metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 4 °C

Sobota, 4. prosince 2021. Svátek má Barbora.

Větší foto
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Prásk! Mobil v rozžhaveném autě je časovaná bomba. Víme proč

  5:33
Klimatizace vytočená na maximum, horko udeřilo už v červnu. Mějte se na pozoru před svým mobilem.

Horko za volantem je nebezpečné z mnoha úhlů – šoféři jsou unavení a agresivní, ale je tu ještě jeden problém. Je samozřejmě nemyslitelné nechat ve voze na parkovišti děti, psy, ale také elektroniku s bateriemi. Zejména tu napájenou lithium-iontovými akumulátory. Případy, kdy se tento typ baterií vzňal či vybuchl, jsou známé. Spojili jsme se s Radimem Tlapákem, šéfem internetového obchodu BatteryShop.cz, aby nás do výbušného tématu zasvětil.

Optimální provozní teplota mobilů s lithium-iontovými bateriemi se podle něj pohybuje mezi 15 až 20 stupni Celsia, což lze v létě dodržet jen stěží. „Extrémní hranice, ke které by se akumulátory v mobilních přístrojích nikdy neměly přiblížit, je šedesát stupňů. V zavřeném autě tmavé barvy zaparkovaném na přímém slunci nejsou podobné hodnoty výjimečné. Mobil odložený na palubní desce automobilu je v takovém případě hazardem, přehřátá baterie může explodovat a následný požár snadno zničí celý vůz či popálí uživatele,“ říká Radim Tlapák.

Uvnitř „lionky“ je katoda, anoda a elektrolyt. Katoda a anoda musí být fyzicky odděleny, k čemuž obvykle slouží velmi tenký list plastu s mikroskopickými perforacemi – separátor. Když lithium-iontový akumulátor nabíjíte, unikají z katody ionty lithia, které se přes perforace v separátoru a elektrolyt dostávají k anodě. Při vybíjení akumulátoru naopak ionty putují od anody ke katodě. Celá tato reakce je právě tím, co mobilům dodává energii. Lithium se však musí uvolňovat postupně.

„V současné době je ale trend akumulátory neustále zmenšovat a separátor se ztenčuje a ztenčuje. A někdy se stane, že už zkrátka nevydrží a vytvoří se v něm trhliny. Katoda a anoda se tak dostanou k sobě, ionty začnou nekontrolovatelně proudit a dochází k jevu označovanému jako thermal runaway neboli teplotní explozi,“ vysvětluje Tlapák. Chemikálie v akumulátoru se začnou přehřívat a teplota uvnitř baterie může přesáhnout 500 stupňů Celsia. V tu chvíli se obvykle vznítí hořlavý elektrolyt. Oheň naruší pouzdro baterie, dojde ke kontaktu s okolním kyslíkem a nastane exploze.

Vědci pracují na zlepšení, vlaštovkou je pevný elektrolyt využívající keramické nanočástice v polymeru. Ten má potenciál jednak nahradit hořlavý tekutý elektrolyt, navíc by podle svých tvůrců umožnil použít v akumulátorech lithiovou anodu, díky níž by se hustota energie u těchto baterií mohla až zpětinásobit.

Komentáře

Hlavní zprávy

Voyo si začalo hrát na Netflix. Neoriginální originál Případ Roubal u diváků boduje

Strážce streamu
vydáno 3. prosince 2021  14:00

STRÁŽCE STREAMU Koncept třídílné minisérie Případ Roubal je v dobrém slova smyslu obšlehnutý ze zahraničí. Někomu tahle krimi blbůstka, která se zaměřuje na soudní proces...  celý článek

Trénink boxu je makačka. Když na vás ale dohlíží Muhammad Ali, bát se nemusíte

vydáno 3. prosince 2021  6:00

Vezměte si rukavice a chránič na zuby a přijďte, dává mi do telefonu instrukce jeden ze zástupců pražské boxerny Delroy’s Gym. Naštěstí došlo k...  celý článek

Komerční sdělení

Akcent vašeho stylu: Huawei Watch GT 3

vydáno 3. prosince 2021

Chytré hodinky od Huawei získávají každým rokem na větší oblibě. Jsou příjemné na pohled i nošení a navíc burcují k lepšímu životnímu stylu. Vzhled...  celý článek

Správný chlap již dávno nemá smrdět. Nová generace kosmetiky se balí do posekané trávy

vydáno 2. prosince 2021  16:05

Pojem udržitelná móda, takzvaná slow fashion, je stále častějším předmětem debat. Lidé se více zajímají o oblečení vyráběné z ekologičtějších materiálů. A...  celý článek

Vaše fotky z Prahy