metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 24 °C

Středa, 5. srpna 2020. Svátek má Kristián.
ilustrační snímek
Větší foto
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Prásk! Mobil v rozžhaveném autě je časovaná bomba. Víme proč

18. června 2020  5:33 Petr Holeček Metro.cz
Klimatizace vytočená na maximum, horko udeřilo už v červnu. Mějte se na pozoru před svým mobilem.

Horko za volantem je nebezpečné z mnoha úhlů – šoféři jsou unavení a agresivní, ale je tu ještě jeden problém. Je samozřejmě nemyslitelné nechat ve voze na parkovišti děti, psy, ale také elektroniku s bateriemi. Zejména tu napájenou lithium-iontovými akumulátory. Případy, kdy se tento typ baterií vzňal či vybuchl, jsou známé. Spojili jsme se s Radimem Tlapákem, šéfem internetového obchodu BatteryShop.cz, aby nás do výbušného tématu zasvětil.

Optimální provozní teplota mobilů s lithium-iontovými bateriemi se podle něj pohybuje mezi 15 až 20 stupni Celsia, což lze v létě dodržet jen stěží. „Extrémní hranice, ke které by se akumulátory v mobilních přístrojích nikdy neměly přiblížit, je šedesát stupňů. V zavřeném autě tmavé barvy zaparkovaném na přímém slunci nejsou podobné hodnoty výjimečné. Mobil odložený na palubní desce automobilu je v takovém případě hazardem, přehřátá baterie může explodovat a následný požár snadno zničí celý vůz či popálí uživatele,“ říká Radim Tlapák.

Uvnitř „lionky“ je katoda, anoda a elektrolyt. Katoda a anoda musí být fyzicky odděleny, k čemuž obvykle slouží velmi tenký list plastu s mikroskopickými perforacemi – separátor. Když lithium-iontový akumulátor nabíjíte, unikají z katody ionty lithia, které se přes perforace v separátoru a elektrolyt dostávají k anodě. Při vybíjení akumulátoru naopak ionty putují od anody ke katodě. Celá tato reakce je právě tím, co mobilům dodává energii. Lithium se však musí uvolňovat postupně.

„V současné době je ale trend akumulátory neustále zmenšovat a separátor se ztenčuje a ztenčuje. A někdy se stane, že už zkrátka nevydrží a vytvoří se v něm trhliny. Katoda a anoda se tak dostanou k sobě, ionty začnou nekontrolovatelně proudit a dochází k jevu označovanému jako thermal runaway neboli teplotní explozi,“ vysvětluje Tlapák. Chemikálie v akumulátoru se začnou přehřívat a teplota uvnitř baterie může přesáhnout 500 stupňů Celsia. V tu chvíli se obvykle vznítí hořlavý elektrolyt. Oheň naruší pouzdro baterie, dojde ke kontaktu s okolním kyslíkem a nastane exploze.

Vědci pracují na zlepšení, vlaštovkou je pevný elektrolyt využívající keramické nanočástice v polymeru. Ten má potenciál jednak nahradit hořlavý tekutý elektrolyt, navíc by podle svých tvůrců umožnil použít v akumulátorech lithiovou anodu, díky níž by se hustota energie u těchto baterií mohla až zpětinásobit.

Komentáře

Hlavní zprávy

Úspěch! Obří ilegální reklama u Nuselského mostu po dlouhých letech zmizela

Plachta zmizela 5. srpna 2020 v odpoledních hodinách.
vydáno 5. srpna 2020  14:45

Je to první malá výhra v dlouholetém boji proti ilegální reklamě v Praze. První reklama na černé inzertní ploše u Nuselského mostu zmizela. Svou obří...  celý článek

Udělejte z Prahy lepší město. Do instagramové výzvy se zapojil také deník Metro

Metro už se zapojilo.
vydáno 5. srpna 2020  10:46

Tu pohozená lahev, támhle tucet vajglů, tady zase samolepka na lampě. Realita ulic metropole i dalších měst. Něco s tím udělat se rozhodli studenti z...  celý článek

Podpora lidí nás nakopla, říká šéf Brutal Assaultu

Tomáš Fiala
vydáno 4. srpna 2020  15:57

„Skoro všichni lidé si nechali vstupenku na příští rok a tím nás podpořili,“ říká šéf největšího metalového festivalu u nás. Pětadvacátý ročník Brutal...  celý článek

Legenda investigativní novinařiny vzpomíná na krále podsvětí i na brutalitu mafie z Východu

Josef Klíma
vydáno 4. srpna 2020  13:56

Od začátku července můžete na platformách Apple, Spotify, SeznamZprávy.cz nebo Google Podcasts poslouchat podcast s názvem České podsvětí. Josef Klíma zde...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám