co mobilům dodává energii. Lithium se však musí uvolňovat postupně.

„V současné době je ale trend akumulátory neustále zmenšovat a separátor se ztenčuje a ztenčuje. A někdy se stane, že už zkrátka nevydrží a vytvoří se v něm trhliny. Katoda a anoda se tak dostanou k sobě, ionty začnou nekontrolovatelně proudit a dochází k jevu označovanému jako thermal runaway neboli teplotní explozi,“ vysvětluje Tlapák. Chemikálie v akumulátoru se začnou přehřívat a teplota uvnitř baterie může přesáhnout 500 stupňů Celsia. V tu chvíli se obvykle vznítí hořlavý elektrolyt. Oheň naruší pouzdro baterie, dojde ke kontaktu s okolním kyslíkem a nastane exploze.

Vědci pracují na zlepšení, vlaštovkou je pevný elektrolyt využívající keramické nanočástice v polymeru. Ten má potenciál jednak nahradit hořlavý tekutý elektrolyt, navíc by podle svých tvůrců umožnil použít v akumulátorech lithiovou anodu, díky níž by se hustota energie u těchto baterií mohla až zpětinásobit.

Komentáře

Hlavní zprávy

I v Dejvicích létají piliny a větve. Do prořezávky se pustili arboristé TSK. Hotovo bude za osm let

vydáno 25. května 2022  5:14

Obyvatelé Prahy 6 musejí dávat při procházkách větší pozor, kam šlapou. Snadno totiž mohou při pozorování šikovné partičky arboristů, která zde v těchto...  celý článek

Komerční sdělení

Trnava Xrace zve na závody na nejtěžším slalomovém kanále Evropy

vydáno 25. května 2022

Ve stínu Santiniho klášterního komplexu v obci Želiv na Vysočině leží jeden z nejnáročnějších slalomových kanálů světa a dokonce ten nejobtížnější, pokud...  celý článek

Městská mobilita: Aneb jak se rozumně a hbitě pohybovat po městských a příměstských aglomeracích

vydáno 24. května 2022  19:38

Jak se v silně obydlené oblasti dostat z bodu A do bodu B? Téma, které pro obyvatele měst a jejich okolí nikdy neztratilo sílu. Zabírá široké spektrum...  celý článek

RECENZE: Druhý Top Gun rozbuší divákovo srdce. A vrátí vám víru v trháky

vydáno 24. května 2022  17:14

Pokračování militaristické pohádky přilétá zítra po 36 letech i do tuzemských kin. Důvodů, proč na něj vyrazit, je nespočet.   celý článek